Strona główna Grupy pl.sci.psychologia Pseudoekologiczna tykająca bomba z opóźnionym zapłonem.

Grupy

Szukaj w grupach

 

Pseudoekologiczna tykająca bomba z opóźnionym zapłonem.

Liczba wypowiedzi w tym wątku: 7


« poprzedni wątek następny wątek »

1. Data: 2023-11-25 09:22:43

Temat: Pseudoekologiczna tykająca bomba z opóźnionym zapłonem.
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Po pierwsze i najważniejsze - jakie to ,,eko", skoro jeździ to na prądzie z
węgla?
Po drugie - niebezpieczne, z uwagi na coraz częstsze pożary samych baterii
i stacji ładowania, te w domach i co gorsza w galeriach handlowych, gdzie
przebywają każdego dnia tysiące ludzi. W galerii handlowej taki pożar
natychmiast wywoła panikę, a to, w połączeniu z ograniczoną możliwością
natychmiastowej i płynnej ewakuacji, stwarza wizję rodem z najbardziej
znanych filmów katastroficznych.
Po trzecie - toto wymaga toksycznych baterii, produkowanych w toksycznym
dla środowiska przemyśle i z toksycznymi odpadami finalnie.
Po czwarte - baterie mają tylko kilkuletnią żywotność i po tym czasie same
stają się megatoksycznym odpadem, a ich utylizacja jest wielce wątpliwa, o
czym świadczą zalegające i rosnące pod niebo ich hałdy.


Jednak szczególnie przerażające, bo natychmiastowe i potencjalnie zbiorowo
zabójcze, jak i sprawiające bardzo (BARDZO) szczególne problemy w dostępie,
gaszeniu i zabezpieczeniu, jak również w kwestiach bezpieczeństwa ekip
strażackich i ratowniczych, są realia POŻARÓW!?
??????
Przykłady takich pożarów z udziałem samochodów elektrycznych i w
szczególności statystyczne i techniczne ANALIZY są przedstawione na
linkowanej na końcu stronie - polecam!
Poniżej niewielka część tekstu:

(...)Porównując skutki rozwoju pożaru przedstawione na rysunku powyżej
widzimy, że rozwój pożaru, a co za tym idzie emisja dymu, następują
znacznie szybciej w przypadku pożarów samochodów wyposażonych w baterie
litowo-jonowe.

Zdecydowanie największa dynamika w pierwszych minutach po wybuchu pożaru
osiągnięta została w przypadku samochodów elektrycznych, gdzie pożar
rozpoczął się w module baterii. Skutki tego pożaru doprowadziły do braku
możliwości ewakuacji już w 240 sek. od wybuchu pożaru, a minutę później
garaż był w pełni wypełniony dymem (kolor niebieski na rysunku).

Wyniki badań wskazują, że w przypadku samochodów tradycyjnych i
elektrycznych osiągane są podobne wartości średniej mocy pożaru 5-6 MW. To
co odróżnia te pożary, to ich dynamika rozwoju.

Pożary, które powstają bezpośrednio w baterii, ze względu na uwalniane duże
ilości gazów palnych, może charakteryzować bardzo szybki rozwój, a nawet
wystąpienie eksplozji. Taki rozwój sytuacji został odnotowany podczas
pożaru samochodu Tesla
w Szanghaju.

Dodatkowym zagrożeniem jest fakt, że pożary w bateriach mogą rozwijać się z
dużym opóźnieniem. Przykładem może być pożar samochodu Chevrolet Volt w
USA, który uległ zapłonowi dopiero trzy tygodnie po przeprowadzonych
testach zderzeniowych. Taki scenariusz wydaje się najbardziej
niebezpieczny, gdyż początkowy powolny rozwój pożaru może być nie wykryty
przez czujki dymu aż do momentu, w którym dojdzie do tzw. efektu ,,ucieczki
ciepła". Jest on na tyle gwałtowny, że powoduje szybkie wypełnienie dymem
całej kubatury garażu oraz bardzo duże zagrożenie dla osób mogących
znajdować się w pobliżu. Jak pokazały rzeczywiste pożary samochodów
elektrycznych taki scenariusz może się przyczynić do bardzo szybkiego
przeniesienia pożaru na kolejne pojazdy, co dodatkowo uniemożliwia jego
sprawne ugaszenie.

