Oświetlenie halogenowe - czy przewód wytrzyma

1. Data: 2004-11-17 06:45:04

Temat: Oświetlenie halogenowe - czy przewód wytrzyma
Od: Wojciech Ściesiński <w...@N...net> szukaj wiadomości tego autora

Witam ponownie Grupę :-)

W jednym z pokoi zakładam linkowe oświetlenie halogenowe 12V. Chcę
zrobić cztery obwody tegoż oświetlenia - każdy 3x20 W.

Linki (zgodnie z opisem) mają 2.5m2 przekroju i pochodzą ze
standardowych (czytaj najtańszych) zestawów tego typu.

Mam nastęjące pytanie. Czy jest możliwe zrobienie wspólnego zera dla
dwóch obwodów ? Tzn. kable chciałbym przeciągnąć w grupach po trzy tzn.
w 2xfaza i jedno wspólne zero tylko nie wiem czy przewód zera wytrzyma
tego typu obciążenie.

Czy ktoś może mi to przeliczyć/sprawdzić ?

Z góry dziękuję.

Pozdrawiam :-)

--
Wojciech Ściesiński; w...@N...net

NIE PATENTOM NA OPROGRAMOWANIE - PRZECZYTAJ DLACZEGO - PROTESTUJ !!
http://liberator.lbl.pl/index.php?see=art&art_id=199
7

1. Data: 2004-11-17 06:49:52

Temat: Re: Oświetlenie halogenowe - czy przewód wytrzyma
Od: p0li <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

O->Dnia 2004-11-17 07:45:04 niejaki Wojciech Ściesiński napisał:
> [...]
> dwóch obwodów ? Tzn. kable chciałbym przeciągnąć w grupach po trzy tzn.
> w 2xfaza i jedno wspólne zero tylko nie wiem czy przewód zera wytrzyma

powinno być ok
zobacz na przewodzie jakie ma dopuszczalne obciążenie
ja kupiłem do halogenów przewód 1,5 mm2 z dopuszczalnym obciążeniem 300w
więc 4x3x20=240w - powinno spokojnie wytrzymać

--
P0zdrawiam
p0li

1. Data: 2004-11-17 07:01:41

Od: Wojciech Ściesiński <w...@N...net> szukaj wiadomości tego autora

p0li wrote:

> zobacz na przewodzie jakie ma dopuszczalne obciążenie
Na przewodzie jest naklejka z informacją 3x20W - myślę, że jest to
asekuranctwo producenta

> ja kupiłem do halogenów przewód 1,5 mm2 z dopuszczalnym obciążeniem 300w

> więc 4x3x20=240w - powinno spokojnie wytrzymać
U mnie będzie 2x3x20W bo przewody pójdą w dwóch grupach.

Pozdrawiam :-)

1. Data: 2004-11-17 09:08:07

Od: Marcin Sławicz <mslawicz@NO_SPAMpoczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "p0li" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> powinno być ok
> zobacz na przewodzie jakie ma dopuszczalne obciążenie
> ja kupiłem do halogenów przewód 1,5 mm2 z dopuszczalnym obciążeniem 300w
> więc 4x3x20=240w - powinno spokojnie wytrzymać

Dla przewodu nie jest istotna moc, lecz natężenie prądu. Dla miedzianch
przewodów instalacyjnych bezpiecznie można przyjąć obciążalność 6A/mm2, więc
przewodem 1.5 mm2 można przesłać prąd o natężeniu 9A. Da to 9*230=2070W mocy
odbiornika przy napięciu 230V, ale tylko 9*12=108W mocy odbiornika przy
napięciu 12V. Widać z tego, że instalacje 12V wymagają stosowania znacznie
grubszych przewodów.
Aby zasilić 6 żarówek halogenowych 12V, 20W, trzeba użyć przewodu: 6 * 20[W]
/ 12[V] / 6[A/mm2] = 1.66 mm2. Przewód 1.5 mm2 powinien wystarczyć,
szczególnie jeśli nie jest wmurowany i może oddawać ciepło do otoczenia.
Pozdrawiam,
Marcin

1. Data: 2004-11-17 17:47:46

Od: "William" <n...@m...mnie.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dla przewodu nie jest istotna moc, lecz natężenie prądu. Dla miedzianch
> przewodów instalacyjnych bezpiecznie można przyjąć obciążalność 6A/mm2,
> więc

W tym zastosowaniu liczy się nie tylko dopuszczalne obciążenie przewodu,
ale i spadek napiecia na nim. 3V spadku przy 230V zasilnia będa
niezauważalne. Przy 12V zasilania pozostanie 9v na żarówce i będa świeciły
na żółto.
Dla kabla 1,5 mm2 i prądu 5A (60W/12V) przy 15 m długości (czyli 7,5
podwójnie) spadek wyniesie 1V. To można uznac za wartość graniczną.

1. Data: 2004-11-18 07:16:38

Od: Wojciech Ściesiński <w...@N...net> szukaj wiadomości tego autora

William wrote:

> Dla kabla 1,5 mm2 i prądu 5A (60W/12V) przy 15 m długości (czyli 7,5
> podwójnie) spadek wyniesie 1V. To można uznac za wartość graniczną.

Przewód u mnie ma 2,5 mm2 więc tym bardziej mogę uznać, że takie
podłączenie jest możliwe ? Dobrze rozumuję ?

Dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi.

1. Data: 2004-11-18 16:23:57

Od: "William" <n...@m...mnie.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Przewód u mnie ma 2,5 mm2 więc tym bardziej mogę uznać, że takie
> podłączenie jest możliwe ? Dobrze rozumuję ?

> [...]

Jeśli odległosć wynosi kilka m to wszystko będzie OK.

1. Data: 2004-11-23 11:43:39

Od: Wojciech Ściesiński <w...@N...net> szukaj wiadomości tego autora

Wojciech Ściesiński wrote:

> [...]
> dwóch obwodów ? Tzn. kable chciałbym przeciągnąć w grupach po trzy tzn.
> w 2xfaza i jedno wspólne zero tylko nie wiem czy przewód zera wytrzyma

Ok, problem obciążalności przewodu został już rozwiązany - powinno
wytrzymać.

Teraz mam inne pytanie. Czy konfiguracja jak wyżej tj. wspólne "zero"
jest możliwe do uzyskania ? Tzn. wspólne zero na zasilaniu
transformatorów - nie ma problemu. Ale czy jest możliwe połączenie zera
po stronie wtórnej transformatorów ? Czy tam w ogóle jest zero ?

Jeśli się wyraziłem nieprecyzyjnie proszę dopytajcie o szczegóły.

Pozdrawiam :-)

--
Wojciech Ściesiński; w...@N...net

NIE PATENTOM NA OPROGRAMOWANIE - PRZECZYTAJ DLACZEGO - PROTESTUJ !!
http://liberator.lbl.pl/index.php?see=art&art_id=199
7

[SPRZEDAM] Kapitalna futrzana poducha
co aznacza ATT na baklu od radia sam. i gdzie podlaczyc ten kabelek??
whirpool arc5520
www.maximedia.pl - prosba o info
Jak zatrzymać zmywarkę?