Analfabetyzm (również na pl.rec.kuchnia)

1. Data: 2004-02-18 09:23:56

Temat: Analfabetyzm (również na pl.rec.kuchnia)
Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

====
http://www2.gazeta.pl/edukacja/1,27231,1908292.html

waldek
====

1. Data: 2004-02-18 09:39:49

Temat: Re: Analfabetyzm (również na pl.rec.kuchnia)
Od: Kinga 'Słowotok' Macyszyn <k...@b...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> ====
> http://www2.gazeta.pl/edukacja/1,27231,1908292.html
>
> waldek
> ====
Fajnie, za parę lat będę robić za obiekt muzealny - taki mini-skansen :)

--
KingAM

keep*young*and*beautiful
annie lennox

1. Data: 2004-02-18 10:32:57

Od: wiku <s...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

waldek wrote:
> ====
> http://www2.gazeta.pl/edukacja/1,27231,1908292.html
>
> waldek

wiesz, uzasadnienie tego jest proste - w czasach dawnych czytnikow bylo
sporo problemow z kodowaniem poslkich znakow, czesto w ogole nie bylo
takiej mozliwosci
jasne teraz sie zmienilo, ale przyzwyczajenia zostaly (np. u mnie), a
zreszta nadal zdarzaja sie zle ustawienia czytnikow i ja osobiscie wole
bez ogonkow niz z krzaczkami
co zas do tezy tego tekstu to jest ona mocna dyskusyjna - po pierwsze od
10 juz lat pisze w usenecie bez ogonkow, co nie przeszkadza mi niemal
automatycznie przechodzic do pisania z ogonkami w normalnych tekstach
po drugie - art. ten ignoruje calkowice pisanie odreczne, a z takim mamy
do czynienia glownie w szkole (o ile dobrze odczytuje to wlasnie u
mlodziezy szkolnej dostrzezono ten problem)
po trzecie wreszcie - pisanie bez ogonkow nie ma nic wspolnego z
analfabetyzmem

wiku

--

http://www.breakbeat.pl/
MAY THE BREAKZ BE WITH YOU

1. Data: 2004-02-18 10:41:39

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

>po trzecie wreszcie - pisanie bez ogonkow nie ma nic wspolnego z
>analfabetyzmem
>
>wiku

no wlasnie!
ja nie ma polskich znakow, po tylu latach nie pisania na polskiej
klawiaturze nie wiem czy umialabym teraz.
z reszta co ma klawiatura do pisania recznego, kiedy to stosujemy
jednak inne zasady...raczej bym sie zastanowila nad poprawnoscia
ortograficzna slowa "mejl" to takie sliczne slowo polskie...a
moze meil? no???

trys, bez polskich znakow - przynajmniej nie krzaczy
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2004-02-18 10:46:22

Od: "Lilith" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"waldek" <x...@o...pl> schrieb im Newsbeitrag
> ====
> http://www2.gazeta.pl/edukacja/1,27231,1908292.html
>
> waldek
> ====

....i? w czym problem,mam nadzieje ,ze te dziwne kreski beda traktowane
kiedys jako ortograficzny atawizm.
Lilith.

1. Data: 2004-02-18 11:06:37

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> mlodziezy szkolnej dostrzezono ten problem)
> po trzecie wreszcie - pisanie bez ogonkow nie ma nic wspolnego z
====
Zacytuje fragment z tego artykulu, który chyba pominales:
"Dla dzieci z podstawówek nie ma znaczenia, czy pisza slowo "latwo" przez
"l" czy "l". Dziwia sie, ze piszac przez "l", robia blad"
Przeczy to wszystkim twoim trzem tezom. Zwróc uwage, ze dzieci czesto
uzywajace Internet moga przyjmowac za norme sposób pisania podobny do
twojego. Ty z tym nie masz problemów, ale dla maluchów moze to stanowic
wzorzec do naturalnego nasladowania, powodujacy nierozróznianie "realu" od
"virtuala". To dorosli, piszac bez ogonków, przecinków, duzych liter,
uzywajacy róznych protez typu "ROTFL", powoduja problemy z jezykiem polskim
u dzieci.
W czasach, gdy czyta sie tak malo ksiazek, wazny jest kazdy kontakt z
poprawnym jezykiem pisanym.

