Orzec włoski obok sosny?

1. Data: 2006-02-27 10:42:04

Temat: Orzec włoski obok sosny?
Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam !

Dostałem w prezencie ładną sadzonkę orzecha włoskiego. Działkę mam
zalesioną rzadkim laskiem sosnowym i jedyne miejsce jakie z różnych
przyczyn wchodzi w grę dla tego orzecha, to sam skraj tego lasu,
dosłownie dwa metry od solidnej sosny (metr obwodu pierśnicy,
kilkanaście metrów wzrostu). Lasek by tego orzecha ocieniał, ale on
nie jest gęsty, docierałoby do niego w prześwitach nawet światło
bezpośrednie. Grunt tam jest piaszczysty, ale porośnięty trawą, nie
jest to typowa leśna ściółka.
Pytanie, czy taki układ ma szanse powodzenia? Czy sosny pozwolą się
orzechowi rozwinąć, albo orzech po urośnięciu nie zacznie "dusić" tej
sosny obok siebie?

J.

2. Data: 2006-02-27 11:02:24

Temat: Re: Orzec włoski obok sosny?
Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:dtul1t$j5e$1@daniel-new.mch.sbs.de Jarek P.
<jarek[kropka]p@gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
> nie jest gęsty, docierałoby do niego w prześwitach nawet światło
> bezpośrednie. Grunt tam jest piaszczysty, ale porośnięty trawą, nie

Hejka. Na takiej piaskownicy gdzie rosną sosny orzech zmarnieje. Jedyna
szansa to wykopanie dołu o średnicy i głębokości co najmniej 1 metra,
wymiana podłoża i zasadzenie w nim orzecha.
Pozdrawiam ubogo Ja...cki

3. Data: 2006-02-27 11:14:50

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dirko napisał(a):
> Hejka. Na takiej piaskownicy gdzie rosną sosny orzech zmarnieje. Jedyna
> szansa to wykopanie dołu o średnicy i głębokości co najmniej 1 metra,
> wymiana podłoża i zasadzenie w nim orzecha.

Nic z tego, samo sąsiedztwo sosny [wsadzonej później]jest kiepskim
pomysłem, ponad 10 letni orzech rosnacy w odległości 3 m ma jak do tej
pory ok. 4 m wysokości.
pozdr. Jerzy

4. Data: 2006-02-27 12:29:51

Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy Nowak" <0...@m...pl> napisał w
wiadomości news:dtun2p$7r5$1@nemesis.news.tpi.pl...

> Nic z tego, samo sąsiedztwo sosny [wsadzonej później]jest kiepskim
> pomysłem, ponad 10 letni orzech rosnacy w odległości 3 m ma jak do
> tej pory ok. 4 m wysokości.

Kurcze, no to mam problem. Jak pisałem, orzecha dostałem, szkoda mi go
zmarnować a nie mam z nim co zrobić, inne miejsca na jego wsadzenie
nie wchodzą w grę. Chyba go oddam jeszcze komuś innemu...

J.

5. Data: 2006-02-27 12:39:58

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> szansa to wykopanie dołu o średnicy i głębokości co najmniej 1 metra,
> wymiana podłoża i zasadzenie w nim orzecha.

I to na niewiele się zda.

6. Data: 2006-02-27 12:51:14

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zmarnować a nie mam z nim co zrobić, inne miejsca na jego wsadzenie
> nie wchodzą w grę. Chyba go oddam jeszcze komuś innemu...

Nie oddawaj, orzech włoski to bardzo żywotne drzewo.
Posadź i już.

7. Data: 2006-02-27 14:20:01

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Jarek P. wrote:

> [...]
> Pytanie, czy taki układ ma szanse powodzenia? Czy sosny pozwolą się
> orzechowi rozwinąć, albo orzech po urośnięciu nie zacznie "dusić" tej

U mnie orzechy samosiejki (wprawdzie nie wloskie, ale Juglans nigra)
rosna tuz obok sosen i specjalnie im to nie przeszkadza.
Sa oczywiscie pewne roznice w sytuacji; mam gline i sosny nie takie
duze.

Jesli sosna jest duza, to o duszenie sosny przez orzech bym sie
nie martwil przez nastepne kilkadziesiat lat. Natomiast warto w
takim ukladzie uprzatac opadle liscie orzecha, tak na wszelki
wypadek (chociaz sosna powinna sobie dac rade i tak).

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

8. Data: 2006-02-27 14:27:36

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Michal Misiurewicz napisał(a):
[...]
> [...]
> takim ukladzie uprzatac opadle liscie orzecha, tak na wszelki
> wypadek (chociaz sosna powinna sobie dac rade i tak).

Sosna posadzona znacznie później jest dwukrotnie wyższa od orzecha.
pozdr. Jerzy

9. Data: 2006-02-28 00:57:07

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> wrote in message

> [...]
> Pytanie, czy taki układ ma szanse powodzenia? Czy sosny pozwolą się
> orzechowi rozwinąć, albo orzech po urośnięciu nie zacznie "dusić" tej

Jesli chodzi o sam wplyw sosny na orzech i orzecha na sosne, to bez
wiekszych problemow moga rosnac obok siebie. U mnie rosna orzechy i nieco
mniejsze sosny w bezposrednim sasiedztwie ale to sosny sa w tym przypadku
tymczasowe.
U Ciebie sytuacja jest inna niz u mnie. Gleba stanowczo zbyt uboga dla
orzecha wloskiego.
Dwa metry od kilkunastometrowej sosny to o wiele za blisko.
Orzech bedzie rosl ale bedzie rosl zle w takich warunkach i juz po paru
latach zacznie to byc wyraznie widoczne.

Pozdrawiam,
Bpjea

10. Data: 2006-02-28 12:59:26

Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> napisał w
wiadomości news:du07km$f93$1@nemesis.news.tpi.pl...

> Dwa metry od kilkunastometrowej sosny to o wiele za blisko.
> Orzech bedzie rosl ale bedzie rosl zle w takich warunkach i juz po paru
> latach zacznie to byc wyraznie widoczne.

No niestety, ale w moim przypadku inaczej się nie da, to jest jedyne
wchodzące w grę miejsce. Lektura wątku daje jednak pewne nadzieje, więc
spróbuję...

Dzięki za wszystkie rady

J.

wiosna
wysylal juz ktos do Islandii roslinki?
Imieniny Mirka
Głos na ropuchę
Modne, piękne i bardzo drogie :) przylaszczki.