Olej tloczony na zimno

1. Data: 2001-11-27 22:05:55

Temat: Olej tloczony na zimno
Od: "maruda2000" <m...@h...ds1.agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.

Mam goraca prosbe. Czy moglibyscie mi pomoc i napisac jaki to jest olej?
Najchetniej jakbyscie mi powiedzieli z czego jest robiony i moze jakies
sugestie ktory jest najlepszy?
Chodzi o to, ze taki olej jest potrzebny dla osoby z duzym poziomem
cholesterolu do specjalnej diety, a na butelkach napisane jest tylko z czego
dany olej jest zrobiony.
Z gory dziekuje za pomoc.
grzesiek

1. Data: 2001-11-27 22:13:25

Temat: Re: Olej tloczony na zimno
Od: <n...@m...ch> szukaj wiadomości tego autora

> Witam.
>
> Mam goraca prosbe. Czy moglibyscie mi pomoc i napisac jaki to jest olej?
> Najchetniej jakbyscie mi powiedzieli z czego jest robiony i moze jakies
> sugestie ktory jest najlepszy?

olej tloczony na zimno to nie jest jakis specalny gatunek oleju zrobiony z
rzeczy wyjatkowej - chodzi raczej o sposob wytlaczania oleju. Zamiast
podgrzewac silnie ziarno, co powoduje utrate wielu witamin i innych waznych
substancji, tloczy sie ten olej "na zimno", czyli nie podgrzewa:)))) Tak wiec
oleje tloczone na zimno masz z oliwek, ale takze ze slonecznika, z orzechow, z
pestek winogronowych, z lnu itp. Na opakowaniu musi byc napisane, ze jest
wytlaczany na zimno, najlepiej kupowac w sklepach ze zdrowa zywnoscia (oprocz
oliwy z oliwek, ktora mozna chyba dostac wszedzie):)))

> Chodzi o to, ze taki olej jest potrzebny dla osoby z duzym poziomem
> cholesterolu do specjalnej diety, a na butelkach napisane jest tylko z czego
> [...]

Taki olej trzeba po otwarciu trzymac w lodowce, bo w szafce ci sie popsuje:))
pozdrawiam
Kalina

1. Data: 2001-11-27 22:42:39

Od: "sassanach" <s...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "maruda2000" <m...@h...ds1.agh.edu.pl> napisał w
wiadomości news:9u12og$39v$1@galaxy.uci.agh.edu.pl...
> [...]
> Chodzi o to, ze taki olej jest potrzebny dla osoby z duzym poziomem
> cholesterolu do specjalnej diety, a na butelkach napisane jest tylko z

Coś mi mówi ze koledze chodzi o oliwe z oliwek. Ją sie tak wyrabia i stasuje
w dietach przy miazdżycy. Jesli na etykierce bedzie "extra virgin" (pierwsze
tloczenie) lub "virgin" (drugie) to własnie bedzie ta oliwa.
Nie kupuj takiej z tekstem " olio d' oliva" bo ta jest juz z kolejnego
tloczenia. ktore przebiega zwykle w podywzszonej temperaturze. Jest gorszej
jakosci.

Oj wystarczy o oliwkach, bo zaczynam robic wyklady ;-)
Pozdrówka
Sassanach

1. Data: 2001-11-27 23:06:52

Od: PatryCCCja <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

n...@m...ch wrote:
> [...] najlepiej kupowac w sklepach ze zdrowa zywnoscia (oprocz
> oliwy z oliwek, ktora mozna chyba dostac wszedzie):)))

wiesz, w w-wie juz nawet nie tylko w sklepach ze zdrowa zywnoscia mozna je
dostac. z pestek winogron mozna juz kupic w normalnych sklepach. moze nie
tych malutkich ale np. w samie na pl. uni lubelskiej bez problemu. albo na
koszykach. zawsze jest. a oliwy to wogole taki wybor ze glowa mala ;)
a przy okazji sie tak strasznie nie przeplaca :)

pozdr.
pat
--
Puszatkowo http://www.puszatkowo.prv.pl
PuszKKKa http://puszkkka.spinacz.pl

1. Data: 2001-11-28 08:26:23

Od: w...@p...com.pl szukaj wiadomości tego autora

...przerywamy program aby na żywo przekazać
co "maruda2000" <m...@h...ds1.agh.edu.pl> oświadczył/a:

> Chodzi o to, ze taki olej jest potrzebny dla osoby z duzym poziomem
> cholesterolu do specjalnej diety, a na butelkach napisane jest tylko
> z czego dany olej jest zrobiony.

jest to olej tłoczony bez podgrzewania ziaren/pestek. nie traci w ten
sposób witamin i mikroelementów. najpopularniejszy olej tłoczony na zimno
to oliwa z oliwek extra vergine/extra virgin. polecam też olej lniany, z
pestek dyni i słonecznikowy. uwaga: aby rzeczywiście zyskać zdrowotnie
oleje te trzeba używać na zimno - do sałatek, surówek, do polewania
potraw czy dodawania do past i.t.p. szukaj w sklepach "ze zdrową
żywnością" - napisane jest na nich gdy są zimno tłoczone.

--
wojmat
http://piksele.vege.pl * * *= __#_ )

1. Data: 2001-11-28 08:32:31

Temat: Odp: Olej tloczony na zimno
Od: "Ela" <e...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Chodzi o to, ze taki olej jest potrzebny dla osoby z duzym poziomem
> cholesterolu do specjalnej diety, a na butelkach napisane jest tylko z

Znawcy oleju twierdzą, że olej powinno przechwywać się w pomieszczeniach
zimnych, ale nie lodówce. Dlaczego? Nie wiem! Najlepszy olej jest z
pierwszego tłoczenia, w sklepie trzeba wybierać najbardziej mętny i
najdroższy.