waldek
====

1. Data: 2004-02-18 11:09:44

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

====
No i złośliwie obcięło mi wszystkie ogonki. Ale to chyba w wyniku twojego
kodowania. Sprawdzę.

waldek
====

1. Data: 2004-02-18 11:16:41

Od: wiku <s...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

waldek wrote:

> Zacytuje fragment z tego artykulu, który chyba pominales:
> "Dla dzieci z podstawówek nie ma znaczenia, czy pisza slowo "latwo" przez
> "l" czy "l". Dziwia sie, ze piszac przez "l", robia blad"

no wlasnie to jest wg. mnie dyskusyjne, wszak dzieciak najpierw musi
nauczyc sie pisac, zeby mogl cos czytac w internecie,
czy czytajac krzaczki z nieprawidlowym kodowanie przenosi je pozniej do
zeszytu ? oczywiscie nie, dlatego nie wyolbrzymial bym wplywu na
esemesow i internetu na problemy z pisaniem,
zwlaszcza, ze nieprawda jest, by ludzie pisali w necie glownie bez
ogonkow - jest dokladnie odwrotnie, ogonkowcy stanowia wiekszosc o czym
latwo mozesz sie przekonac na prk
dyskusyjne wydaje wiec sie, by ta mniejszosc internetowa miala az taki
wplyw na pisanie w szkolach
pomijajac juz fakt, ze jest to burza w szklance wody, wybacz ale
parafrazujac przyslowie: jedna nauczycielka i jeden gimnazjalista z
kalisza wiosny nie czynia

wiku

--

http://www.breakbeat.pl/
MAY THE BREAKZ BE WITH YOU

1. Data: 2004-02-18 11:19:03

Od: Marcin E. Hamerla <X...@X...Xonet.Xpl.remove_X> szukaj wiadomości tego autora

wiku napisal(a):

>wiesz, uzasadnienie tego jest proste - w czasach dawnych czytnikow bylo
>sporo problemow z kodowaniem poslkich znakow, czesto w ogole nie bylo
>takiej mozliwosci

Jest jeszcze inna sytuacja - korespondowanie ze znajomymi /
wspolpracownikami mieszkajacymi na stale poza PL.

> [...]
>10 juz lat pisze w usenecie bez ogonkow, co nie przeszkadza mi niemal
>automatycznie przechodzic do pisania z ogonkami w normalnych tekstach

Ja zaobserwowalem ten efekt u siebie. Piszac odrecznie, a rzadko sie
to zdarza, gubie polskie znaki. Nie celowo, tak sie dzieje. Wprowadza
mnie to w pewna konfuzje.

>po drugie - art. ten ignoruje calkowice pisanie odreczne, a z takim mamy
>do czynienia glownie w szkole (o ile dobrze odczytuje to wlasnie u
>mlodziezy szkolnej dostrzezono ten problem)

Dodatkowym problemem jest ta nieszczesna klawiatura programisty gdzie
znaki PL sa uzyskiwane przy pomocy ALT. To jest mocno niewygodne.
Klawiatura maszynistki bylaby duzo, duzo lepsza.

>po trzecie wreszcie - pisanie bez ogonkow nie ma nic wspolnego z
>analfabetyzmem

Zgadza sie.

--
Pozdrowienia, Marcin E. Hamerla

Vae victis!

1. Data: 2004-02-18 11:32:46

Od: wiku <s...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

waldek wrote:
> ====
> No i złośliwie obcięło mi wszystkie ogonki. Ale to chyba w wyniku twojego
> kodowania. Sprawdzę.

Wydaje mi się, że jest ustawiona prawidłowo (specjalnie piszę teraz z
ogonkami), ale rzeczywiście zdarzają się czasem problemy wynikające z
tego, że pisze na Macu.
Co jednak stanowić może kolejny argument przeciwko stosowaniu przeze
mnie ogonków.

Wiku

--

http://www.breakbeat.pl/