Baklazany-co z nimi zrobic??

1. Data: 2004-06-27 10:35:34

Temat: Baklazany-co z nimi zrobic??
Od: "kasienka" <k...@w...home.pl> szukaj wiadomości tego autora

Na poczatek witam wszystkich grupowiczow :)

Ostatnio zachcialo mi sie baklazanow ale... znam tylko jeden sposob ich
przyzadzania-mianowicie zrobienie z nich czegos na wzor kotletow-robi sie
tak jak kotlety schabowe-smakuje to niczego sobie ale czesc rodziny domaga
sie udziwnien, tak wiec moze ktos z Was zna jakies dobre, sprawdzone
przepisy z baklazanami, albo moze ktos wie jak sie je grilluje

Za wszelkie rady i przepisy bede wdzieczna

Pozdrawiam serdecznie
Kasienka

1. Data: 2004-06-27 11:02:33

Temat: Re: Baklazany-co z nimi zrobic??
Od: m...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> Na poczatek witam wszystkich grupowiczow :)
>
> Ostatnio zachcialo mi sie baklazanow ale... znam tylko jeden sposob .........

Może cos takiego.

Bakłażany duszone
1,5kg bakłażanów
3cebule
0,75kg pomidorów
2 ząbki czosnku
tymianek
sól, pieprz
1 szklanka oleju.

Bakłażany pokroić w kostkę, posypać solą i pieprzem smażyć 3 minuty. Przełożyć
do żaroodpornego naczynia. Cebule zeszklić dodaż do bakł. dalej pomidory bez
skórki czosnek przyprawy. Zapiekać 40' w 200 stopni.

II wersja: dodać obsmażone mięso i ser wg. gustu ja daję mocarella. Bakłażany w
plastry.

II wersja (biedaków sycylińskich)
bakłażany w kostkę zeszklona cebula, keczup. Dusić Na koniec posypać mocarellą.

Wersja Kuronia
Warstwami układać:
bakłażany w plastry (wcześniej obsamżone)
pomidory
cebula zeszklona
parmezan
bazylia
przyprawy
czosnek też
do wyczerpania składników
Zapiekać

Oczywiście pomidory wszedzie bez skórki.
Wanda.
Wanda.

1. Data: 2004-06-27 11:24:41

Od: "Basiek" <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Za wszelkie rady i przepisy bede wdzieczna

Ja robie tak najprosciej, ale sa moim zdaniem pyszne:
bakłażany
cebula
sól
pieprz
olej
Bakłażany surowe umyć i opiec w piekarniku w żaroodpornym naczyniu.
Kiedy zmiękną zdjąć skórkę.
Cebulę posiekać i poddusić na oleju.
Bakłażany pokroić i dodać na patelnię.
Posolić, popieprzyć.

Pozdrawiam.
Basiek.

1. Data: 2004-06-27 12:06:18

Temat: Re: Baklazany-co z nimi zrobic?? (miks P)
Od: "Agata" <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik kasienka <k...@w...home.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:cbm7v5$ktk$...@n...news.tpi.pl...
> [...]
> sie udziwnien, tak wiec moze ktos z Was zna jakies dobre, sprawdzone
> przepisy z baklazanami, albo moze ktos wie jak sie je grilluje

Lubie baklazana to przypomne....

'Moja koleżanka smaży cienkie płaty bakłażana na oliwie, osusza, a następnie
zapieka trochę jak lasagne: warstwa bakłażana, mozarella i tarty parmezan,
sos boloński, bakłażan... "Konrad Brywczyński

