Raclette - co z tym robic (bez wkupnego)

1. Data: 2001-07-12 11:58:12

Temat: Raclette - co z tym robic (bez wkupnego)
Od: "Jakub Poteraj" <p...@w...lodz.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam Szanownych Grupowiczow!

Od pewnego czasu czytuje wasza grupe, bo lubie czasami cos upichcic dla
znajomych, a tu zawsze mozna znalezc jakas inspiracje. Pare razy nawet
myslalem zeby wstukac jakis przepis (trzeba sie w wasze laski jakos wkupic),
ale uznalem ze nie mam sie czym na razie pochwalic.

Na grupie widzialem pare wpisow o tytulowym raclette. Tak sie zlozylo, ze w
czerwcu bralem slub i po otwarciu jednego z prezentow okazalo sie, ze
dostalismy grill + raclette TEFALa. W najblizsza sobote przychodza do nas
znajomi, ktorzy nam go podarowali.

Stad moja prosba o podpowiedzenie jakiegos fajnego dania lub zestawu dan, do
zrobienia ktorych wykorzystac mozna cala maszynke: zarowno plyte grilla, jak
i te male "patelenki".

Z gory dziekuje za rady i obiecuje, ze opisze jak to wyszlo (wyjdzie).

Pozdrawiam

Kuba

1. Data: 2001-07-12 12:31:02

Temat: Re: Raclette - co z tym robic (bez wkupnego)
Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> i te male "patelenki".
>
> Z gory dziekuje za rady i obiecuje, ze opisze jak to wyszlo (wyjdzie).

Cześć,

coż, na tym zestawie to najlepiej zrobić raclette ;-))
W sumie sprawa prosta i naprawdę "nawinie". Kupujesz ser raclette (inne
też się nadają, byle nie za twarde), warzywka srednio pokrojone. Jakiś
chlebek. Mięsa różne w plasterki, ewentualnie w czymś utaplane. Mięso
np. nie musi być. Postawić na środku stołu i każdy robi sobie, co chce.

Waldek

1. Data: 2001-07-12 12:42:10

Od: "Jakub Poteraj" <p...@w...lodz.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> chlebek. Mięsa różne w plasterki, ewentualnie w czymś utaplane. Mięso
> np. nie musi być. Postawić na środku stołu i każdy robi sobie, co chce.

czyli pelna demokracja, moze byc!
dziekuje za rade

pozdrawiam
kuba

1. Data: 2001-07-12 15:20:11

Od: "Anna Sheridan" <a...@o...com.au> szukaj wiadomości tego autora

Klasyczny raclette to danie szwajcarskich gorali, ktorzy, pasac swoje
owieczki, zasiadali wieczorem przy ognisku w ktorym piekli kartofle. Mieli
tez wielki okragly ser, ktory kroili na kawalki. Ser ten przypiekali nad
ogniskiem. Gdy sie zaczynal topic, te stopiona warstwe zeskrobywali nozem
prosto na upieczony, rozkrojony kartofel. Wlasnie ten gest skrobania sera
(ciach!) nazywa sie 'raclette' - stad nazwa dania i maszynki. Ser do
raclette powinien byc dosc smierdzacy i pikantny, sprzedawany w blokach,
ktore, gdy krojone w plastry, pasuja idealnie ksztaltem do lopatek maszynki.
Klasyczne raclette na tej maszynce, to ziemniaki (uprzednio upieczone w
piekarniku i polozone na wierzchu grilla), i ser raclette w plastrach,
grillowany na lopatkach, nic wiecej. Ale pewnie z warzywami zdrowiej...
Mieszkalam w Szwajcarii przez rok, wiec sie tym zywilam nie raz i nie dwa...

Ania
PS Na taka lopatke mozna tez wbic cale jajko - zrobi sie takie mniej wiecej
sadzone.

1. Data: 2001-07-13 07:04:30

Od: "Jakub Poteraj" <p...@w...lodz.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Aneta Baran" <a...@c...anetek.net> wrote in message
> Dobrych masz znajomych :-)))

aha, najlepszych :-))

> Acz gwoździem całej imprezy jest ser raclette.

