Pierniki

1. Data: 2001-12-04 14:54:26

Temat: Pierniki
Od: "Kamas" <m...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wziąć 3 funty miodu i 3 funty żytniej razowej mąki i przygotować ciasto
żytnie miodowe, potem wziąć 2 funty pszennej mąki i 2 funty miodu
i przygotować ciasto pszenne miodowe. Oba te ciasta przygatawia się na jakiś
czas przed pieczeniem pierników ( najkrócej 2 tygodnie, a może leżeć i parę
miesięcy ). Miód gotuje się tak długo, aż będzie ciemno bronzowy, gdy
przestygnie wygniata się z mąką i dobrze ciasto wyrabia. Następnie funt
cukru utrzeć z dwoma całemi jajami i trzema żółtkami ubitemi do białości.
Wsypać do tego ćwierć funta czekolady , wlać pół kwarty mleka, wymieszać, a
potem wsypać 3 funty mąki pszennej i dobrze ciasto zagnieść, będzie to
ciasto cukrowe. To ostatnie robi się w dzień pieczenia pierników, lub
najwcześniej w wilję tego dnia. Wszystkie gatunki ciast wymiesić dobrze na
stolnicy i stopniowo dosypać: pół łuta korzeni, z dwóch pomarańczy skórki
drobno usiekanej, 3 łuty potaszu roztopionego w wodzie i 4 i pół łuta soli
amoniakalnej. Piec w bardzo gorącym piecu, gdyż w przeciwnym razie pierniki
nie wyrastają. Do posypywania blach używać mąkę prażoną. Na drugi dzień po
upieczeniu pierniki lukrować.
Alina Gniewkowska " współczesna kuchnia domowa" wyd. Kijów 1917r
smacznego :-))

--
Pozdrawiam :-))
Sławomir J. Marusiński

1. Data: 2001-12-04 18:33:06

Temat: Re: Pierniki
Od: waldemar z domu <w...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

Kamas wrote:

> [...]
> prażoną. Na drugi dzień po upieczeniu pierniki lukrować.
> Alina Gniewkowska " współczesna kuchnia domowa" wyd. Kijów 1917r

te łuty to się jeszcze znajdzie, ale jakie u licha korzenie?
A potasz i sol amoniakalna to skąś znam ;-))
(to samo, co w moim przepisie, ha ha!)

Waldek

1. Data: 2001-12-05 06:56:39

Od: "Kamas" <m...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "waldemar z domu" <w...@t...de> napisał w
wiadomości news:9uj4se$es4$06$3@news.t-online.com...

> te łuty to się jeszcze znajdzie, ale jakie u licha korzenie?
> A potasz i sol amoniakalna to skąś znam ;-))
> (to samo, co w moim przepisie, ha ha!)
>
> Waldek

Po dogłębnej analizie różnych przepisów z tej książki wydedukowałem, że:
1 funt - około 400 g
1 łut - około 12,5 g
korzenie to: cynamon, goździki, wanilia, gałka muszkatołowa itp.

--
Pozdrawiam :-))
Sławomir J. Marusiński

1. Data: 2001-12-05 18:57:24

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

> Po dog¸Ťbnej analizie r—ýnych przepis—w z tej ksiˆýki wydedukowa¸em, ýe:
> 1 funt - oko¸o 400 g
> 1 ¸ut - oko¸o 12,5 g
> korzenie to: cynamon, godziki, wanilia, ga¸ka muszkato¸owa itp.
>
> --
> Pozdrawiam :-))
> S¸awomir J. MarusiÄski
> ICQ 14539957

A ja myslalam, ze 1 funt to pol kilo. U Babci w Poznanskim wszystko sie
mierzylo na funty, tzn. Babcia kladla tytke (torebke dla
niewtajemniczonych) na wage i mowila: Magduchna, odwaz mi jeno funt
cukru, a uzyj ten polkilogramowy ciezarek :)

W USA 1 funt = 454 gramy.

Znalazlam niesamowita strone na temat Historii Miar i Wag, po angielsku,
gdzie sa wspaniale informacje na temat historii, nazewnictwa, etc. miar
i wag, juz zaczynajac w Syrii 6000 przed nasza era, gdzie znajduja sie
zapisy wag zboza, etc. Warto obejrzec.

http://www.metrum.org/measures/

Magdalena Bassett

1. Data: 2001-12-06 11:37:24

Temat: Re: Pierniki- rywalizacja?
Od: <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>       ICQ  14539957
>
> Tak mi sie zdaje, że zaczyna sie rywalizacja na najbardziej skomplikowany i
omal niewykonalny przepis na pierniki.... Śledze z zapartym tchem pierna Qd.

1. Data: 2001-12-06 11:39:09

Od: <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> smacznego :-))
>
> --
>       Pozdrawiam :-))
> Sławomir J. Marusiński
>       ICQ  14539957
>

> Kto da bardziej skomplikowany i omal niewykonalny przepis? Rywalizacje śledzę
z zapartym tchem Pozdrawiam piernie QD

Przepis na rogaliki i podziękowania za pasztet ;)
Ciacho Magdy z czarnych bananów
serek homogenizowany?
Schab
zestaw do sushi - gdzie kupic?