Pożary samochodów elektrycznych a bezpieczeństwo ekip ratowniczych
Pożary pojazdów elektrycznych stanowią znaczny problem przy gaszeniu
zarówno ze względu na specyfikę aut, jak i odmienny rozwój wydarzeń.

W pojazdach elektrycznych bateria zlokalizowana jest przeważnie w dolnej
części podwozia, dodatkowo w hermetycznie zamkniętej obudowie, co sprawia,
że utrudnione jest skierowanie środka gaśniczego bezpośrednio do źródła
pożaru. Ugaszenie pożaru elektrycznego samochodu osobowego może wymagać
zastosowania nawet 10 m3 wody, a proces chłodzenia baterii może trwać kilka
godzin (średnio jest to ok. 7 godzin, choć znane są przypadki nawrotu
pożaru po 20 godzinach). Nawet po ugaszeniu pożaru akumulator musi być
schładzany dużymi ilościami wody, ze względu na możliwość ponownego
zapalenia się w wyniku samozapłonu rozgrzanych ogniw.

Ciekawe rozwiązanie stosuje obecnie straż pożarna w Holandii, która w celu
szybkiego ugaszenia pożaru i nie dopuszczenia do jego dalszego rozwoju,
wykorzystuje kontenery napełnione wodą, gdzie zanurza cały samochód.

Należy zwrócić uwagę, że duże zagrożenie dla członków ekip ratowniczych
stanowi możliwość porażenia prądem. Obecnie produkowane samochody posiadają
instalacje elektryczne zasilane prądem o napięciu do DC do 650 V i AC do
400 V.

Dodatkowe niebezpieczeństwo stanowią gazy uwalniane w procesie pożaru,
które stają się szczególnie groźne, gdy dopuści się do ich gromadzenia.
Zawarty w elektrolitach heksafluorofosforan litu jest bardzo wrażliwy na
wodę i reaguje z wilgocią z powietrza, tworząc fluorowodór (HF, kwas
fluorowodorowy) i kwas fosforowy (H3PO4). Powstała biała mgła jest
toksyczna i żrąca. Może rozpuszczać
się na wilgotnej powierzchni skóry i powodować oparzenia chemiczne.

Osoby udzielające pierwszej pomocy i te zajmujące się obsługą po zderzeniu
pojazdów, muszą być świadome możliwych zagrożeń stwarzanych przez samochody
elektryczne oraz sposobu postępowania z nimi. Dlatego też ważne jest, aby
osoby udzielające pierwszej pomocy były w stanie łatwo zidentyfikować
pojazdy elektryczne. Dzięki szybkiej identyfikacji możliwa jest sprawna
ocena występującego ryzyka oraz zastosowanie odpowiednich do sytuacji
wytycznych i procedur działania.(...)"

Więcej tu:
https://www.cupt.gov.pl/aktualnosc/transportowe-obse
rwatorium-badawcze/pozary-samochodow-elektrycznych-n
owe-wyzwania-dla-ochrony-przeciwpozarowej/

--
XL wiosenna

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


Zobacz także


2. Data: 2023-11-25 20:11:19

Temat: Re: Pseudoekologiczna tykająca bomba z opóźnionym zapłonem.
Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 25.11.2023 o 09:22, XL pisze:
> Po pierwsze i najważniejsze -

[ciach stek półprawd i manipulacji typowych dla oszołomów pokroju ikselki]

Kiedyś tak samo płakali, że Londyn utonie w końskim gównie.

Powrotu do zdrowia życzę.
Piotr


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


3. Data: 2023-11-26 02:10:14

Temat: Re: Pseudoekologiczna tykająca bomba z opóźnionym zapłonem.
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> wrote:
> W dniu 25.11.2023 o 09:22, XL pisze:
>> Po pierwsze i najważniejsze -
>
> [ciach stek półprawd i manipulacji typowych dla oszołomów pokroju ikselki]
>
> Kiedyś tak samo płakali, że Londyn utonie w końskim gównie.
>
> Powrotu do zdrowia życzę.
> Piotr
>
>
>

To ty jeszcze brzęczysz?