"Baklazan ...
sa rozne sposoby na baklazany ...
- jesli chodzi o smazenie to najpier trzeba ja pokrojc w plastry nie za
cienkie ... postawic na sito z 2 godzinki .. wyjdzie taka czarna woda a
pozniej dopiero ususzyc i na goracym glebokim ileju spazyc tak zeby ladnie
zaczela skurka chrupac i na talez z chlepkiem (najlepiej pita)
- a mozna zrobic jeszcze inaczej ... na gazie caly baklazian (najpierw wbic
ze strony cibka :) jakis kji czy lugi widelec) obracac ten bakalazan co
troche za cala zewnetrzna skora zacznie pekac i goroca para zacznie
wychodzic z tego baklazano ... ta zabawa bedzie trwala z 5 min poznej pod
strumieniem wody obrac skurke i malaxem albo czyms innym wymielic z
czasnkiem ... wynikajaca masa wymieszac z jogurtem bialem (nie owocowym :) )
i nakraplic troche oleju z oliwek i zjesc z chlebe ... tez najlepiej pita"
Aniolek

"Pokroic w jednocentymetrowe plastry, posolic, odczekac, wytrzec
recznikiem, maczac w ciescie nalesnikowym i smazyc. Dobre sa tez jesli
do ciasta dodasz piwa zamiast mleka i wody." Theli

"Pokroic w centymetrowej grubosci plastry, posolic i odstawic az
pusci soki. Wysuszyc papierowym recznikiem. Grilowac (ewentualnie smazyc na
rozgrzanej oliwie). Podac jako zimna przystawke z sosikiem z jogurtu,
czosnku i natki pietruszki. "Zofia Gebert

"zakupilam baklazana i jutro mam zamiar zrobic go tak:
przekroic wzdluz posypac sola i popczekac az wyjdzie goryczka tzn. po ok 10
minutach wytrzec
kropelki ktore sie pojawia papierowym recznikiem
"zrobic" nadzienie z ziolowego serka ALMETTE
zapiec w piekarniku ok 15 minut chyba w 180 st".Kaska

"a teraz "involtini alla melanzane" (zrazy zawijane z baklazana slowo
"zrazy" odpowiada formie dania a nie miesie!!!)
Pokroic bakl. ze skora na dlugie plastry wlizyc do solonej wody na 20
min na patelni (albo grilu bo daje ladne czarne pasy..) smarzyc plastry w
oliwie kilka minut az stana sie miekie (sprawdz palcem! jak zrobisz
dziure tzn za dlugo) sol i pieprz obowiazkowy. czosnek jak kto woli.
Zachowaj je na talerzyku.
Ugotuj spaghetti i sos jaki chcesz a najlepiej prosty pomodorowy (sol,
pieprz i czosnek jesli lubisz)
Na talezu poluz plaster oberzyny, na srodku maly placek ze spaghetti tak
aby wystawalo z dwoch waskich stron jarzyny, i zamknij oberzyne z
dlugich stron. Jersli sie nie trzyma uzyj wykalaczki. Teraz polej to
stopionym ale nie upiecznym serem (najlepiej parmezan albo inny ostry
ser) tak aby duza kropla sera byla jak lak na srodku baklazana
zamykajacego spaghetti. Na okolo oberzyny polej lyzka dwie "sciezki"
sosu pomodorowego To ladne i dobre danko." Paul Urstein
(uwaga! baklazan wymaga odgorycznienia - czyli metoda Paula ": po pokrojeniu
wlozyc plastry baklazana do slonej wody na 20-30 min.Oplukac i wysuszyc na
papierze kuchennym." a metoda inna - plastry baklazana posypac sola i dac do
lodowki - oplukac po 30 minutach)

