zapobiec nowotwowi

1. Data: 2005-02-21 09:22:31

Temat: zapobiec nowotwowi
Od: "Ola" <o...@w...o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich grupowiczow,
ode mnie z rodziny wszyscy choruja lub chorowali na jakis nowotwo
boje sie ze predzej czy pozniej i ja zachoruje
jakie powinnam robic badania i co ile zeby wykryc jak najszybciej nowotwor?
czy takie badania sa platne?
czy lekarz da mi skierowanie np na tomografie?

Pozdrawiam
Ola

2. Data: 2005-02-21 13:45:47

Temat: Re: zapobiec nowotwowi
Od: "Alex" <d...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

możesz również próbować zmienić dietę...
... wykluczyć potrawy smażone, zwłaszcza mięsa...

A najlepiej przejść się do jakiegoś ośrodka onkologicznego
i się zapytać o wszystko.

Pozdrawiam życząc dużo zdrowia,
Alex.

3. Data: 2005-02-21 14:17:58

Temat: Odp: zapobiec nowotwowi
Od: "Zbigniew Rudzki" <m...@c...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pierwsze istotne pytanie to jakie to byly nowotwory i u kogo (w sensie
wzajemnego pokrewienstwa). Potem mozna dywagowac dalej, co robic. Wal ew.
na priva.

Zbyszek
specj. patomorfolog

4. Data: 2005-02-21 16:25:12

Od: "Ola" <o...@w...o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Zbigniew Rudzki" <m...@c...edu.pl> napisał w wiadomości
> Pierwsze istotne pytanie to jakie to byly nowotwory i u kogo (w sensie
> wzajemnego pokrewienstwa). Potem mozna dywagowac dalej, co robic. Wal
ew.
> na priva.

- rak zoladka u dziadka ze strony mamy
- rak narzadow rodnych u cioci ze strony mamy
- rak piersi u babci ze strony mamy
- moja siostra juz miala 2 guzki na piersi,ale zaden z nich to nie byl
nowotwor
- rak mozgu u wujka ze strony mamy

Pozdrawiam
Ola

5. Data: 2005-02-21 16:25:19

Od: "Ola" <o...@w...o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Alex" <d...@n...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> możesz również próbować zmienić dietę...
> ... wykluczyć potrawy smażone, zwłaszcza mięsa...

to co najbardziej lubie... ;(

> Pozdrawiam życząc dużo zdrowia,

dziekuje bardzo :)

Pozdrawiam
Ola

6. Data: 2005-02-21 17:18:46

Od: "Zbigniew Rudzki" <m...@c...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie uklada sie to o ile sie orientuje w jasny obraz jakiegos "cancer family
syndrome".

Rak piersi i zoladka moga wystepowac w zespole rodzinnego raka piersi
(mutacja BRCA1), ale jak rozumiem malzonkowie tzn "dziadek ze strony mamy" i
"babcia ze strony mamy" nie byli spokrewnieni, czyli genetycznie nie
nalezeli do tej samej rodziny?

Rak zoladka + rak trzonu macicy (trzeba by ustalic co tez za "narzad rodny"
byl zajety: szyjka macicy, trzon macicy, jajnik czy jeszcze cos jeszcze
innego?) wspolwystepuja w zespole Lyncha. Czy dziadek i ciocia byli
krewnymi czy powinowatymi?

Jesli "guzki" u siostry zostaly histologicznie lub cytologicznie
zweryfikowane, jako lagodne, to z duzym prawdopodobienstwem mozna przyjac,
ze ten akurat problem to "szum informacyjny".

Nowotwory mozgu raczej nie wspolwystepuja razem rodzinnie z w/w rakami.

Jesli w/w nowotwory nie wystapily w mlodym wieku (tzn przed ~40 rż, wyjawszy
"raka" mozgu -- zlosliwe guzy mozgu typowo wystepuja kolo 30-40) to calosc
historii wyglada raczej uspakajajaco -- wszak na cos w koncu trzeba umrzec,
a ok. 1/3 ludzi w krajach cywilizowanych umiera wlasnie na nowotwory
zlosliwe (policz jak wygladal ten odsetek w Twojej rodzinie wsrod zmarlych).