--
XL wiosenna

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


4. Data: 2023-11-26 15:00:59

Temat: Re: Pseudoekologiczna tykająca bomba z opóźnionym zapłonem.
Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 26.11.2023 o 02:10, XL pisze:
> Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> wrote:
>> W dniu 25.11.2023 o 09:22, XL pisze:
>>> Po pierwsze i najważniejsze -
>>
>> [ciach stek półprawd i manipulacji typowych dla oszołomów pokroju ikselki]
>>
>> Kiedyś tak samo płakali, że Londyn utonie w końskim gównie.
>>
>>
>
> To ty jeszcze brzęczysz?

A ty jeszcze nie spotkałaś Karaboska?

Powrotu do zdrowia życzę.
Piotr

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


5. Data: 2024-01-18 16:54:47

Temat: Re: Pseudoekologiczna tykająca bomba z opóźnionym zapłonem.
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

XL <i...@g...pl> wrote:
> Po pierwsze i najważniejsze - jakie to ,,eko", skoro jeździ to na prądzie z
> węgla?
> Po drugie - niebezpieczne, z uwagi na coraz częstsze pożary samych baterii
> i stacji ładowania, te w domach i co gorsza w galeriach handlowych, gdzie
> przebywają każdego dnia tysiące ludzi. W galerii handlowej taki pożar
> natychmiast wywoła panikę, a to, w połączeniu z ograniczoną możliwością
> natychmiastowej i płynnej ewakuacji, stwarza wizję rodem z najbardziej
> znanych filmów katastroficznych.
> Po trzecie - toto wymaga toksycznych baterii, produkowanych w toksycznym
> dla środowiska przemyśle i z toksycznymi odpadami finalnie.
> Po czwarte - baterie mają tylko kilkuletnią żywotność i po tym czasie same
> stają się megatoksycznym odpadem, a ich utylizacja jest wielce wątpliwa, o
> czym świadczą zalegające i rosnące pod niebo ich hałdy.
>
>
> Jednak szczególnie przerażające, bo natychmiastowe i potencjalnie zbiorowo
> zabójcze, jak i sprawiające bardzo (BARDZO) szczególne problemy w dostępie,
> gaszeniu i zabezpieczeniu, jak również w kwestiach bezpieczeństwa ekip
> strażackich i ratowniczych, są realia POŻARÓW!?
> ??????
> Przykłady takich pożarów z udziałem samochodów elektrycznych i w
> szczególności statystyczne i techniczne ANALIZY są przedstawione na
> linkowanej na końcu stronie - polecam!
> Poniżej niewielka część tekstu:
>
> (...)Porównując skutki rozwoju pożaru przedstawione na rysunku powyżej
> widzimy, że rozwój pożaru, a co za tym idzie emisja dymu, następują
> znacznie szybciej w przypadku pożarów samochodów wyposażonych w baterie
> litowo-jonowe.
>
> Zdecydowanie największa dynamika w pierwszych minutach po wybuchu pożaru
> osiągnięta została w przypadku samochodów elektrycznych, gdzie pożar
> rozpoczął się w module baterii. Skutki tego pożaru doprowadziły do braku
> możliwości ewakuacji już w 240 sek. od wybuchu pożaru, a minutę później
> garaż był w pełni wypełniony dymem (kolor niebieski na rysunku).
>
> Wyniki badań wskazują, że w przypadku samochodów tradycyjnych i
> elektrycznych osiągane są podobne wartości średniej mocy pożaru 5-6 MW. To
> co odróżnia te pożary, to ich dynamika rozwoju.
>
> Pożary, które powstają bezpośrednio w baterii, ze względu na uwalniane duże
> ilości gazów palnych, może charakteryzować bardzo szybki rozwój, a nawet
> wystąpienie eksplozji. Taki rozwój sytuacji został odnotowany podczas
> pożaru samochodu Tesla
> w Szanghaju.
>
> Dodatkowym zagrożeniem jest fakt, że pożary w bateriach mogą rozwijać się z
> dużym opóźnieniem. Przykładem może być pożar samochodu Chevrolet Volt w
> USA, który uległ zapłonowi dopiero trzy tygodnie po przeprowadzonych