""Baklazan zapiekany z serem i sosem pomidorowym
1 sredni baklazan ,oliwa z oliwek, 1 duza cebula, 2-3 zabki
czosnku, pol litra przecieru pomidorowego z kartonika lub srednia
puszka pomidorow bez skorki, bazylia, sol, pieprz 1 okragla
mozarella (ja uzywam Barone lub z OSM w Grodzisku), 1 szklanka
tartego parmezanu
baklazan kroje w plasterki, smaruje z obu stron oliwa i
podpiekam na grillu do miekkosci (mozna tez w piekarniku w temp ok
200oC). W miedzyczasie na oliwie podduszam do miekkosci pokrojona
cebule i posiekany czosnek, dorzucam pomidory lub przecier i
na malym ogniu gotuje az zgestnieje, dosmaczam sola, pieprzem i
bazylia. Baklazana ukladam w naczyniu zaroodpornym wysmarowanym
oliwa, na baklazanie ukladam mozarelle, polewam sosem
pomidrowym i posypuje parmezanem, potem znowy baklazan, mozarella i tak
do konca skladnikow - parmezan na wierzchu. Zapiekam calosc w
piekarniku nagrzanym do 200oC, ok 20 minut lub do
przyrumienienia sie parmezanu.

Baklazan z pieczrkami na zimno
1 baklazan pieczarek, ile kto lubi czosnku, j.w nac
pietruszki, j.w., oliwa ,sol i pieprz
baklazana kroje w plastry i obrabiam na grillu jak w powyzszym
przepisie, podgrilowane plastry kroje w kostke, wrzucam do
miski, dodaje przecisniety przez praske czosnek, pokrojone w
cieniutkie plasterki surowe pieczarki, sol, pieprz i pietruszke,
mieszam wszystko i zostawiam do ostygniecia. Osoby o silnych
nerwach i pelne samozaparcia moga sprobowac zostawic do przegryzienia
do nastepnego dnia. Ja zwykle nie wytrzymuje. Spozywam z
bagietka i czerwonym wytrawnym winem . smacznego" Kaklucha

"Danie nazywa sie Ratatouille [ratatuj] i jest z poludnia
Francji. (podane przez moja siostre).
Potrzeba Ci:
-1kg malej cukinii(jak najcienszej mozliwie)
-2 cebule( albo mniej jak nie lubisz)
-1 papryka zielona albo czerwona
-2-3 pomidory
-1 baklazan
-olej albo oliwka z oliwek dla tych co lubia (bezpieczniejszy olej)
-koncentrat pomidorowy
-sol, pieprz, przyprawy do kuchni srodziemnomorskiej
Najpierw musisz pokroic cebule w plasterki, cukinie obrana tak
samo, z papryki przekrojonej na pol trzeba wyjac ziarenka,
baklazan obrac i pokoic jak chcesz( kostka albo plastry) i
pomidory np. w cwiartki. Nastepnie rozgrzewasz w jakims garczku
olej(nieduzo na spodzie) i wrzucasz do niego cebule. Trzeba ja
zeszklic tzn. nie moze byc twarda, ani spalona tylko taka
blyszczaca.Wszystko to na wolnym ogniu.Potem do tego wrzucasz
cukinie,baklazan, papryke i pomidory( plus troche koncentratu).Solisz,
pieprzysz i dodajesz przyprawy. Lepiej zrobic najpierw niedosolone
i wrzucic mniej przypraw, sprobowac i potem dolozyc.Wszystko
przykrywasz przykrywka i gotujesz okolo30-45 min.Pijesz z tym
wino czerwone. Acha mozesz zetrzec troche zoltego sera i podac do
posypania. " Arkadiusz

