Data: 2003-10-13 18:50:58
Temat: Promocja raz jeszcze.
Od: "zielsko" <ziolko21@WYTNIJ_TOo2.pl>
Pokaż wszystkie nagłówki
Witam ponownie po przerwie.
Post ten już był wysłany ale zdaje sie, że szlak go trafił :(
W roku 1986 na 1 Międzynarodowej Konferencji Promocji Zdrowia
uchwalono Kartę ottawską. Konferencja ta jest konsekwencją rezolucji
WHO z roku '77 "Zdrowie dla Wszystkich w roku 2000"
W karcie Ottawskiej sformułowano pierwszą definicję tej
interdyscyplinarnej dziedziny. Promocję zdrowia zdefiniowazno wówczas
jako "proces umożliwiający każdemu człowiekowi zwiększenie
oddziaływania na własne zdrowie w sensie poprawy i utrzymywania."
Zdać sobie można pytanie dlaczego dopierow latach 70 dojrzewa idea
której wyrażeniam jest przytoczona definicja. Przyjmuje się, że
powstanie tej dyscypliny umożliwiło przedefiniowanie pojęcia zdrowia
jako kategorii pozytywnej, opartej na zasobach, umiejętności osiągania
pełni swoich możliwości,jak i powstanie społeczno-ekologicznego modelu
zdrowia'(holistyczno-funkcjonalnego). Model ten kładzie nacisk na
wielość powiązań człowieka z otoczeniem, przełamuje dotychczasowe
postrzegania człowieka w oderwaniu od środowiska w którym jednostka
funkcjonuje. Kolejnym ze stymulatorów była konieczność poradzenia sobie
z rosnącą liczbą chorób nowotworowych, układu krążenia, zaburzeń
psychicznych jak i wypadków.
Promocję zdrowioa możemy zatem nazwać dziedziną pomagającą człowiekowi
utrzymywać i pomnażać swoje zasoby(szeroko rozumiane). Pomagającą
utrzymywać i ponażać swoje zdrowie.
Jak już wspomniałem promocja zdrowia jest interdyscyplinarna, a ta
grupa dotyczy psychologii, moja wiedza i poczucie kompetencji pozwala
mówić jedynie o ropli psychologii na tym polu, toteż pozwolę sobie za
prof. Sęk określić udział psychologii w promocji jako "zespół działań
profesjonalnych psychologów , których celem jest kształtowanie i
utrwalanie zachowań potrzebnych do rozwoju i utrzymania zdrowia
jednostki"
Działanie te nakierowane być powinny na całą populację a nie tylko na
grupy ryzyka jak to mam miejsce w prewencji. Różnice pomiedzy prwencją
a promocją można opisać także w ten sposób:
Prewencja ma na celu przeciwdziałaniu chorobie i utrzymaniu zdrowia.
Promocja ma zdrowie zwiększać i w ten sposób zapobiegać chorobie a w
efekcie podnosić jakość życia.
Promocja i prewencja różnią się także strategiami działań. W promocji
Cele te psychologia realizuje poprzez :
-upowszechnianie wiedzy zarówno o rozwoju człowieka, czynikach
sprzyjającyh i niesprzyjających jego zdrowiu, podoszeniu świadomości
zdrowotnej
-kształtowanie zachowań zdrowotnyc(w rozumieniu zachowań prozdrowotnych)
-pomnażanie i umacnianie zasobów jednostki jak i zasobów tkwiących w
otoczeniu jednostki
-umożliwianiu jednostce kontroli nad własnym zdrowiem
Podsumowując promocja zdrowia to działania adresowane do całej
populacji, oparte o strategie pozytywną, bazujące na motywacji do
osiągania zdrowia zawierające wszechstronną edukację zdrowotną.
CDN.
Pozdrawiam.
--
Paweł Zioło
http://fotozielsko.prv.pl
|