W razie watpliwosci radzilbym zglosic sie do zakladu Prof. Lubińskiego w
Szczecinie (tamtejsza AM, prowadzi badania nad nowotworami rodzinnymi w
Polsce).

Z.

7. Data: 2005-02-21 17:54:25

Od: "Trapez" <t...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Ola <o...@w...o2.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych

> Witam wszystkich grupowiczow,
> ode mnie z rodziny wszyscy choruja lub chorowali na jakis nowotwo
> boje sie ze predzej czy pozniej i ja zachoruje

Skoro Twoja rodzina jest tak podatnana nowotwory, to znak, że przede
wszystkim zwyczaje żywieniowe nie są w porządku. Polecam starsze wydanie
"Oczyszczenia organizmu" G.P.Małachowa, gdzie jest dobrze opisane co się z
czym je. W nowym wydaniu o tym samym tytule nie ma podrozdziału pt.
"Prawidłowe odżywianie". Dobre są też książki Tombaka, które są chyba
bardziej popularny i prezentuje podobne podejście.

Trapez
www.trapezonet.republika.pl

8. Data: 2005-02-21 19:57:16

Od: "Ewa W" <e...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie uklada sie to o ile sie orientuje w jasny obraz jakiegos "cancer
> family
> syndrome".

To ja się podłączę, korzystając z okazji;)

Mój ojciec - rak jelita grubego.
Jego siostra - rak żołądka.
Moja babcia ze strony mamy - rak jelita grubego.

Sądzę, że to może "podchodzić " pod nowotwory rodzinne.........czy można
określić prawdopodobieństwo wystąpienia raka u mnie i mojego rodzeństwa? Czy
można liczyć na refundację badań u osób rodzinnie obciążonych nowotworem?

Pozdr. Ewa

9. Data: 2005-02-21 20:51:51

Od: "news.man.szczecin.pl" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
nowotwor?
> czy takie badania sa platne?
> czy lekarz da mi skierowanie np na tomografie?

na Twoje pytania odpowie Ci zapewne wiele osób - więc co do badań nie będę
się wypowiadał. Jest jednak coś na co powinnaś zwrócić znacznie większą
uwagę niż na badania w kierunku npl.
- po pierwsze oczywiście nie bagatelizować żadnych objawów to oczywiste.
- są różne programy onkologiczne które mają za zadanie wczesne wykrywanie
zmian ale to zależy z jakiego typu nowotworami mamy do czynienia w Twojej
rodzinie i postępowanie zawsze jest inne
- zdystansujsię troszeczkę od tematu nowotworów i zastanów się czy sam
problem "czekania na raka" nie jest przypadkiem głównym problemem.
Carcinofobia jest zjawiskiem tak samo częstym jak same nowotwory a w
skrajnych przypadkach może doprowadzić do samobójstwa. Nie sądzę by w Twoim
przypadku było to tak nasilone ale musisz sama zastanowić się na ile to jest
problem:

- co do diagnostyki nowotworu to nadmiar badań nie wyjdzie ci na zdrowie.
Posłużęsię przykładem wspomnianej przez Ciebie tomografi:
1. czy da Ci stuprocentową pewność że nie ma raka? - Nie - więc spokoju
dalej nie zaznasz
2. jeżeli nawet trochę Cię wynik uspokoi to przecież nowotwór może powstać w
każdym momencie więć w/w tomografię trzeba będzie powtórzyć
3. Czy CT jest badaniem bezpiecznym - Nie do końca - promieniowanie
rentgenowskie może uszkadzać struktury DNA przez co może powpdowac powstanie
nowotworu
4.co dalej ...?

10. Data: 2005-02-21 22:26:26

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@r...am.torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 21 Feb 2005, Ola wrote:

> ode mnie z rodziny wszyscy choruja lub chorowali na jakis nowotwo
> boje sie ze predzej czy pozniej i ja zachoruje

powinnas sie udac do poradni genetyki nowotworow (sa takie)
i po badaniach otrzymasz porady co do badan profilatkycznych

P.
--
Piotr Kasztelowicz <P...@r...am.torun.pl>
http://www.am.torun.pl