w jaki sposob upewnic sie co do ceny

1. Data: 2001-12-26 21:07:49

Temat: w jaki sposob upewnic sie co do ceny
Od: "Xena d. Bazyl" <t...@t...iinf.polsl.gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pytanie jak w temacie.
Leki są okropnie drogie. Ostatnio zdarzyła mi się taka sytuacja - brałam
antybiotyk - Zinnat. Zakupiłam opakowanie w rodzinnym moim mieście -
konkretne opakowanie zawierające konkretną liczbe tabletek o podanej
zawartości. Niestety musiałam wyjechać i okazało się, że nie mogę
powrócić do domu, a lekarstwo zostało - konieczna była kontynuacja.
Ponieważ przebywałam w gronie lekarzy, więc przepisali mi receptę na
dokładnie takie samo lekarstwo. udałam się do apteki, pani (dzień
później) wydała mi dokładnie takie opakowanie jak zakupiłam u siebie i
zażądała o ponad połowę więcej - tyle wybiło jej na kasie.
Wiem, że ten antybiotyk nie należy do najtańszych, ale dokładnie dzień
wcześniej zakupiłam go dużo taniej. Obejrzałam dokładnie opakowanie i
utwierdziłam się w przekonaniu, że jest _dokładnie_ takie samo. Zadałam
pani pytanie, dlaczego chce dużo więcej niż płaciłam dzień wcześniej.
Pani zaczęła sprawdzać, marudząc czasami na firmę Kamsoft, że nie dają
dobrych uaktualnień itp i w końcu okazało się, że jak pani "przekoduje"
to kupię ja i nastepni klienci to lekarstwo za właściwą, niższą cenę.
Powstaje pytanie - w jaki sposób można się zabezpieczyć przed kupowaniem
dużo drożej lekarstw - bo wątpię aby taka sytuacja miała miejsce tylko
raz i tylko w tej jednej aptece. Równiez przepłaciłabym, gdyby nie
przypadek.
Powtarzam jeszcze raz - różnica ceny nie była na poziomie kilku
procent - co można zwalić na marżę akurat tej apteki - nowa cena
stanowiła ponad 150 procent ceny z innej apteki z poprzedniego dnia.

--
Pozdrówka
Tatiana

2. Data: 2001-12-27 11:58:05

Temat: Re: w jaki sposob upewnic sie co do ceny
Od: "APZW" <a...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> stanowiła ponad 150 procent ceny z innej apteki z poprzedniego dnia.

Hmm, Jeżeli nowa cena była jeszcze raz taka jak poprzednio to wszystko
jasne.

Po prostu lek został "ściągnięty" na 100% (zinnat jest z 50% zniżką i
limitem ref ok 80 zł za dawkę 500 mg)

Sytuacja jaka została opisana teoretycznie jest możliwa jeżeli była to jakaś
stara dostawa i cena leku była jakieś 130zł, ale przyznam się szczeże że aż
tak wysokiej ceny zinnatu to ja nie pamiętam.

Jak się ustrzec przed takimi sytuacjami?

Prawdeę mówiąc ciężki, trzeba zawsze zapytać się o cene leku, ew. zniżkę i
limit refundacji leku.

Wszystkie te dane oprócz ceny, która może ulec zmianie można znależć w
BAZYL-u (dostępny na stronach firmy karnet, albo np na stronach p.
Malickiego www.malicki.com)

Dodatkowe szczegóły jak by było potrzeba chętnie podam.

--
Wojciech "IRenka" Olender
mailto:a...@p...pl

3. Data: 2001-12-27 13:48:38

Od: "Xena d. Bazyl" <t...@t...iinf.polsl.gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "APZW" <a...@p...pl> napisał w wiadomości

> Hmm, Jeżeli nowa cena była jeszcze raz taka jak poprzednio to wszystko
> jasne.

Nie jeszcze raz taka sama tylko stanowiła 150 procent ceny z
poprzedniego dnia - 150 oprocent to nie dwieście. Gdyby chodziło o cenę
2x taką to nie miałabym wątpliwości, że chodzi o 50% zniżkę. Dlatego
sytuacja mnie zadziwiła.

> Po prostu lek został "ściągnięty" na 100% (zinnat jest z 50% zniżką i
> limitem ref ok 80 zł za dawkę 500 mg)

Dawka była 1000 mg, ale toi chyba nie ważne - chciano ode mnie za dużo i
tylko o to mi chodzi.

> [...]
że aż
> tak wysokiej ceny zinnatu to ja nie pamiętam.

Tylko dlaczego pacjent ma ponosić konsekwencje niedoinformowania (bo
chyba tak to nalezy nazwać) farmaceuty? Przy obecnych cenach leków i tak
kwota, która zapłaciłam jest IMO wygórowana.