" Przepraszam ze nie mowie dokladnie ile, ale najlepiej
wychodzi na oko ;-) Skladniki: baklazan - nie za duzy jajko, ew.
mleko, maka (ok 1 lyzka) ser do zapiekania pokrojony w plastry
(rodzaj i ilosc wedle uznania, ale duzo), szynka w plastrach (mniej
niz sera), ulubiony sos pomidorowy, oliwa ziola (prowansalskie,
bazylia, tymianek - co kto lubi), sol, pieprz lub papryka
Zaczynamy od pokrojenia baklazana w cienkie plastry (grubosc do 1
cm), solimy i odstawiamy na ok. 30 min do obciekniecia. Jak juz
odcieknie i wyraznie zmieknie, z jajka i maki robimy rzadkie
ciasto (jak za geste dodac mleka, ale nie za duzo), dodajemy ew.
jakies ziola i pieprz. Na patelni grzejemy olej. Suche plastry
baklazana (reczniki papierowe niodzowne) nalezy obmaczac w
ciescie i wrzucic na goraca oliwe. Smazymy z obu stron na zloty
kolor. Jak juz mamy baklazana wysmazonego przechodzimy do
kulminacji. Jesli ktos ma takie owalne naczynka zeliwne do zapiekania
jednej porcji to jest w konfortowej sytuacji (oczywiscie
potrzebuje ich tyle ilu ma gosci ;-) ). Ja to robie w zwyczanym
naczyniu zaroodpornym. Przekladac warstwami ser, szynke, ser,
baklazan, ser, szynka......na koncu ser. Polac sosem pomidorowym (po
brzegach i nie za duzo), ewentualnie popruszyc papryka i
zapiekac (w piecu chlebowym najlepiej ;-), ale jak ktos nie ma to
piekarnik sie nada). Jak sie zapiecze, czyli w chwile po tym jak
poczujemy w kuchni wspanialy zapach wyjmujemy i sie zajadamy.
Podajemy z niewielka iloscia bagietki i obowiazkowo czerwonym
winem " Grzegorz

"ja smaze misko wolowe z cebulka (zeszklona) +cynamon +
pomidorki z puszki i dusze z godzinke na wolniutkim ogniu osobno
ziemniaczki pokrojone w plasterki podsmazam cukinie w plasterki - i
podsmazam baklazany w plasterki (sole) i podsmazam (trzeba
potem tluszcz odciagnac) osobno sos beszamelowy w naczyniu
zaroodpornym ukladam ziemniaczki +sol sosem tylko smaruje miesko
cukinia + sol baklazany (posolone wczesniej) sos beszamelowy zamykam
i do piekarnika na 45 minut (190 stopni C) odkrywam i jeszcze z
10 minut pieke po wyjeciu z piekarnika zostawiam na pol
godziny..."Iza

"tzn. verdure alla griglia, czyli warzywa z grila:
skladniki: cukinia (mala, najlepiej max. 20 cm), kroimy w
plasterki* baklazan pokrojony w plasterki * (nalezy pamietac, ze aby
pozbyc sie goryczki z baklazana, kroimy go w plasterki, solimy
aby puscil soki, i przed grilowaniem mozna go jeszcze oplukac
z soli i osuszyc) ziemniaki surowe porkojone w plasterki
GRILUJEMY, czyli po 2-4 minut po kazdej ze stron; ziemniaki okolo 5
minut po kazdej ze stron. W tzw. miedzyczasie przygotowujemy
oliwke do zalewy - ja najczesciej przygotowuje oliwke z oliwek
(EXTRA Vergine) z dodatkiem swiezego czosnku i pietruszki; mozna
tez dodac peperoncino dla zaostrzenia smaku) NA ~ 1 godz. PRZED
grilowaniem przygotowujemy takze pedzelek ze swiezego ROZMARYNU
i do malej miseczki nalewamy troche oliwki z oliwek do
maczania pedzelka. Przez te godzine moczymy pedzelek w oliwie, aby
nadac jej delikatny aromat rozmarynu. Nastepnie, podczas
grilowania smarujemy warzywa odrobina oliwki pedzelkiem z kazdej strony.
GDY warzywa sa gotowe ukladamy je na pólmisku, na dno którego
wylewamy troche oliwy z czosnkiem. Warstwe ulozonych warzyw
(cukinia, baklazan) posypujemy lekko siekana pietruszka (UWAGA:
ziemniaki lepiej ulozyc na górze i nie polewac oliwa z
czosnkiem). Powtarzamy czynnosci do wyczerpania skladników. Warzywa mozna
pozostawic do calkowitego ostudzenia przez kilka godzin,
przykrywajac je, zeby nabraly aromatu czosnku i pietruchy, lub
podajemy na cieplo." Er En