> testach zderzeniowych. Taki scenariusz wydaje się najbardziej
> niebezpieczny, gdyż początkowy powolny rozwój pożaru może być nie wykryty
> przez czujki dymu aż do momentu, w którym dojdzie do tzw. efektu ,,ucieczki
> ciepła". Jest on na tyle gwałtowny, że powoduje szybkie wypełnienie dymem
> całej kubatury garażu oraz bardzo duże zagrożenie dla osób mogących
> znajdować się w pobliżu. Jak pokazały rzeczywiste pożary samochodów
> elektrycznych taki scenariusz może się przyczynić do bardzo szybkiego
> przeniesienia pożaru na kolejne pojazdy, co dodatkowo uniemożliwia jego
> sprawne ugaszenie.
>
> Pożary samochodów elektrycznych a bezpieczeństwo ekip ratowniczych
> Pożary pojazdów elektrycznych stanowią znaczny problem przy gaszeniu
> zarówno ze względu na specyfikę aut, jak i odmienny rozwój wydarzeń.
>
> W pojazdach elektrycznych bateria zlokalizowana jest przeważnie w dolnej
> części podwozia, dodatkowo w hermetycznie zamkniętej obudowie, co sprawia,
> że utrudnione jest skierowanie środka gaśniczego bezpośrednio do źródła
> pożaru. Ugaszenie pożaru elektrycznego samochodu osobowego może wymagać
> zastosowania nawet 10 m3 wody, a proces chłodzenia baterii może trwać kilka
> godzin (średnio jest to ok. 7 godzin, choć znane są przypadki nawrotu
> pożaru po 20 godzinach). Nawet po ugaszeniu pożaru akumulator musi być
> schładzany dużymi ilościami wody, ze względu na możliwość ponownego
> zapalenia się w wyniku samozapłonu rozgrzanych ogniw.
>
> Ciekawe rozwiązanie stosuje obecnie straż pożarna w Holandii, która w celu
> szybkiego ugaszenia pożaru i nie dopuszczenia do jego dalszego rozwoju,
> wykorzystuje kontenery napełnione wodą, gdzie zanurza cały samochód.
>
> Należy zwrócić uwagę, że duże zagrożenie dla członków ekip ratowniczych
> stanowi możliwość porażenia prądem. Obecnie produkowane samochody posiadają
> instalacje elektryczne zasilane prądem o napięciu do DC do 650 V i AC do
> 400 V.
>
> Dodatkowe niebezpieczeństwo stanowią gazy uwalniane w procesie pożaru,
> które stają się szczególnie groźne, gdy dopuści się do ich gromadzenia.
> Zawarty w elektrolitach heksafluorofosforan litu jest bardzo wrażliwy na
> wodę i reaguje z wilgocią z powietrza, tworząc fluorowodór (HF, kwas
> fluorowodorowy) i kwas fosforowy (H3PO4). Powstała biała mgła jest
> toksyczna i żrąca. Może rozpuszczać
> się na wilgotnej powierzchni skóry i powodować oparzenia chemiczne.
>
> Osoby udzielające pierwszej pomocy i te zajmujące się obsługą po zderzeniu
> pojazdów, muszą być świadome możliwych zagrożeń stwarzanych przez samochody
> elektryczne oraz sposobu postępowania z nimi. Dlatego też ważne jest, aby
> osoby udzielające pierwszej pomocy były w stanie łatwo zidentyfikować
> pojazdy elektryczne. Dzięki szybkiej identyfikacji możliwa jest sprawna
> ocena występującego ryzyka oraz zastosowanie odpowiednich do sytuacji
> wytycznych i procedur działania.(...)"
>
> Więcej tu:
> https://www.cupt.gov.pl/aktualnosc/transportowe-obse
rwatorium-badawcze/pozary-samochodow-elektrycznych-n
owe-wyzwania-dla-ochrony-przeciwpozarowej/


@Od 16 do nawet 46 proc. - o tyle średnio spada zasięg aut elektrycznych
podczas mrozów - wynika z badania przeprowadzonego przez Recurrent, o czym
informuje serwis antyweb.pl. Jak wypadają najpopularniejsze ,,elektryki" w
Polsce?

Przedstawiciele serwisu Recurrent zbadali działanie dwunastu aut
elektrycznych, biorąc pod uwagę pobór prądu i w konsekwencji zasięg przy
minusowej temperaturze.