> Jak się ustrzec przed takimi sytuacjami?
>
> Prawdeę mówiąc ciężki, trzeba zawsze zapytać się o cene leku, ew.
zniżkę i
> limit refundacji leku.

Jak wyżej - nie chodziło o limit refundacji i zniżkę - zniżka była
naliczona prawidłowo.

> Wszystkie te dane oprócz ceny, która może ulec zmianie można znależć w
> BAZYL-u (dostępny na stronach firmy karnet, albo np na stronach p.
> Malickiego www.malicki.com)

A mi własnie o cenę chodzi. Z BAZYLa nie dowiem się ile powinnam
zapłacić :-(

> Dodatkowe szczegóły jak by było potrzeba chętnie podam.

może teraz ustaosunkujesz się do mojego postu, widac podałam za mało
szczegółów poprzednio.

A ja pozdrawiam już prawie noworocznie, bo w sieci będę dopiero około 3
stycznia albo i później. Ale odpowiedź Twoją i ew. inne chętnie wtedy
przeczytam.

Tatiana

4. Data: 2001-12-27 19:46:38

Od: <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> sytuacja mnie zadziwiła.

> Dawka była 1000 mg, ale toi chyba nie ważne - chciano ode mnie za dużo i

Zinnat 1000mg?? Ciekawe, pierwsze slysze...

> [...]
> chyba tak to nalezy nazwać) farmaceuty? Przy obecnych cenach leków i tak
> kwota, która zapłaciłam jest IMO wygórowana.

Taka sytuacja moze sie zdarzyc tylko przy zlym wprowadzeniu leku na stan (np:
podana zla odplatnosc itp.) ,ale doswiadczony farmaceuta szybko powinien sie
zorientowac ze cos jest nie tak. A jesli probuje tego nieskorygowac tylko
wydactak jak jest to znaczy ze albo robi to swiadomie (takie zachowanie
pozostawiam bez komentarza) albo po prostu dopiero wyucza sie w zawodzie

5. Data: 2001-12-28 11:56:20

Od: "APZW" <a...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zaraz zaraz po kolei teraz to ja czegoś nie rozumiem.

Zinnat jest w największej dawce 500 (przynajmniej taka wykazuje Bazyl.

Ceny w Aptekach generalnie nie różnią sie o więcej niż o jakie 10-15%
oczywiście bywają wyjątki, gdy np. firma nagle obniży lub podniesie cenę
danego preparatu.

Z tego co zrozumiałem to zaszła następująca sytuacja:

W jednej z aptek otrzymałaś lek zniżkowo, a w drugiej bez zniżki stąd
różnica w cenie.

Wbrew pozorom limit ma tu dużo do rzeczy, dlatego że w niektórych sytuacjach
właśnie limit powoduje, iż różnica w cenie może być tak duża.

Jak znam życie to na oba opakowania powinny być ometkowane ceną ( ba wręcz
muszą)

Przypuszczam,że bez szczegółowych danych tzn. nazwy preparatu, dawki i obu
tych cen nie będę w stanie Ci pomóc w rozwikłaniu tej zagadki.

Marże we wszystkich aptekach na leki refundowane są takie same i to
włączając marże hurtowe, więc różnica w cenie musi mieć jakieś inne
wyjaśnienie.

Możliwa jest również teoretycznie sytuacja następująca:

W pierwszej aptece lek był poniżej limitu albo w limicie ceny, zapłaciłaś
więc za niego 50% wartości, w drugiej był powyżej limitu, zapłaciłaś więc
50% wartości limitu plus wartość różnicy pomiędzy faktyczną ceną leku a
limitem refundacji. w efekcie możliwa jest teoretycznie sytuacja gdy różnica
pomiędzy odpłatnością w jednej i drugiej aptece może wynosić 150%.

Jak już pisałem bez szczegółowych danych tzn cena (nie odpłatność) leku z
jednej i drugiej apteki oraz dawka i nazwa antybiotyku nie jestem w stanie
wytłumaczyć dlaczego tak się stało.

Co do reszty, cóż pomyłki się zdarzają i to wszystkim.

Mogę Cię tylko przeprosić w imieniu aptekarzy.

6. Data: 2001-12-28 17:51:37

Temat: Odp: w jaki sposob upewnic sie co do ceny
Od: "PiotrMx" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ceny w Aptekach generalnie nie różnią sie o więcej niż o jakie 10-15%
> oczywiście bywają wyjątki, gdy np. firma nagle obniży lub podniesie cenę
> danego preparatu.