" A może byc pieczony?
1 baklazan 5 dkg orzechow wloskich 1 zabek czosnku bulka tarta
1 lyzka oleju Baklazan pokroic wzdluz, polowki skropic olejem i
piec 40 min w 250 st.C, skórka w dol. Wyjac miazsz (bardzo
uwazac, aby przy tym nie rozerwac skorki), rozgniesc, mase
wymieszac z rozdrobnionymi orzechami i czosnkiem. Umiescic ja w
polowkach i posypac tarta bulka. Ponownie piec ok. 10 min. Jest to
latwe, szybkie i smaczne danie typu ciepla zakaska. Do dziela i
smacznego" Ula

zebrala w 3 minuty agataw

1. Data: 2004-06-27 16:44:59

Od: "I.P." <i...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

"kasienka" <k...@w...home.pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
> przepisy z baklazanami, albo moze ktos wie jak sie je grilluje
>
> Za wszelkie rady i przepisy bede wdzieczna

Dzisiaj robilam Mousake wg recepty mojej sasiadki greczynki i wszystkim
smakowala.Jak bedziesz zainteresowana,to podam przepis.
Ilona

1. Data: 2004-06-27 17:01:58

Od: "kasienka" <k...@w...home.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dzisiaj robilam Mousake wg recepty mojej sasiadki greczynki i wszystkim
> smakowala.Jak bedziesz zainteresowana,to podam przepis.
> Ilona

Ja jestem chetna na wszelkie nowinki kulinarne wiec bardzo chetnie poprosze
:))

Pozdrawiam
Kasienka

1. Data: 2004-06-27 18:17:19

Od: "I.P." <i...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

> Ja jestem chetna na wszelkie nowinki kulinarne wiec bardzo chetnie
poprosze
> :))
>
> Pozdrawiam
> Kasienka

Mousaka
Zapiekasz w otwartym naczyniu zaroodpornym 5 warstw.
1. Ziemniaki
Obrane, pokrojone w plastry, (najlepiej wzdluz, wtedy lepiej wygladaja),
smazyc na oleju(nie na brazowo), posolic

2. Baklazana kroisz wzdluz w plastry, solisz i odkladasz na 1/2 godz, aby
odeszla z niego woda, nastepnie obuszasz pap. recznikiem i smazysz na oleju
z obu stron na brazowo i obsuszasz z tluszczu.

3.
Mieso mielone - smazysz z cebula, przeciskasz troche czosnku, solisz,
pieprzysz, dodajesz troche miodu, drobno posiekana pietruszke, suszone
oregano i na koncu pomidory(jesli swieze, to bez skorki i pestek), moga byc
takie przetarte z kartonika.Uwazaj, aby nie bylo to za rzadkie.

4. Sos beszamelowy.
topisz maslo, do tego dodajesz make, potem mleko,(po trochu,i ciagle
mieszajac, aby nie zrobila sie klucha, no i widzisz jaka gestosc )sol,
pieprz, starty muskat, po zagotowaniu odstawiasz i wbijasz jajko.

5. posypac serem (jezeli uzyjesz parmezanu, to go nie zapiekaj, tylko posyp
po wyciagnieciu z piekarnika)

Piec w temp. 200°C ok. 1/2 godz.(mnie wystarczylo 20 min)

Zacznij przygotowania od miesa, potem pokroj baklazany, posol i odstaw,
potem przygotuj ziemniaki, a na koncu sos beszamelowy.
Staralam sie dokladnie wszystko opisac, jak masz pytania, to prosze bardzo.
Smacznego Ilona

