Orzech włoski

1. Data: 2007-01-01 18:19:44

Temat: Orzech włoski
Od: "Sławomir Strużykowski" <s...@b...czestochowa.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam w Nowy Roku.

Czy ktoś z grupowiczów wie gdzie można zakupić szczepione orzechy włoskie?
W mojej okolicy (Częstochowa) nie natrafiłem na takie.
Intersuje mnie zakup 2-3 szt. do przydomowego ogródka.

Pozdrawiam

Sławek

2. Data: 2007-01-02 20:51:51

Temat: Re: Orzech włoski
Od: <a...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

A musisz mieć szczepione? Podobno orzech jest drzewem które równie dobrze
rośnie i owocuje sadzone z nasionka.
Na moim tarasie gawrony z upodobaniem rozłupują sobie orzechy , rzucając je
z góry na płytki. Oczywiście pewna liość orzechów nie trafia w taras a
trafia na grządki, rabatki w trawę i gdzie tylko może. Co roku odnajduję i
wyrzucam kilka skiełkowanych , ukorzenionych lub nawet już rosnących
sadzonek.
Antoni Broniak

Użytkownik "Sławomir Strużykowski" <s...@b...czestochowa.pl> napisał w
wiadomości news:enbjd2$381$1@atlantis.news.tpi.pl...

3. Data: 2007-01-05 00:16:45

Od: "Sławomir Strużykowski" <s...@b...czestochowa.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wsadziłem dwie siewki w tamtym roku, ale boję się rozczarować owocami za
7-10 lat.
Mój znajomy kupił jakies 8 lat temu 3 siewki (od jednego szkółkarza)a po
tylu latach czekania okazało sie, że dwa z nich poszły pod topór ze względu
na jakość orzechów. Nie chcę tyle czekać, a później się roczarować, a jest
kilka wartościowych odmian rozprowadzanych w Polsce (niestety znalazłem
tylko ofertę na zakup w ilościach hurtowych). Nie jest też pewne, że jak
wsadzę orzech jaki chciałbym otrzymać, to wyrośnie z niego drzewo, które
będzie plonowało właśnie takimi orzechami. Nie mam też tyle miejsca, by
zakupić jakieś 10 szt. drzewek i wybrać później 2-3 o dobrych owocach.
Sam bym zaszczepił moje siewki, ale to dość skomplikowany proces temp. około
20 lub więcej stopni w czasie zrastania się zaraza z podkładką. Zabieg ten
przeprowadza sie raczej w szkalrni i dlatego tak mało jest szczepionych
orzechów włoskich.

4. Data: 2007-01-05 07:37:06

Od: Jacek Ostaszewski <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Sławomir Strużykowski napisał(a):
> Wsadziłem dwie siewki w tamtym roku, ale boję się rozczarować owocami za
> 7-10 lat.

Widziałem kiedyć foto takiego orzecha, owocuje podobno po 2-3 latach,
sam się napalłem i kilka razy na tej grupie wszczynałem dyskurs o
orzechach szczepionych, ale nie dało to żadnego wyniku, z czego można
wnosić, że ich na rynku nie ma. Jedyna rzecz, jakiej się dowiedziałem,
to to, że jest to proces skomplikowany i pracochłonny, i udaje się
szczepienie raz na ileś razy, stąd taka sadzonka musiałaby kosztować
100zł, więc nikt nie szczepi, nie spodziewając się obrotu tak drogimi
sadzonkami.
Tyle mojej wiedzy w tym względzie. Jakbyś jednak dotarł do jakiegś
źródła - daj znak grupie.
--
JackOss - bez synaturki!

5. Data: 2007-01-05 08:56:06

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

6. Data: 2007-01-05 12:04:13

Od: "zgraja1" <z...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Sławomir Strużykowski napisał(a):
> Czy ktoś z grupowiczów wie gdzie można zakupić szczepione orzechy włoskie?
> W mojej okolicy (Częstochowa) nie natrafiłem na takie.

prawdę mówiąc nie powiem nic lepszego niż moi przedmówcy - bo oni
gadali dobrze i do rzeczy.
ale [zawsze jakieś jest] te orzechy całkiem łatwo szczepią się w
klimatach południowych. z tych zaś są całkiem tanie klimaty typu
słowacja, słowenia lub [świeżo 'nabyta'] rumunia. może ktoś na
forum zna linki do tamtejszych szkółek wysyłkowych? może nawet już
na forum poruszano temat takich szkółek? gdybyś [albo gdybyśćie]
znaleźli takie zagraniczne szczepione orzechy - to dajcie znać w tym
temacie. dodam tylko, że nie ma co zbytnio się bać o
mrozoodporność takiego 'południowca', ponieważ najczęstszą
podkładką jest orzech czarny; dość u nas mrozoodporny.

pozdro.

7. Data: 2007-01-05 12:05:19

Od: Jacek Ostaszewski <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Tadeusz Smal napisał(a):
... sadzonki szczepione byly jesienia do wziecia

No tośmy się nie skontakcili, bo ja nadal jestem na nie chętny. Jeśli
masz wiedzę, ochotę i warunki to zamawiam dwa takie?

--
JackOss - bez synaturki!

8. Data: 2007-01-05 16:13:56

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

>... sadzonki szczepione byly jesienia do wziecia

>No tośmy się nie skontakcili, bo ja nadal jestem na nie chętny. Jeśli masz
>wiedzę, ochotę i warunki to zamawiam dwa takie?
:)
tam gdzie widzialem jesienia nie ma juz te chwile
ale lada dzien
tzn jak zamrozi ziemie i bede mial przez to troche wolnego
to mam w planie objazd szkolkarzy
i moze sie komus uchowaly jakies sadzonki
:)
a jak nie uda sie tej wiosny
to napewno beda jesienia
:)
z pozdrowieniami i usmiechami
smal

9. Data: 2007-01-05 16:16:58

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

>dodam tylko, że nie ma co zbytnio się bać o
>mrozoodporność takiego 'południowca', ponieważ najczęstszą
>podkładką jest orzech czarny; dość u nas mrozoodporny.
:)
na podkladkach z orzecha czarnego oraz szarego
szczepi sie nie tylko dla podniesienia mrozoodpornosci
ale rowniez jest to podkladka skarlajaca
:)

10. Data: 2007-01-05 22:19:11

Od: "Sławomir Strużykowski" <s...@b...czestochowa.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Gdyby się udało namierzyć tekie orzechy, to prosiłbym o informację o tym na
grupie lub na priv.

P.S.
Śliwy i leszczyny dostarły bezproblemowo.
Pozdrawiam
Sławek

> [...]
> tzn jak zamrozi ziemie i bede mial przez to troche wolnego
> to mam w planie objazd szkolkarzy
> i moze sie komus uchowaly jakies sadzonki

MOJE...
Powitanie. Zwyczaje ogrodowe noworoczne.
ZYCZENIA
Dosiego roku
Jaka roslina pnaca wieloletnia