Data: 2006-07-20 08:45:21
Temat: Psychologia w projektowaniu interfejsów użytkownika
Od: Paweł <x...@p...onet.pl>
Pokaż wszystkie nagłówki
Witam,
Zostałem postawiony przed zadaniem zaprojektowania interfejsu użytkownika dla
biznesowej aplikacji internetowej, z której pracownicy korzystaliby przez
większą część swojego czasu pracy (powiedzmy 7 godzin dziennie). Wykonałem już
dotychczas kilka takich projektów, jednakże czuję, że moja wiedza z tego zakresu
mogłaby być większa i że można pewne rzeczy zrobić lepiej. Przy okazji chciałbym
poznać trochę aspekty zachowań ludzi, sposobu ich pracy z takimi aplikacjami, na
czym się koncentrują, co wpływa na łatwość zapamiętywania i intuicyjność obsługi
(takie rzeczy od strony psychologicznej).
Zależy mi na tym, żeby cała aplikacja była intuicyjna, łatwa w obsłudze i przede
wszystkim, żeby nie męczyła użytkowników...
W związku z tym chciałbym poznać pewne mechanizmy psychologiczne lub wyniki
badań, które mogłoby mi pomóc w tym zadaniu. Przykładowo na jakiej części ekranu
najbardziej koncentruje się wzrok użytkownika, jak powinny być rozmieszczone
elementy na stronie, czy menu powinno być w górze strony (poziome) czy po lewej
stronie ekranu (w pionie), czy lepiej dzielić formularze na stronie na mniejsze
partie (np. w formie przełączanych zakładek) czy też prezentować je za jednym
zamachem w formie długich formularzy z koniecznością przewijania strony
suwakami, jakie kolory byłyby najbardziej odpowiednie żeby przy długim
wpatrywaniu się w monitor nie drażniły użytkownika i nie męczyły wzroku...
Próbowałem znaleźć jakieś materiały w sieci (artykuły, wyniki badań nad
ergonomią stron lub też badań psychologicznych nad graficznymi interfejsami
użytkowników), ale chyba zadaję niewłaściwe pytania, bo efekt poszukiwań jest
niezbyt udany.
W jakim stopniu (zakresie) psychologia może być pomocna w projektowaniu
graficznych interfejsów użytkownika w Internecie?
Może znacie jakieś artykuły, strony, albo macie własne doświadczenia, które
mogłyby mi być pomocne?
pozdrawiam
Paweł
|