A gdzie mozna taki ser kupic - w hipermarkecie? A czy jest moze jakis polski
odpowiednik tego serka, bo wydaje mi sie, ze "oryginal" moze byc drogi?

> Oczywiście nie należy zapomnieć o pieczonych ziemniakach, w piekarniku np.

Jak zrobic takie ziemniaki? Do tej pory robilem ziemniaki w mundurkach z
grilla - mylem, smarowalem maslem czosnkowym i zawijalem w alu folie. Ale
takie pyrki trzeba by chyba kroic w plastry. No nie wiem sam, czekam na
podpowiedz.

Pozdrawiam

Kuba

1. Data: 2001-07-13 07:43:29

Od: "Madzik" <b...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A gdzie mozna taki ser kupic - w hipermarkecie? A czy jest moze jakis
polski
> odpowiednik tego serka, bo wydaje mi sie, ze "oryginal" moze byc drogi?

"Oryginal" rzeczywiscie nie kosztuje malo, ale zdecydowanie odradzam
"zastepniki". Popsujesz caly efekt. Lepiej podac do tego same ziemniaczki i
nic wiecej, a troche wykosztowac sie na pyszny ser.

> [...]
> grilla - mylem, smarowalem maslem czosnkowym i zawijalem w alu folie. Ale
> takie pyrki trzeba by chyba kroic w plastry. No nie wiem sam, czekam na

Trzeba podawac w calosci i w mundurkach - kazdy sobie naklada ser na
ziemniaka i kroi na talerzu. Mozesz wiec zrobic tak, jak do tej pory, tylko
moim zdaniem raczej bez masla. Dodatkowo polecam do raclette grubo mielony
pieprz - oczywiscie z drewnianego mlynka :)

Pozdrowienia i milej imprezki - Magda

1. Data: 2001-07-13 08:21:14

Od: "Jakub Poteraj" <p...@w...lodz.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Madzik" <b...@c...pl> wrote in message

> [...]
> moim zdaniem raczej bez masla. Dodatkowo polecam do raclette grubo mielony
> pieprz - oczywiscie z drewnianego mlynka :)

Dziekuje, mam nadzieje, ze mi sie uda kupic ten ser.
Pozdrawiam

Kuba

1. Data: 2001-07-13 21:35:58

Od: Aneta Baran <a...@c...anetek.net> szukaj wiadomości tego autora

Jakub Poteraj <p...@w...lodz.pl> wrote:
> A gdzie mozna taki ser kupic - w hipermarkecie? A czy jest moze jakis polski
> odpowiednik tego serka, bo wydaje mi sie, ze "oryginal" moze byc drogi?
Odpowiednik... musi być to ser tłusty, co się ładnie topi, no i mieć
smak. Czyli raczej ciężkie do znalezienie. Radzę poszukać oryginalnego,
chociaż na ten pierwszy, inauguracyjny raz :-)

> [...]
> grilla - mylem, smarowalem maslem czosnkowym i zawijalem w alu folie. Ale
> takie pyrki trzeba by chyba kroic w plastry. No nie wiem sam, czekam na
Ja robię tak: ziemniaki kroję wzdłuż na połówki, układam na blasze
przecięciem do góry, posypuję przyprawami (gruba sól, pieprz, papryka, zioła,
może być też któraś z mieszanek przyprawowych do ziemniaków), nakrywam
folią aluminiową i wkładam do gorącego pieca (200 stopni) na jakieś 40
minut. Pyszne wychodzą, i nie tylko do raclette, ale np. do befsztyka
czy pieczonego schabu.

Klasycznie powinny być ziemniaki pieczone w ognisku, a ser przypiekany
na kamieniu koło tegoż ogniska :-))) W knajpach z kolei podają ziemniaki
gotowane w mundurkach.

Anetek
.' .. `. A...@c...ch | http://chall.ifj.edu.pl/~aneta
:`.__.': Anything is good and useful if it's made of chocolate.
`....'

Pieczen vel klops orzechowy
c. drozdzowe
wolowina ale jak?