Re: Raclette - co z tym robic (bez wkupnego)

From: "Anna Sheridan" <a...@o...com.au>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Raclette - co z tym robic (bez wkupnego)
Date: Thu, 12 Jul 2001 23:20:11 +0800

Klasyczny raclette to danie szwajcarskich gorali, ktorzy, pasac swoje
owieczki, zasiadali wieczorem przy ognisku w ktorym piekli kartofle. Mieli
tez wielki okragly ser, ktory kroili na kawalki. Ser ten przypiekali nad
ogniskiem. Gdy sie zaczynal topic, te stopiona warstwe zeskrobywali nozem
prosto na upieczony, rozkrojony kartofel. Wlasnie ten gest skrobania sera
(ciach!) nazywa sie 'raclette' - stad nazwa dania i maszynki. Ser do
raclette powinien byc dosc smierdzacy i pikantny, sprzedawany w blokach,
ktore, gdy krojone w plastry, pasuja idealnie ksztaltem do lopatek maszynki.
Klasyczne raclette na tej maszynce, to ziemniaki (uprzednio upieczone w
piekarniku i polozone na wierzchu grilla), i ser raclette w plastrach,
grillowany na lopatkach, nic wiecej. Ale pewnie z warzywami zdrowiej...
Mieszkalam w Szwajcarii przez rok, wiec sie tym zywilam nie raz i nie dwa...

Ania
PS Na taka lopatke mozna tez wbic cale jajko - zrobi sie takie mniej wiecej
sadzone.