Hehe dobre 10-15%. Spokojnie do 30%. ciekawe jak oni to robia. Przecież
marże nie sa tak wysokie. I jest to zjawisko notoryczne, chyba nie zwiazane
z promocja leku. Raczej z położeniem apteki. Np taka przy dworcu PKS ma
najwyższe ceny. Pewnie ze wzgledu na prace w szkodliwych warunkach. na
szczescie konkurencja czyli nowopowstajace apteki niweluja ta rozpietość
cen.

PiotrMx

7. Data: 2001-12-28 19:11:16

Od: <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> najwyższe ceny. Pewnie ze wzgledu na prace w szkodliwych warunkach. na
> szczescie konkurencja czyli nowopowstajace apteki niweluja ta rozpietość

Wnioskuje ze nie masz tego czarno na bialym, no chyba ze zdarzyl sie jakis
zbieg okolicznosci. Ceny w aptekach zaleza glównie od cen hurtowych, ktore
zmieniaja sie jak w kalejdoskopie, czesto nawet w jednej hurtowni dany lek jest
w kilku cenach (roznice sa czasami szokujace).
Marze na wiekszosc preparatow sa stale wiec tu juz sie nie da nic zrobic.

8. Data: 2002-01-01 19:51:19

Od: "Xena d. Bazyl" <t...@t...iinf.polsl.gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Zaraz zaraz po kolei teraz to ja czegoś nie rozumiem.
>
> Zinnat jest w największej dawce 500 (przynajmniej taka wykazuje Bazyl.

OK, pomyliłam się, miałam na myśli większą z dawek i jakoś dziwnie mi
się ubzdurało, że chodzi o 500 i 1000, w rzeczywistości było to 250 i
500.
Zatem dawka była 500 mg.

> [...]
>
> Z tego co zrozumiałem to zaszła następująca sytuacja:
>
> W jednej z aptek otrzymałaś lek zniżkowo, a w drugiej bez zniżki stąd

W obu aptekach otrzymałam lek (Zinnat), na paragonie napisane było, że
zniżka (czy odpłaytność) 50%, dawka była 500 mg. Opakowanie zawierało
dokładnie tyle samo tabletek (10). W aptece w Katowicach zapłaciłam za
nie około 25 zł, w aptece w Warszawie po korekcie też, a wcześniej pani
usiłowała ściągnąć ode mnie około 37 zł.

> Wbrew pozorom limit ma tu dużo do rzeczy, dlatego że w niektórych
sytuacjach
> właśnie limit powoduje, iż różnica w cenie może być tak duża.

czy powyższe wyjaśnienia pozwalają już uzyskać jasność sytuacji?

> Jak znam życie to na oba opakowania powinny być ometkowane ceną ( ba
wręcz
> muszą)

Może i muszą, ale to w Warszawie nie było. Zorientowałam się, że coś
jest nie tak, bo dokładnie dzień wcześniej kupowałam za mniejsze
pieniądze. Wiesz, jak człowiek jest chory, zmęczony, to metka mu do
szczęścia nie jest aż tak potrzebna...

Ale tak przy okazji - czy jest jakiś przepis, na który można się
powołać, jeśli lekarstwo w aptece jest nieometkowane?

> Przypuszczam,że bez szczegółowych danych tzn. nazwy preparatu, dawki i
obu
> tych cen nie będę w stanie Ci pomóc w rozwikłaniu tej zagadki.

Ceny podałam z dokładnością do złotówki, bo nie pamiętam, w drugiej
aptece zresztą chyba w końcu nie dostałam paragonu, bo musiałabym
jeszcze czekać aż pani zrobi cośtam. Paragonem się nie leczyłam, więc
poszłam :-)

> [...]
różnica
> pomiędzy odpłatnością w jednej i drugiej aptece może wynosić 150%.

Czy przy opisanych wartościach jest to możliwe?

> Co do reszty, cóż pomyłki się zdarzają i to wszystkim.

Oczywiście, że pomyłki mogą się zdarzyć każdemu i nawet jakoś nie
specjalnie wierzę w to aby akurat ta pani chciała mnie oszukać, ale...
Pani zbyt mocno narzekała na program, którego używa i z jej mamrotania
pod nosem wyczułam, że nie jest to pierwszy raz jak się dzieje coś
podobnego. Interesuje mnie jedynie w jaki sposób (gdzie) można sprawdzić
przed zakupem leku jego cenę, zwłaszcza przy droższych lekach, bo
różnica 50% ceny w przypadku np. bactrimu jest dosyć znaczna.

