Prosze o intepretacje badania TK

1. Data: 2007-03-30 17:35:47

Temat: Prosze o intepretacje badania TK
Od: "Anunia" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Prosze o interpretacje wyniku badania TK kregosłupa L5-S1
Wizyte u lekarza mam umowiona dopiero na czerwiec stad moje pytanie na
grupie .
Chcialam sie dowiedziec czy jest naprawde tak zle czy to tylko tak wyglada.
bo te terminy typu .zwapnienie ,przerwanie ciaglosci luku otwor
miedzykregowy waski splycenie zachylka bocznego ...nie brzmia jak dla mnie
zaciekawie .
Mam 31,5 lat .
O przetlumaczenie tego na jezyk "polski" i zrozumialy dla mnie bede bardzo
wdzieczna .

2. Data: 2007-03-31 14:19:46

Temat: Re: Prosze o intepretacje badania TK
Od: "Anunia" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Anunia" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Mam 31,5 lat .
> O przetlumaczenie tego na jezyk "polski" i zrozumialy dla mnie bede bardzo
Ups zapomnialam wkleic opisu:-)
TK odcinkaL-S kregosłupa

Badanie wykonano w płaszczyznach równoległych do blaszek granicy trzonów
kręgów warstwą grubości 2,5 mm na poziomie przestrzeni międzykregowych L3-S1
Przestrzeń L3-L4
Obwodowe rozluznienie pierścienia włóknistego ze spłyceniem zachyłka
bocznego po stronie lewej.

Przestrzeń L4-L5
Centralno-lewoboczne uwypuklenie krążka międzykręgowego z niewielkim
modelowaniem od przodu worka oponowego i spłyceniem zachyłka bocznego po
stronie lewej
Drobne zwapnienie w obrębie tylnej częsci pierscienia włóknistego

Przestrzeń L5-S1
Stan po zabiegu operacyjnym -dane ze skierowania
worek oponowy przemieszczony na strone prawą .
Nie mozna wykluczyc pociagania przez zmiany bliznowate.
centralna tylna przepuklina jadra miazdzystego z uciskiem worka oponowego i
wypełnieniem zachyłka bocznego po stronie prawej
Drobne zaczynajace się zmiany zwyrodnieniowe na przednich krawędziach
trzonow kręgów oraz w stawach miedzykregowych nieco bardziej nasilone po
stronie prawej.
Otwor miedzykregowy po stronie prawej waski .
Przerwanie ciagłosci luku po stronie prawej (stan po zabiegu operacyjnym)

3. Data: 2007-04-01 12:26:42

Od: "Sidi" <e...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> Badanie wykonano w płaszczyznach równoległych do blaszek granicy trzonów
> kręgów warstwą grubości 2,5 mm na poziomie przestrzeni międzykregowych

Tu opis techniki wykonanego badania - "skanowali" lędzwiowy odcinek
kręgosłupa co 2,5mm

> Przestrzeń L3-L4
> Obwodowe rozluznienie pierścienia włóknistego ze spłyceniem zachyłka
> bocznego po stronie lewej.

tzn. mniej wiecej tyle, że połączenie kręgu L3 z L4 nie jest prawidłowe
("rozluźnienie") ze zwężeniem.

> Przestrzeń L4-L5
> Centralno-lewoboczne uwypuklenie krążka międzykręgowego z niewielkim
> modelowaniem od przodu worka oponowego i spłyceniem zachyłka bocznego po
> stronie lewej

Obraz typowy dla dyskopatii ("uwypuklenie krążka międzykręgowego") - jest o
tyle dobrze, że nie stwierdzili ucisku przez ten dysk na rdzeń kręgowy.

> Drobne zwapnienie w obrębie tylnej częsci pierscienia włóknistego
> Przestrzeń L5-S1
> Stan po zabiegu operacyjnym -dane ze skierowania
> worek oponowy przemieszczony na strone prawą .

Operacja z powodu dyskopatii? Laminektomia?

> Nie mozna wykluczyc pociagania przez zmiany bliznowate.

Najprawdopodobniej zrobiły się zrosty po operacj, które "ciągną" worek
oponowy (w nim znajduje się rdzeń kręgowy) w prawo.

> centralna tylna przepuklina jadra miazdzystego z uciskiem worka oponowego
> wypełnieniem zachyłka bocznego po stronie prawej

Znowu dyskopatia. Tutaj juz piszą o ucisku, a nie modelowaniu. Choć nie
wspominają o ucisku na rdzeń - to dobrze.

