Arszenik w ryzu

91. Data: 2018-09-15 22:13:36

Temat: Re: Arszenik w ryzu
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 15 Sep 2018 17:26:58 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> Skoro jednak powstrzymał tem plan, to nie był. Można powiedzieć: car dobry,
> urzędnicy niedobrzy.

Myslisz, ze wczesniej nie zatwierdzil tego planu ?

> Stopień analfabetyzmu nieistotny, ważne, że istniał język z ugruntowaną
> pisownią.

Ktora niewiele osob zna. Nauczy sie dwa razy wiecej osob nowej
pisowni, to co bedzie ?
I jeszcze sie zabroni drukowania w starej..

> Zwykle w podobnych sytuacjach się mówi, że "z Polakami tak sie nie da".
> A urzędnicy mogli chcieć po prostu zachować bilans -- pięć lat wcześniej
> Rumuni wprowadzili alfabet łaciński po kilku wiekach stosowania cyrylicy.

I jakos im nie przeszkadzal jezyk, ani ugruntowana pisownia ...

J.

92. Data: 2018-09-15 22:20:19

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> Ale tak zapisany od chwili powstania, czy pierwszy raz np 200 lat
> pozniej ?
>
> Pigment zapewne nieorganiczny i mozna nawet dzis ustalic co jest i
> jaki ma kolor

er_objects

> No wlasnie - i suknia wcale nie musiala byc zielona.
> Choc bogatego kupca moglo byc stac, nawet jesli byl nietrwaly.
>
> A ta symbolika naprawde tam byla, czy to wymysl pozniejszych pokolen ?

> Tylko malarskie nie nadaja sie do tkanin.
>
> Tak usiluje sobie przypomniec zielone flagi.
> Wlochy, ale to gdzies od 1797, Bulgaria - jeszcze pozniej,
> Wegry - tez pozno.
>
> Kojarzy ktos starsza flage z zielonym ?

Naturlich! Es ist hier - die dreiundfunfzigste Fahne:
http://www.grunwald.krakow.pl/www/images/pics/6_e31f
f5f1.jpg

--
XL

93. Data: 2018-09-15 22:26:54

Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 15 Sep 2018 20:20:19 GMT, XL napisał(a):

> Naturlich! Es ist hier - die dreiundfunfzigste Fahne:
> http://www.grunwald.krakow.pl/www/images/pics/6_e31f
f5f1.jpg

Ale tylko jedna.
Taki byl zwyczaj, ze flagi malowano na czerwono czy dopiero swiezo
wpadli ze mozna zmieszac indygo z zoltym ?

J.

94. Data: 2018-09-15 22:43:42

Od: WM <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-09-15 o 22:10, XL pisze:

> Każdy wie o tych rzeczach przecież.

Skąd ta pewność?

WM

95. Data: 2018-09-15 22:45:34

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

WM <c...@p...onet.pl> wrote:

> Skąd ta pewność?

Sądzę podług siebie.

--
XL

96. Data: 2018-09-17 22:05:59

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Dzisiaj wszystkie, nawet te najdroższe,
> robione są z plastiku.

Tzn? Masz na myśli, że mają dodatek lycry? Na moich spodniach jak byk
napisane, że bawełna. No, 98% bawełny, reszta to lycra.

Ewa

97. Data: 2018-09-17 22:52:15

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> Tzn? Masz na myśli, że mają dodatek lycry? Na moich spodniach
> jak byk napisane, że bawełna. No, 98% bawełny, reszta to lycra.

Nie będę teraz po nocach wszystkiego z szaf wyciągał, ale zwykle
nie jest nic napisane, albo jest "polyester" -- i to w stężeniu
wyższym niż 2%. Kiedyś robiłem to i owo w branży tekstylnej,
już ładnych parę lat temu. Ale pamiętam, że już wtedy przędza
bawełniana była w zasadzie nie do kupienia. Obawiam się, że taki
"napis jak byk", to może być, za przeproszeniem, bullshit.

Nie trzeba być znawcą, by zauważyć, że "ten" i "tamten" dżins
to zupełnie co innego. Jeśli we współczesnych spodniach ktoś
nie zrobi dziury we fabryce, to ich nosiciel sam tego zrobić
nie zdoła. Tamte spodnie przecierały się średnio po pół roku.
A na przetarciach czy przedarciach wiać było, jak przędza osnowy
rozprzędza się na pędzelki bawełnianych włókienek. Ta osnowa
zwykle była biała -- nie wiem, może to specyfika tego splotu
i barwienia indygo, barwnik wnikał w nitki wątku, do osnowy nie
docierał, a jeśli, to słabo. Osnowę chyba wcześniej zastąpili
czymś sztucznym. Teraz widzę i w wątku cienkie wytrzymałe białe
nici, w całości zachowane. Oraz przecierające się nieco niebieskie
(czort wie czym zaniebieszczone).

