Pytania ...

1. Data: 2003-05-30 15:06:10

Temat: Pytania ...
Od: " Adam" <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam serdecznie ...

Moja kuzynka dostala wlasnie II grupe inwalidzka.
Ma dopiero 25 lat i w tym roku miala konczyc studia.
Niestety przez nagla chorobe nie wiadomo czy bedzie w stanie teraz skonczyc.
Najgorsze dla niej to, ze nie moze na razie pracowac.
Dowiedzialem sie juz, ze moze ubiegac sie o rente socjalna 418zl.
Nie wiem, czy moglaby dostac rente inwalidzka 552zl, poniewaz przez rok przed
rozpoczeciem studiow pracowala na caly etat w OPS-ie jako pracownik
srodowiskowy.
Takze miala 1 rok skladkowy i pozostale 4 lata studiow okres nieskladkowy.
Czy to kwalifikuje sie do otrzymania renty inwalidzkiej ???

Pytanie 2 (bezposrednio od niej):
Czy w przyszlosci jesli uda jej sie znalezc prace, czy bedzie mogla dostac
wyzsza rente (np. jezeli bedzie przez 4-5 lat zarabiala 2000 brutto) ???
Czy po prostu raz przydzielona kwota renty zostaje juz na stale ???

Czy mozecie cos poradzic, bo dziewczyna jest naprawde zalamana i nie bardzo
wiem jak jej pomoc...

Adam

2. Data: 2003-05-30 16:41:08

Temat: Odp: Pytania ...
Od: "interpio" <i...@f...polbox.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Odp. na pytanie 1
Wszystko zalezy kiedy powstala niepelnosprawnosc (niezdolnosc do
pracy) i potrzebne sa:
1 rok jezeli niepelnosprawnosc powstala przed 20 rokiem zycia
2 lata jezeli niepelnosprawnosc powstala pomiedzy 20 a 22 rokiem zycia
3 lata jezeli niepelnosprawnosc powstala pomiedzy 22 a 25 rokiem zycia
4 lata jezeli niezdolnosc do pracy powstala w wieku 25-30 lat
5 lat jezeli niezdolnosc do pracy powstala w wieku powyzej 30 lat.
Jezeli dziewczyna ma 25 lat - to wnioskuje, ze niepelnosprawnosc
powstala pomiedzy 22 a 25 rokiem zycia - ta osoba musi miec
3 lata skladkowe lub nieskladkowe.
jest 1 rok pracy - 1 rok skladkowy
potrzebne sa jeszcze 2 lata ? - i bedzie mozna je uzupelnic o 5 lat nieskladkowych,
wtedy kiedy osoba ta ukonczy szkole wyzsza.
podst. prawna art. 7. pkt. 9 oraz art. 58 ustawy FUS z dnia 17 grudnia 1998r z pozn
zm.

Na razie przysluguje tylko renta socjalna.
Jest projekt ustawy, ze renta socjalna ma byc renta wyplacana przez ZUS.
Do tej renty równiez bedzie mozna dorobic - do wysokosci 30% przecietnego
wynagrodzenia. ( okolo 628 zl.)

Odp. na pytanie 2
Tak - kiedy odprowadzane sa skladki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe
rosnie kwota bazowa z ktorej oblicza sie wysokosc renty.
Pamietac trzeba na ograniczenia w zarobkach - i przy normalnej rencie
kwota dochodu powodujaca ograniczenie renty wynosi 70% przecietnego wynagrodzenia (od
1 czerwca 2003 r. - 1560,10 zł ) a kwota powodujaca zawieszenie renty to 130 % przec.
wynagr. (od 1 czerwca 2003 r. - 2897,30 zł)

Pozdr. Piotr

3. Data: 2003-06-06 14:56:05

Temat: Re: Odp: Pytania ...
Od: " Adam" <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziekuje bardzo za odpowiedz ...

Ale niestety w ZUS-ie poinformowano mnie, ze nie ma prawa do renty
(przypominam, ze niepelnosprawnosc nastapila w wieku 24 lat na V roku
studiow), poniewaz okres nieskladkowy nie moze przekraczac 1/3 okresu
skladkowego (pracowala tylko 1 rok).

Kiedy zacytowalem Art. 58 ust.3 cyt: "Jeżeli ubezpieczony nie osiągnął okresu
składkowego i nieskładkowego, o którym mowa w ust. 1, warunek posiadania
wymaganego okresu uważa się za spełniony, gdy ubezpieczony został zgłoszony
do ubezpieczenia przed ukończeniem 18 lat albo w ciągu 6 miesięcy po
ukończeniu nauki w szkole ponadpodstawowej, ponadgimnazjalnej lub w szkole
wyższej oraz do dnia powstania niezdolności do pracy miał, bez przerwy lub z
przerwami nie przekraczającymi 6 miesięcy, okresy składkowe i nieskładkowe."
Pani w ZUS-ie powiedziala ze to nic nie znaczy.

A przeciez golym okiem widac, ze znaczy, bo dziewczyna miala ciaglosc okresu
skladkowego i nieskladkowego !!!

Moze ktos polecic miejsce, gdzie moge sie dokladnie i kompetentnie w tym
temacie dowiedziec ?

Pozdrowienia,
Adam

referendum w Krakowie