> Drobne zaczynajace się zmiany zwyrodnieniowe na przednich krawędziach
> trzonow kręgów oraz w stawach miedzykregowych nieco bardziej nasilone po
> stronie prawej.

Zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa. (takie "narośla kostne" na trzonach
kręgów) Ile badana osoba ma lat?

> Otwor miedzykregowy po stronie prawej waski.
> Przerwanie ciagłosci luku po stronie prawej (stan po zabiegu operacyjnym)

Tu w czasie operacji usunięto część łuku kręgu.

Przydałaby sie rehabilitacja. Są jakies objawy? Bóle kręgosłupa, rwa
kulszowa, drętwienia, bóle kończyn dolnych? Zaburzenia czucia? Niedowłady?

4. Data: 2007-04-02 16:49:05

Od: "Anunia" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Operacja byla z powodu dyskopatii i niedowlad prawej nogi w 2004 roku.
Osoba ma 32 lata kobieta ,praca siedzaca

> Przydałaby sie rehabilitacja. Są jakies objawy? Bóle kręgosłupa, rwa
> kulszowa, drętwienia, bóle kończyn dolnych? Zaburzenia czucia? Niedowłady?

Zaburzenia czucia w prawej nodze sa od operacji nawet na EMG cos tam
wyszlo uszkodzenie nerwu kulszowego na poziomie L5-S1
Niedowladu na szczescie niema ,ciagle bole kregoslupa w oklicy ledzwiowej,
Czasami przy zmianie pozycji z lezacej /siedzicej na stojaca czuje taki
ucisk na stope.

> Operacja z powodu dyskopatii? Laminektomia?

"chora operowanawykonano:fenestracje na poziomie L5-S1 po stroniep rawe
usunieto wypadniete jadro mioazdzyste i odbarczoino korzonek " to cytat z
wypisu z klinki neurochirurgii .

2 razy w tygodniu chodze na aquaerobic ,do tego w domu chodze na steperze
,nieregularnie wykonuje cwiczenia "na podlodze" .
Czy ten steper nie obciaza zbytnio jeszcze tego kregoslupa?
Czy wskazana jest jazda na rowerze?
Z gory dziekuje za odpowiedzi.

5. Data: 2007-04-04 14:02:14

Od: "Sidi" <e...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Operacja byla z powodu dyskopatii i niedowlad prawej nogi w 2004 roku.
> Osoba ma 32 lata kobieta ,praca siedzaca

Czyli po operacji jest poprawa? Niedowład ustapił?

> [...]
> Czasami przy zmianie pozycji z lezacej /siedzicej na stojaca czuje taki

Objawy własnie z nerwu kulszowego.

> "chora operowanawykonano:fenestracje na poziomie L5-S1 po stroniep rawe
> usunieto wypadniete jadro mioazdzyste i odbarczoino korzonek " to cytat z
> wypisu z klinki neurochirurgii .

Trzeba zacząć BARDZO dbać o kręgosłup. Jego niestety nie da się wymienić :(
Szczególnie, że należy do młodej osoby.

> [...]
> ,nieregularnie wykonuje cwiczenia "na podlodze" .
> Czy ten steper nie obciaza zbytnio jeszcze tego kregoslupa?

Aquaerobic? Ćwiczenia w wodzie? Mogą być - odciążają kręgosłup i stawy.
Stepper odstaw. Przynajmniej na jakiś czas. Wskazane ćwiczenia na rowerze (z
dobrze ustawionym siodełkiem - plecy proste, żadnego "garbienia" się),
spacery "po prostym" na podwieszkach (jeśli są zaniki, osłabienia siły
mięśniowej kończyn dolnych) i zabiegi fizykoterapeutyczne (np magnetronic,
diadynamic, laser, jontoforeza - to już do ustalenia przez rehabilitanta).
Weź skierowanie od rodzinnego na fizykoterapię lub lepiej na oddział
rehabilitacji. BTW gdzie mieszkasz? W Brzydgoszczy mają niezły oddział -
choć nie wiem czy nie przyjmują tam tylko bardzo cięzkich przypadków.
Leków radzę unikac przeciwbólowych przynajmniej do czasu. Szkoda żołądka.
Zestawy ćwiczeń domowych myślę, że można znaleźć w internecie.
Aha - jeszcze jedno niedyskretne pytanie :) Ile ważysz? :) Kręgosłup i stawy
nie lubią otyłości i schodów :)

nowotwór płaskonabłonkowy przełyku
Mirena trzy pytania
PCOS