Arszenik w ryzu

11. Data: 2018-09-13 17:41:02

Temat: Re: Arszenik w ryzu
Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 13.09.2018 o 17:04, J.F. pisze:
> [...]
a-wafle-ryżowe-są-trujące/ar-AAwgi4O

> Ale temat jednak jest, skoro Szwedzi ostrzegaja.

Najpierw dojdź do tego, co oni napisali, potem komentuj. Bo inaczej
wyjdziesz na tym jak pewien wicepremier mówiący o porno w teatrze.

P.p.

12. Data: 2018-09-13 17:44:03

Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> szukaj wiadomości tego autora

> Nie, ale jakieś 150 lat temu Europejczycy masowo zatruwani byli arsenem,
> bywa, że i śmiertelnie. Jedyny dostępny wtedy zielony barwnik zawierał
> sole tego pierwiastka. Może i do dzisiaj niektórzy mają w domu prababciny
> zielony fatałaszek.

To było w farbie na ścianach, głównie na tapetach. Jakieś grzybki robiły
z tego arsenowodór, i kłopot...
A grzybkom dobrze było, bo tapety klejone organicznym klejem :-)

P.P.

13. Data: 2018-09-13 18:10:21

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Paweł Pawłowicz napisał:

> To było w farbie na ścianach, głównie na tapetach. Jakieś grzybki robiły
> z tego arsenowodór, i kłopot...
> A grzybkom dobrze było, bo tapety klejone organicznym klejem :-)

W tapetach też. Ale i w obiciach szezlongu czy innej kanapy.

Jarek

--
Że raz dano zraz, czy bitki zdobne w nitki,
A do zrazu zrazu chrzan, a potem grzybki,

14. Data: 2018-09-13 19:55:55

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

FEniks <x...@p...fm> wrote:
> Poza tym - czy Chińczycy masowo umierają z powodu zatrucia arsenem? Albo
> jakikolwiek inny naród, który w podstawie żywienia ma ryż?

Pewnie nie. Jedząc ryż od tysiącleci, dzień w dzień, na śniadanie, obiad i
kolację, pewnie się uodpornili na arsen jak Rasputin. Grunt to małe dawki
- zażywane stale :->

--
XL ryż jem ledwie kilka razy w roku, to i nie dziwota, że powinnam się bać

15. Data: 2018-09-13 20:03:55

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zielony fatałaszek. Zresztą sprawa dotyczy nie tylko tkanin, wiele sprzętów,
> w tym kuchennych, również zieleniała za sprawą arsenu.

Nie. Panu się miedziopochodny grynszpan pofistaszkował z arsenem :->

--
XL

16. Data: 2018-09-13 20:58:16

Od: WM <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-09-13 o 20:03, XL pisze:

> Nie. Panu się miedziopochodny grynszpan pofistaszkował z arsenem :->

Chodzi pewnie o barwnik zwany zielenią Scheelego (Wodoroarsenin miedzi(II)).
http://ortografia4.appspot.com/wiki/Wodoroarsenin_mi
edzi(II)

WM

17. Data: 2018-09-13 21:03:05

Od: WM <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-09-13 o 20:58, WM pisze:

> Chodzi pewnie o barwnik zwany zielenią Scheelego (Wodoroarsenin
> miedzi(II)).
> http://ortografia4.appspot.com/wiki/Wodoroarsenin_mi
edzi(II)

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wodoroarsenin_miedzi(I
I)

WM

18. Data: 2018-09-13 21:08:28

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan WM napisał:

> Chodzi pewnie o barwnik zwany zielenią Scheelego (Wodoroarsenin miedzi(II)).
> http://ortografia4.appspot.com/wiki/Wodoroarsenin_mi
edzi(II)

Nie wiem czy warto tłumaczyć. Chyba nikomu do tej pory się nie udało.

Jarek

--
...a następnie pokona doświadczeniem.

19. Data: 2018-09-13 21:50:33

Od: WM <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie wiem czy warto tłumaczyć. Chyba nikomu do tej pory się nie udało.

Dywersja wielokrotki.

Inne historyczne pigmenty też bywały mocno trujące np. ołowiana biel.
http://www.rynekfarb.pl/trujace-kosztowne-obrzydliwe
-historia-pigmentow/

Nieszkodliwe zielenie też były.
Malachit - występujący w kopalniach miedzi wraz ze swoim błękitnym
kuzynem, azurytem. Obydwa to węglany miedzi. Dawniej wierzono, że może
odstraszać złe duchy. Naturalny minerał poddaje się kruszeniu, mieleniu
na proszek oraz płukaniu w wodzie ze złotem. Był to jeden z
najważniejszych zielonych barwników w czasach renesansu.

WM

20. Data: 2018-09-13 22:33:06

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan WM napisał:

> Dywersja wielokrotki.

Tej w to nie mieszajmy. Niczemu nie winna.

> [...]
> mieleniu na proszek oraz płukaniu w wodzie ze złotem. Był to jeden
> z najważniejszych zielonych barwników w czasach renesansu.

Ale nierozpuszczalne w wodzie -- przydatne najwyżej do roztarcia
w farbie olejnej i namalowania sadu na tle nieba. Do nadawania
barwy tkaninom czy sprzętom domowo-kuchennym raczej nieprzydatne.

Jarek

--
One w brykach na postoju już drzemią.
Każda bryka malowana w trzy ogniste farbki,

jabłka
Moje kuchenne ,,teorie" ?
co z tą jarzębiną
Buraczki do słoika