Onan

21. Data: 2015-06-13 14:37:14

Temat: Re: Onan
Od: bartek <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 13.06.2015 11:54, Nemrod wrote:

> To nic nowego nie wnosi do dyskusji. I tu nie chodzi o dziedzictwo
> Era, tylko raczej po Judzie, jego ojcu - pierworodny syn ma liczne
> przywileje.
> Twoja bajka o "oszustwie w prawach spadkowych" jest jednakże pozbawiona
> sensu, skoro i tak, i jeden i drugi (Er i Onan) zmarli bezdzietnie - nie
> było
> tam dosłownie nic do oszukania.

Bezsensowny argument. Onan zmarł bezdzietnie dzięki interwencji Boga!
Gdyby nie to, żyłby sobie spokojnie, pewnie dorobił własnych
(takżę w obliczu prawa) dzieci.

> Bredzisz. Wniosek masz w cytacie z Biblii.
>
> Rdz 38,10 Złe było w oczach Pana to, co on [Onan] czynił,
> i dlatego także zesłał na niego śmierć.

I co się nie zgadza? Jego uczynkiem było sprzeciwianie
się prawu lewiratu i próba oszustwa.

> Nie miał nic wartego wspominania, a to co miał przeszło i tak razem z Tamar
> na Onana.

Nie czytasz, ale zaczynasz rozumieć Wraz z urodzeniem syna Eru
przeszłoby na niego. Bez syna - było jego.

> Dobrze że się przyznajesz. Napisałem jednakże, że bezmyślnie powtarzasz
> jakieś bzdury, zagorzały czytelniku wikipedii. Najpierw przeczytaj oryginał
> (Biblię) od deski do deski, a potem pogadamy.

Też czytałem.

pzdr
bartekltg

22. Data: 2015-06-13 14:39:58

Od: Andrzej Lawa <a...@l...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 13.06.2015 o 14:37, bartek pisze:

> Bezsensowny argument. Onan zmarł bezdzietnie dzięki interwencji Boga!
> Gdyby nie to, żyłby sobie spokojnie, pewnie dorobił własnych
> (takżę w obliczu prawa) dzieci.

Judeochrześcijański bóg to generalnie kanciarz - niby łaskawie daje
wolną wolę, a potem "utwardza serce faraona" gdy ten chce uwolnić cały
"naród wybrany" z historycznie mało realnej niewoli.

--
Boga prawdopodobnie nie ma.
A teraz przestań się martwić

23. Data: 2015-06-13 14:52:42

Od: bartek <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 13.06.2015 14:39, Andrzej Lawa wrote:

> Judeochrześcijański bóg to generalnie kanciarz - niby łaskawie daje

Ty już się historii Hioba nie czepiaj!

;-)

> wolną wolę, a potem "utwardza serce faraona" gdy ten chce uwolnić cały
> "naród wybrany" z historycznie mało realnej niewoli.

To akurat zwaliłbym na zmianę w postrzeganiu sprawiedliwości
czy moralności. Rzymianie wystawiali pomniki wyrzynaniu
podbitych terenów. Ówcześnie zapewne takie działanie
wobec faraona było widziane jako sprawiedliwe. W końcu zasłużył,
nie można pozwolić, by zwykły strach przeszkodził w ukaraniu
go i jego ludu (dobrze, że nie do 7 pokolenia) z pełną zasądzoną mocą.

W sumie, skrucha i wybaczenie kojarzy mi się z Nowym Testamentem.
A jak to widziano w Starym? Jest tam gdzieś przykład skruchy,
która odwiodła Boga od wymierzenia kary?

pzdr
bartekltg

24. Data: 2015-06-13 14:53:37

Od: Nemrod <n...@t...crusader.knights.org> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-06-13 o 14:37, bartek pisze:
> Bezsensowny argument. Onan zmarł bezdzietnie dzięki interwencji Boga!
> Gdyby nie to, żyłby sobie spokojnie, pewnie dorobił własnych
> (takżę w obliczu prawa) dzieci.

Ale Onan dzieci nie chciał. I na tym polegała jego wina w oczach Boga.

> I co się nie zgadza? Jego uczynkiem było sprzeciwianie
> się prawu lewiratu i próba oszustwa.

Nie. Jego czynem było "unikanie zapłodnienia". Nie sprzeciwił się
prawu lewiratu, bo wziął Tamar za żonę, i nie było żadnej próby
oszustwa. Ubzdurało ci się coś.

> Nie czytasz, ale zaczynasz rozumieć Wraz z urodzeniem syna Eru
> przeszłoby na niego. Bez syna - było jego.

Nie bądź śmieszny. Myślisz, że w tamtych czasach syn mógł sobie
zabrać coś bez woli ojca? Nigdzie nie ma takiego prawa. Bredzisz.

> Też czytałem.

Czytałeś ale nie przeczytałeś.

--
Nemrod Vargardsson

Pwt 32,41 Gdy miecz błyszczący wyostrzę
i wyrok wykona ma ręka,
na swoich wrogach się pomszczę,
odpłacę tym, którzy Mnie nienawidzą.
42 Upoję krwią moje strzały,
mój miecz napasie się mięsem,
krwią poległych i uprowadzonych,
głowami dowódców nieprzyjacielskich.

25. Data: 2015-06-13 14:57:29

Od: Nemrod <n...@t...crusader.knights.org> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-06-13 o 14:52, bartek pisze:
> W sumie, skrucha i wybaczenie kojarzy mi się z Nowym Testamentem.
> A jak to widziano w Starym? Jest tam gdzieś przykład skruchy,
> która odwiodła Boga od wymierzenia kary?

I ty twierdzisz że czytałeś Biblię?

Księga Jonasza:

Jon 3,10 Zobaczył Bóg czyny ich, że odwrócili się od swojego złego
postępowania.
I ulitował się Bóg nad niedolą, którą postanowił na nich sprowadzić, i
nie zesłał jej.

26. Data: 2015-06-13 15:13:26

Od: Andrzej Lawa <a...@l...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 13.06.2015 o 14:52, bartek pisze:

> Ty już się historii Hioba nie czepiaj!
>
> ;-)

A niby dlaczego? Rodzina na zasadzie "sztuka się liczy" jest dla mnie
wysoce amoralnym podejściem.

> [...]
> podbitych terenów. Ówcześnie zapewne takie działanie
> wobec faraona było widziane jako sprawiedliwe. W końcu zasłużył,

Sprawiedliwe czy niesprawiedliwe - ewidentne naruszenie rzekomo
nienaruszalnej przez boga wolnej woli.

> [...]
> A jak to widziano w Starym? Jest tam gdzieś przykład skruchy,
> która odwiodła Boga od wymierzenia kary?

Nawet nowotestamentowy dogmat brzmi raczej "gorliwa, ślepa wiara zmazuje
winy" - niż sama skrucha.

https://www.youtube.com/watch?v=H_JoE2GioXY

--
Boga prawdopodobnie nie ma.