Ela

1. Data: 2001-11-28 09:57:52

Temat: Re: Re: Olej tloczony na zimno
Od: PatryCCCja <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ela wrote:
> Znawcy oleju twierdzą, że olej powinno przechwywać się w pomieszczeniach
> zimnych, ale nie lodówce. Dlaczego? Nie wiem!

wszystkich zimnotloczonych to dotyczy? bo co do oliwy z oliwek to latwo sie
przekonac. wystarczy samemu sprobowac - po jakim czasie wydzieli sie taka
kremowa czesc stala, czesc po prostu stezeje. i wtedy smakuje obrzydliwie!
ale jak sie ja anow wyjmie z lodowki i zostawi na troche to wroci do dawnej
formy :)

pat

1. Data: 2001-11-28 10:52:39

Od: "Anna Sheridan" <a...@o...com.au> szukaj wiadomości tego autora

> Chodzi o to, ze taki olej jest potrzebny dla osoby z duzym poziomem
> cholesterolu do specjalnej diety, a na butelkach napisane jest tylko z
czego
> dany olej jest zrobiony.
Zaden olej roslinny, niewazne jak jest zrobiony nie zawiera cholesterolu.
Cholesterol zawieraja jedynie produkty zwierzece. Osoba z wysokim
cholesterolem powinna brac nastepujace rzeczy pod uwage: (cytuje tu z
ksiazki Alana Borushka, australijskiej, pt 'Calorie and fat counter plus
diabetes diet guide plus cholesterol guide")

1. sklonnosci dziedziczne. Jezeli rodzice/rodzina tej osoby ma problemy z
cholesterolem radze wizyte u lekarza

2. Zbic nadwage (jezeli trzeba)

3. sa oleje i oleje, i chociaz zaden olej jak juz wspomnialam nie zawiera
cholesteroluu, sa rodzaje tluszczy, ktore pomagaja cholesterol obnizyc. Sa
to tzw monounsaturated tluszcze - oliwa, canola, olej z orzechow ziemnych,
awokado.

4. starac sie spozywac tluszcze zawierajace Omega-3 (np olej lniany, olej
sojowy, olej z orzechow wloskich) ktore nie tylko obnizaja zawartosc
cholesterolu we krwi ale takze ulza reumatykom, artretykom i ludziom z
chorobami skory (psoriasis)

5. Starac sie spozywac tluszcze zawierajace Omega 6 - safflower oil,
grapeseed oil, sunflower oil.

U nas mozna te 'dobre omegi' kupic w kapsulkach, olej lniany tloczony na
zimno mozna kupic w sklepach ze zdrowa zywnoscia - lyzeczke takiego oleju
mozna dodawac na surowo np do salat. Soja (nie tylko olej sojowy) ale np
tofu tez moze pomoc - nie trzeba wiecej niz 25g produktow sojowych dziennie.
Obadaj sklepy ze zdrowa zywnoscia czy maja np sery sojowe, jogurty sojowe,
mleko sojowe zeby miec urozmaicenie.

Nie nalezy 'przedobrzac' z tymi wszystkimi olejami - pamietaj, ze w zdrowej
diecie tluszcz powinien stanowic nie wiecej niz 3% dziennych kalorii. Np.
1 - 2 gramow dziennie takich omega 3 absolutnie wystarczy.

Kup sobie dobra ksiazeczke z cholesterol counter i staraj sie zjadac nie
wiecej niz 300 miligramow dziennie. Jedz np 5 malych posilkow w ciagu dnia
zamiast 2-3 duzych.

Co to jest olej tloczony na zimno zostalo w tym waatku znakomicie wyjasnione
przez innych. pamietaj, ze dobry olej powinnien miec date przydatnosci do
spozycia. Ja trzymam wszystkie oleje w lodowce - oliwa z oliwek tezeje, wiec
jak chce jej uzyc, wkladam butelke pod kran z letnia woda.

Uwazaj na 'tluszcze ukryte' w kupnych slodyczach, wedlinach, produktach
miesnych, ciastach, makaronach jajecznych itd.

Powodzenia,

Ania

1. Data: 2001-11-28 13:18:06

Od: "Pawel Zeglowski" <p...@r...de> szukaj wiadomości tego autora

"PatryCCCja" <k...@s...pl> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
> koszykach. zawsze jest. a oliwy to wogole taki wybor ze glowa mala ;)
> a przy okazji sie tak strasznie nie przeplaca :)

Czesc
Ja dodam tylko ze na oleju nie powinno sie zabardzo oszczedzac
http://www.stiftung-warentest.de/ przeprowadzilo test olei i wiekszosc
byla tloczona na cieplo chociaz pisalo tam cos innego. Dla tych co nieznaja
tej instytucji to powiem ze jest ona niezalezna i ceniona w niemczech
pozdrawiam pawel

1. Data: 2001-11-28 13:22:32

Od: "Pawel Zeglowski" <p...@r...de> szukaj wiadomości tego autora

dla tych co znaja niemiecki doklady link
http://www.warentest.de/pls/sw/sw.Main?p_KNR=5001211
572194720011128141909&p_
E3=60&p_E4=30&p_id=15235

Nowy Wita
Pomidorowe kontrowersje
CFV1: pl.soc.rodzina (glosowanie)
parfait do snu czyli kremowe lody makowe z sosem migdałowym
Zupa ogórkowa z papierka