Okulary / astygmatyzm / zapalenie spojowek - robic czy nie?

11. Data: 2005-02-18 20:20:46

Temat: Re[2]: Okulary / astygmatyzm / zapalenie spojowek - robic czy nie?
Od: k...@g...pl (Beherit) szukaj wiadomości tego autora

Witaj casus,

W Twoim liście datowanym 18 lutego 2005 (21:11:35) można przeczytać:

c> gdyz dlugie noszenie fotochromow wywoluje swiatlowstret. Oko powinno sie
c> bronic przed normalnym natezeniem swiatla samo, natomiast przed nadmiernym
c> naswietleniem ( np. slonce ) nalezy nosic okulary przeciwsloneczne, w tym
c> przypadku z odpowiednia korekcja. Bzdurne jest uzywanie fotochromow np w
c> zimowy wieczor podczas ogladania telewizji. Fotochromy powinny uzywac osoby,
c> ktore szczegolnie wymagaja ochrony oczu, ze wzgl. na niektore schorzenia
c> okulistyczne lub neurologiczne ( np jaskra zamknietego kata, przykurcz
c> powiek - blepharospasmus, itp. ). Natomiast oczu, ktore maja tylko wade
c> wzroku powinny uzywac okularow tzw bialych, jak kazdy zdrowy czlowiek.
c> Namawianie przez optykow do noszenia fotochromow jest checia sprzedazy
c> szkiel, ktore sa drozsze i daja im wiekszy zysk. Brak jest racjonalnego
c> powodu, aby osoba zdrowa nosila fotochromy. Uprzedzajac jeszcze ewent.
c> zapytania - fotochrom przez szybe nie ciemnieje , tak wiec dla kierowcow
c> jest bezuzyteczny.

c> casus

skoro juz o fotochromach mowa.. czy nie maja one tak ze w zimie
ciemnieja jak sniegu napada, a slonca nie ma? bo wydaje mi sie ze
widzialam sytuacje, ale moze mi sie przywidzialo :P

--
Pozdrowienia,
Beherit

12. Data: 2005-02-18 20:22:55

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tzn. astygmatyzm sie nie powiekszy?

Korygujac lekko Roberta - jezeli nie bedzie zadnych niezspodzianek, to sie
nie powiekszy. Tylko nie pytaj jakie to niespodzianki, bo mozna o tym dlugo
pisac. Tak czy siak - statystycznie w 90% nie powinien sie powiekszyc.

> No tak, ale czemu caly czas skoro widze b. dobrze? Jak oczy sa zmeczone to
> oczywiscie jest gorzej ale czy od tego nie jest profilaktyka?

tylko Ci sie wydaje, ze widzisz dobrze, gdyz w jednej osi widzenie masz
prawidlowe. Oko wypoczete mlodego czlowieka dzieki temu "nadrabia" niedobor,
ale przez to szybko sie meczy. Stad potem zapalenia spojowek, bole glowy i
inne schorzenia. Zasada zalecana przez Swiatowe Towarzystwo Okulistyczne
mowi, ze obowiazkiem jest skorygowac wade i zalecic stale noszenie.
Profilaktyka nie jest nienoszenie korekcji.

> A czemu? Slyszalem, ze w przypadku gdy wystepuje nadwrazliwosc na swiatlo
> fotochromy sie sprawdzaja. Ta nadwrazliwosc pojawia sie czesto w trakcie
> zapalenia spojowek, ktore tak czesto mi doskwiera. Zatem nie warto zrobic
> sobie przy okazji fotochromow?

juz odpowiedzialem w innym poscie. Mysle, ze jak skorygujesz wade i bedziesz
nosic korekcje, to i dolegliwosci spojowkowe beda mniejsze. No i dodaj
higiene pracy przy komputerze. Ale o niej juz napisal Robert.

> Nie znam sie absolutnie ale obawiam sie, ze jesli bede uzywal caly czas to
> pozniej nie bede mogl bez okularow zyc. Poza tym okulista wcale nie
zalecal
> uzywania szkiel caly czas a tylko czasowo - w kinie, za kierownica, przed
> kompem.

Po to sa okulary, by je uzywac. Nie jest tragedia zyc z okularami. Zaluje,
ze moj szanowny kolega zalecil tak jak piszesz, widocznie jeszcze nie
doczytal o zalecaniach swiatowej okulistyki. A zalecenia funkcjonuja juz
dobrych pare lat.

> Czy,
> roku

> Racjonalne
> sie
> pracy
>
> Wow, dzieki. Czyli polecasz okularki do kompa.

polecam okulary do stalego noszenia ! :-)))

> Ale zapalenie spojowek to nie tylko skutek zlej (albo wrecz braku)
korekcji
> optycznej ale tez innych warunkow - suchego powietrza, wirusow, kurzu...
Czy
> mozna cos robic w tej kwestii? Tzn. - jak polecasz dbac o oczy? Jaka jest
> profilaktyka w tym zakresie?

napisalem juz - nawilzacze, nawilzacze, nawilzacze. Co tego wyciarania
codziennie kurzu z monitora, bazy, wiatraczka. I czeste przerwy. Na wirusy
podaje sie leki, jezeli stan zapalny jest przez nie wywolany - z reguly jest
to epidemiczne zapalenie i wtedy na pewno zmusi Cie do pojscia do okulisty,
gdyz nie da sie pracowac przy monitorze. Mysle, ze akuratnie przy Twoich
problemach nie chodzi o wirusy. Jesli problem z kurzem, to moze warto zrobic
testy alergiczne.....

> No dzieki, przybiles mnie :))

> Dzieki wielkie i czekam na C.D. :)
> R.

pozdr.

casus

13. Data: 2005-02-18 20:42:48

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ciemnieja jak sniegu napada, a slonca nie ma? bo wydaje mi sie ze
> widzialam sytuacje, ale moze mi sie przywidzialo :P

owszem. Fotochrom bedzie ciemniec jedynie w naturalnym swietle, przy jego
nadmiernym natezeniu. Snieg spelnia te przeslanki. Zaleca sie przy "ostrym
sniegu" zalozyc okulary przeciwsloneczne.

pozdr.
casus

podstawowe badania ginekologiczne
interpretacja wyników - prośba