Jarek

--
Niebieskie jak pogodny letni ranek,
jak roztrzepana choć beztroska chmurka,

98. Data: 2018-09-17 23:09:58

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Obawiam się, że taki
> "napis jak byk", to może być, za przeproszeniem, bullshit.

Hm, może to jest ta bawełna fabryczna w odróżnieniu od tzw. organicznej?
Nie wiem, na czym dokładnie polega różnica, ale nie musi wcale wypadać
na niekorzyść tej pierwszej. T-shirty z bawełny "organicznej" tracą
fason niemożebnie szybko.

> [...]
> czymś sztucznym. Teraz widzę i w wątku cienkie wytrzymałe białe
> nici, w całości zachowane. Oraz przecierające się nieco niebieskie

Muszę się za dnia dokładnie przyjrzeć moim dżinsom. Fakt, nie
przecierają się tak szybko jak te niegdysiejsze. Raczej się rozciągają i
tracą kolor.
Inna sprawa, że kiedyś dżinsy nosiło się do zajechania, a potem jeszcze
torebki się z nich szyło. Teraz po sezonie niemal wszystko trafia na
śmietnik. Nawet te droższe marki.

Ewa

99. Data: 2018-09-18 00:09:25

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> [...]
> Nie wiem, na czym dokładnie polega różnica, ale nie musi wcale wypadać
> na niekorzyść tej pierwszej. T-shirty z bawełny "organicznej" tracą

Też nie twierdzę, że wszystko teraz gorsze. Podejrzewam nawet, że gdyby
Oskar Levi Strauss miał dzisiejszą technologię, to by dopiero furorę
(i pieniądzę) zrobił wśród poszukiwaczy mocnych portek z XIX wieku.

Zauważyłem natomiast, że słowo "dżins" całkowicie zmieniło znaczenie,
opisuje teraz zupełnie co innego, niż kilkadziesiąt lat temu. No i że
sam nie wiem, kiedy dokładnie to się stało. Żeby nadto nie odbiegać
od tematyki grupy, zauważę też, że to tak jak z bigosem -- kiedyś nie
miał w składzie swoim kapusty.

Sama bawełna (w sensie: tkanina bawełniana) też doznała podobnej przemiany.
Dzisiaj chyba nikt nie uważa, że z tego co rośnie na plantacji, da się
coś użytecznego uprząść. Bawełna może nadawać charakter przędzy, a potem
tkaninie, ale to wszystko. W każdą niktę wplata się trochę cieniutkich,
za to długaśnych i mocnych włókienek z poli-czegoś. O niciach do szycia
z czegoś naturalnego w ogóle nikt już nie myśli. Czy słyszał kto, żeby
się teraz odzież "przetarła na szwach"?

> Muszę się za dnia dokładnie przyjrzeć moim dżinsom. Fakt, nie
> przecierają się tak szybko jak te niegdysiejsze. Raczej się
> rozciągają i tracą kolor.

Często mają coś elastycznego w sobie. To znaczy, że jak się rozciągną,
to zaraz i kurczą nazad. Bawełna potrafi się rozciągną, "wypchać".
Bo przędza się rozkręca, włókna rozchodzą, nitka wydłuża. Kolor też
kiedyś traciły w sposób bardziej zauważalny -- indygo dało się sprać
niemal do białości.

> Inna sprawa, że kiedyś dżinsy nosiło się do zajechania, a potem
> jeszcze torebki się z nich szyło. Teraz po sezonie niemal wszystko
> trafia na śmietnik. Nawet te droższe marki.

Robiło się z dwóch lub trzech jedne, tak szybko się zużywały.
Dzisiaj najwyżej mogą się znudzić.

Jarek

--
Kręć się, kręć wrzeciono,
wić się tobie wić!

100. Data: 2018-09-18 01:18:52

Od: Animka <a...@t...nieja.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> czymś sztucznym. Teraz widzę i w wątku cienkie wytrzymałe białe
> nici, w całości zachowane. Oraz przecierające się nieco niebieskie

Trzeba zakladać czarne albo niebieskie majtki pod takie spodnie, bo
białe przejdą farbą.

--
animka

jabłka