No i druga rzecz - załóżmy, że kupiłam ten Zinnat za 37 zł - niesłusznie
zapłaciłam za dużo - czy mam jakąś możliwość - po sprawdzeniu (gdzie???)
odzyskać niesłusznie zapłacone pieniądze? Nie mam na mysli procesu
sądowego :-)

> Mogę Cię tylko przeprosić w imieniu aptekarzy.

Przepraszać nie masz za co, bo po pierwsze nie zapłaciłam za dużo, a po
drugie, jak już pisałam, pani w aptece nie winię, ona zresztą
przepraszała mnie sama. Ale miło, że się poczuwasz :-)

--
Pozdrówka
Tatiana

9. Data: 2002-01-03 19:21:31

Od: "APZW" <a...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> nie około 25 zł, w aptece w Warszawie po korekcie też, a wcześniej pani
> usiłowała ściągnąć ode mnie około 37 zł.

ale namotane :(
Sądząc po cenach otrzymałaś w obu aptekach Zinnat po 250 mg (ok 25 zł to
odpłatnośc za Zinnat 250 pełna wartośc to ok 49 zł z groszami a limit
ref.49,54)

37 zł to odpłatność za Zinnat 500 i to w dobrej cenie (74 zł obecnie na
półce jest już po 80zł czyli odpłatnośc wynosiła by jakie 40 zł)

> Ale tak przy okazji - czy jest jakiś przepis, na który można się
> powołać, jeśli lekarstwo w aptece jest nieometkowane?

Ustawa o cenach (o ile się niemylę to tam znajdują się odpowiednie zapisy),
tyle że nie wszystkie leki w aptekach były metkowane np w części aptek nie
metkowało się leków posiadających ceny urzędowe.

> Czy przy opisanych wartościach jest to możliwe?

Teoretycznie tak, jeżeli w drugiej aptece (tej droższej) Zinnat był z bardzo
starej dostawy, tak gdzies sprzed dwu lat. Wtedy faktycznie cena tego leku
(dawka 250 mg) wynosiła ok 60 zł. W takiej sytuacji zapłaciłabys połowe
limitu refundacji (bo zniżka 50%) czyli jakie 25 zł i dodatkowo różnicę
pomiędzy faktyczna ceną leku 60 zł a limitem 49 zł czyli 25+(60-49)=36 zł

Sądząc jednak z podanych cen otrzymałaś za pierwszym razem Zinnat po 250
mg(albo osoba wydająca lek popełniła błąd przy zdejmowaniu go z komputera i
wydała Ci dawkę 500 a policzyła za 250) , a za drugim razem otrzymałaś dawkę
500 mg

Dodam jeszcze, że gdyby lekarz przepisał Ci polski odpowiednik Zinnatu
zapłaciłabyś na dzień dzisiejszy za dawke 250 mg ok 20 zł a za dawkę 500 mg
ok 35 zł

> Pani zbyt mocno narzekała na program, którego używa i z jej mamrotania
> pod nosem wyczułam, że nie jest to pierwszy raz jak się dzieje coś
> podobnego.

Pomyłki takie wynikaja min. z faktu iż niedawno były wprowadzone zmiany
limitów i cen urzędowych leków, a niestety bazy apteczne nie zawsze takie
operacje znoszą poprawnie, zwłaszcza w sytuacji gdy lek zmienił producenta,
wtedy pojawia się ten sam lek jako osobny rekord w bazie danych i nie zawsze
stare przyporządkowanie "spasuje" się pomiędzy bazą danych zawierającą
zmiany a bazą konkretnej apteki. Błędy te sa trudne do wychwycenia
zwłaszcza, że baza leków która jest w przeciętnej aptece liczy ok 10 000
(sic!) rekordów.

Interesuje mnie jedynie w jaki sposób (gdzie) można sprawdzić
> przed zakupem leku jego cenę, zwłaszcza przy droższych lekach, bo
> różnica 50% ceny w przypadku np. bactrimu jest dosyć znaczna.

Praktycznie poza apteką nie ma takiej możliwości. Sprawdzić to można znając
faktyczną cene leku, odpłatność za dany lek i limit refundacji. No i
oczywiście trzeba znać algorytm obliczania odpłatności.

> odzyskać niesłusznie zapłacone pieniądze? Nie mam na

Oczywiście w aptece tyle,że w twoim przypadku równie dobrze może się okazać
że to w pierwszej aptece Ty nie dopłaciłaś a nie w drugiej policzono Ci zbyt
dużo ;)

--
Wojciech "IRenka" Olender
mailto:a...@p...pl
" I 8-go dnia Pan popatrzył na świat i stworzył inżynierów"

Czy leki dostaja nóżek?
jak to w końcu jest
LUMBAGO lub coś w tym stylu
INFORMALINACJA