Pokrzywy

1. Data: 2014-05-04 22:59:55

Temat: Pokrzywy
Od: Gil <G...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Od paru tygodni jadam potrawkę z młodych pokrzyw. Jak sie kogoś nie
uprzedzi to smak nie odróżnienia od szpinaku. Polecam zdecydowanie.

2. Data: 2014-05-04 23:21:32

Temat: Re: Pokrzywy
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 4 May 2014 22:59:55 +0200, Gil napisał(a):

> Od paru tygodni jadam potrawkę z młodych pokrzyw. Jak sie kogoś nie
> uprzedzi to smak nie odróżnienia od szpinaku. Polecam zdecydowanie.

Dzięki za przypomnienie, bo co roku zbieram się do spróbowania i jakoś
zapominam.
Najzdrowsze są surowe, jeszcze młodziutkie, to bomba witaminowa. Podobno po
sparzeniu wrzątkiem stają się łagodne jak baranki :-)

http://zdrowienawidelcu.pl/salatka-z-mloda-pokrzywa-
feta-i-pomidorami/
http://www.naturaity.pl/artykul/297,wiosenna-kuracja
-z-pokrzywy.html
http://www.mojegotowanie.pl/wokol_stolu/dla_zdrowia_
i_urody/odmladzajaca_majowa_pokrzywa

3. Data: 2014-05-04 23:27:41

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Gil napisał:
> Od paru tygodni jadam potrawkę z młodych pokrzyw. Jak sie kogoś nie
> uprzedzi to smak nie odróżnienia od szpinaku. Polecam zdecydowanie.

Na zastępstwo szpinaku zdecydowanie lepsza jest komosa (lebioda) -
oczywiście młoda i zielona a nie czerwona z dojrzałymi wiechciami nasion.

Z pokrzyw kiedyś na obozie zupę szczawiową gotowałem - bo sześć
ćwierćlitrowych słoików szczawiu konserwowego na pięćdziesięciolitrowy
gar to trochę mało - coś musiało zielony kolor dać (smak nadgoniłem
kwaskiem cytrynowym, sam kwas mrówkowy z pokrzyw to ciut mało).

--
Darek

4. Data: 2014-05-04 23:46:40

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Gil od paru tygodni jada potrawkę z młodych pokrzyw:

> Jak sie kogoś nie uprzedzi to smak nie odróżnienia od szpinaku.
> Polecam zdecydowanie.

Zdecydowanie odróżni. Sam tu przed kilkoma dniami polecałem pokrzywy,
choć te właściwe tygodnie do pozyskania młodych pokrzyw w większej
części kraju już tej wiosny minęły. Blitwa szpinakowata jest bardziej.

Jarek

--
Kwiat bezimienny jest chwastem; kwiat z nazwą łacińską zyskuje jakby
ostrogi fachowości. Jeśli wyrosnie wam na zagonku pokrzywa, przyczepcie

5. Data: 2014-05-05 00:04:47

Od: Anai <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Blitwa szpinakowata jest bardziej.

Tylko skąd u nas blitwę wziąć?
Swoją szosą ja blitwę nie szpinakiem a sałatą rzymską podrabiam, bo nie
ma nic lepszego jak rybka z grilla & blitva s krumpirom :)

--
Pozdrówki
Anai

6. Data: 2014-05-05 00:44:33

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Anai pisze:

> Tylko skąd u nas blitwę wziąć?

Jak już wcześniej wspomniałem, 'blitva', to po prostu burak. Naciowo
potraktowany. W Polsce uprawia się, choć rzadko, coś takiego, co zwie
się boćwina. Nie mylić z botwiną. Boćwina, czyli burak liściowy, to
jest blitwa. Tylko trzeba ją zebrać z grządki w odpowiednim stadium
rozwojowym, żeby z tymi krumpirami się dobrze komponowała.

> Swoją szosą ja blitwę nie szpinakiem a sałatą rzymską podrabiam,

Trzeba sobie jakoś radzić, powiedział baca zawiązując but dżdżownicą.

> bo nie ma nic lepszego jak rybka z grilla & blitva s krumpirom :)

Ostatnia blitwę praktykowaliśmy ze świeżą makrelą. Z kutra, co o 11
w nocy wraca z Jadranu. Rybska wymoczone w soku z ogródkowych cytryn,
utytłane takimż rozmarynem.

Jarek

--
I tak stali przez chwilę nad ladą
ona z twarzą jak seler pobladłą

7. Data: 2014-05-05 18:16:28

Od: pwz <p...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-05-04 23:21, Ikselka pisze:
> [...]
> Najzdrowsze są surowe, jeszcze młodziutkie, to bomba witaminowa. Podobno po
> sparzeniu wrzątkiem stają się łagodne jak baranki :-)

Owszem, dobrze smakują w zupie, zwłaszcza jeżeli rosół zacny. Tu
znaleziony prosty przepis (bez reklam):
http://pocztowkizkuchni.blogspot.com/2014/04/zupa-z-
pokrzywy.html
pwz

P.S. O, widzę, że jest tam też o szparagach, tak BTW ostatnich
szparagowych dyskusji.
pwz

8. Data: 2014-05-05 22:57:31

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 05 May 2014 18:16:28 +0200, pwz napisał(a):

> Owszem, dobrze smakują w zupie

Nie miałam na myśli zupy, lecz krótkie potraktowanie wrzątkiem, nie
odbierające pokrzywom witamin, lecz likwidujące ich parzące własności oraz,
co tu mówić, asekuracyjnie działające (bakterie ew. bąblowiec itp - vide
zbiór na otwartym, dostępnym dla lisów terenie) przed użyciem rośliny NA
SUROWO.

Co z goleni wołowej?
Jaka marynata do karkówki z grilla?
Szparagowo