Wśród badanych aut były modele dostępne na amerykańskim rynku, jednak
zdecydowana większość dostępna jest także w Europie i Polsce.

Zasięg aut elektrycznych podczas mrozów wg Recurrent

Model
volkswagen id.4
Utrata zasięgu [w proc.]
46
Model
chevrolet bolt
Utrata zasięgu [w proc.]
42
Model
nissan leaf (I generacja)
Utrata zasięgu [w proc.]
34
Model
hyundai kona
Utrata zasięgu [w proc.]
34
Model
ford mustang mach-e
Utrata zasięgu [w proc.]
34
Model
tesla model s
Utrata zasięgu [w proc.]
28
Model
ford f-150 lightning
Utrata zasięgu [w proc.]
26
Model
tesla model y
Utrata zasięgu [w proc.]
24
Model
tesla model 3
Utrata zasięgu [w proc.]
24
Model
tesla model x
Utrata zasięgu [w proc.]
24
Model
nissan leaf (II generacja)
Utrata zasięgu [w proc.]
23
Model
audi e-tron
Utrata zasięgu [w proc.]
16"

https://www.bankier.pl/moto/te-elektryki-zima-najmoc
niej-traca-zasieg-niektore-prawie-o-polowe-14637/

--
XL wiosenna

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


6. Data: 2024-01-19 15:01:50

Temat: Re: Pseudoekologiczna tykająca bomba z opóźnionym zapłonem.
Od: Alojzy Gąska <g...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

XL napisał(a):
> Wśród badanych aut były modele dostępne na amerykańskim rynku, jednak
> zdecydowana większość dostępna jest także w Europie i Polsce.
>
> Zasięg aut elektrycznych podczas mrozów wg Recurrent
>
> Model
> volkswagen id.4
> Utrata zasięgu [w proc.]
> 46



Elektryki ewoluują, może za kilka lat dodadzą funkcję ogrzewania opartą o zwykle
paliwa.
Zasięg spada bo w niskich temperaturach akumulator nie dość że traci sprawność
to jeszcze ludkowie ogrzewanie włączają.

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


7. Data: 2024-01-19 18:26:52

Temat: Re: Pseudoekologiczna tykająca bomba z opóźnionym zapłonem.
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Alojzy Gąska <g...@g...com> wrote:
> XL napisał(a):
>> Wśród badanych aut były modele dostępne na amerykańskim rynku, jednak
>> zdecydowana większość dostępna jest także w Europie i Polsce.
>>
>> Zasięg aut elektrycznych podczas mrozów wg Recurrent
>>
>> Model
>> volkswagen id.4
>> Utrata zasięgu [w proc.]
>> 46
>
>
>
> Elektryki ewoluują, może za kilka lat dodadzą funkcję ogrzewania opartą o zwykle
paliwa.
> Zasięg spada bo w niskich temperaturach akumulator nie dość że traci sprawność
> to jeszcze ludkowie ogrzewanie włączają.
>

Ba - i fajerwerki wszelkie, ile tylko fabryka dała. I pełny załadunek. Tak
zrobil jeden znajomy, bardzo dumny z zakupu - więc na trasie
Kielce-Warszawa (czy odwrotnie, nie pomnę już) miał z tym swoim cudem 6h
postoju przy ładowarce, a żonkę, kilkoro dzieciaków i psa wysłał do domu
jakźe nieekologiczną taksówką ??

Dla ludzi myślących to jest jasne i oczywiste, że z elektryka
wielofunkcyjnej ciężarówki nie zrobisz - gorzej ze snobami...

--
XL wiosenna

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


 

strony : [ 1 ]


« poprzedni wątek następny wątek »


Wyszukiwanie zaawansowane »

Starsze wątki

"Państwo" polskie państwo
Re: Cześć, mam pytanie natury naukowej i zarazem mały dylemat
Czy tu ktoś jeszcze coś (na)pisze?
Re: Cześć, mam pytanie natury naukowej i zarazem mały dylemat
partyzantka

zobacz wszyskie »

Najnowsze wątki

Dlaczego faggoci są źli.
samotworzenie umysłu
Re: Zachód sparaliżowany
Irracjonalność
Jak z tym ubogacaniem?

zobacz wszyskie »