1. Data: 2004-06-27 21:08:18

Od: "kasienka" <k...@w...home.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziekuje slicznie za wszystkie przepisy i napewno bede je wykorzystywala
:))) a jakby ktos chcial jeszcze cos dorzucic to tez bardzo prosze bo ja
jestem zatwardziala fanka baklazanow i moglambym przejsc na diete skladajaca
sie tylko z baklazanow pod roznymi postaciami (chociaz do tej pory jadlam
tylko w jednej postaci ale zakladam ze one zawsze sa pyszne :))) )

Pozdrawiam i wszystkim przesylam wielki usmiech :-)
Kasienka

1. Data: 2004-06-28 10:18:32

Od: "eM" <...@...c> szukaj wiadomości tego autora

"kasienka" pyta:

> [...]
> tak wiec moze ktos z Was zna jakies dobre, sprawdzone
> przepisy z baklazanami, albo moze ktos wie jak sie je grilluje

No to oddam Ci w dobre rece trzy przepisy na to, jak eMowa rodzina
baklazany wcina:

wstep:
Co bym nie robila z baklazanow to wstep jest taki sam: umyte i
przekrojone na pol lub pokrojone w plastry lub kostki slusznie sole i
odstawiam na pol godziny, by goryczka z nich uszla. Potem je oczywiscie
plucze, coby nadmiar soli nie zabil moim gosciom nerwow i nerek ;-)
Oczywiscie zawsze ze skora, co miazsz trzyma w kupie :-)

1. balkazany z grilla - typ wspolistnienia: mutualizm :-))
Ehmm, pokrojone w kostke obtaczam w kazdej recepturze przypraw, ziol i
oleju; nadziewam na patyczki z na przemian z kawalkami miesa,
pieczarkami, cebula itp. Moze to herezja, ale - wg mnie - baklazany
jako takie smaku wlasnego niewiele maja, stad doskonale wchlaniaja
wszelkie przyprawy winiar, kamisu itd :-)

2. baklazany nadziewane - zdecydowany komensalizm!
Tym razem baklazany przekrawam na pol i srodek lyzeczka wydziabuje
(byle nie do samej skory, niech go troche zostanie). Potem nadziewam -
tu w zaleznosci od fantazji lub potrzeby farsze sa rozne: nawet te od
golabkow, gdy wyszlo mi za duzo, albo ostro przyprawione resztki z
wczorajszego obiadu :-), albo farsze z innych przepisow w baklazany
wkladam, bo lubie. Zapiekam w piekarniku, az skorka zmieknie, czyli
lekko sie pomarszczy. [BTW - danie z wygladu bardzo atrakcyjne]

3. zapiekanka rybna - proba symbiozy
W niedawno znalezionym przepisie na zapiekanke rybna znalazlam
pokrojone w kostke baklazany. A przepis szedl tak: ryba (kazda),
krewetki (jak sie ma), pokrojone w kostke baklazany, pokrojone w
cwiartki jajka na twardo - wlozyc do zaroodpornego naczynia, posypac
sola, pieprzem, wlozyc lisc laurowy i inne przyprawy do smaku, polac
roztopionym maslem i smietana. Calos nakryc szczelnie "deptanymi"
ziemniakami wymieszanymi z galka muszkatulowa, posypac startym zoltym
serem. Zapiekac ok. 40 minut w srednio nagrzanym piekarniku.

Pozdrawiam serdecznie,
eM

1. Data: 2004-06-28 14:48:41

Od: Boguslaw kempny <k...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

kasienka wrote:
> [...]
> tylko w jednej postaci ale zakladam ze one zawsze sa pyszne :))) )
>
> Pozdrawiam i wszystkim przesylam wielki usmiech :-)

Chyba juz ten przepis kiedys tu poslalem, ale moze nie?

Skladniki - mieso (w oryginale baranina, ale z wieprzowym lub wolowym
tez jest smaczne), papryka, baklazan i ziemniaki - objetosciowo mniej
wiecej takie same ilosci, sol, bialy pieprz.
Mieso pokroic w kostke, warzywa w plastry. W garnku ukladac warstwami po
kolei mieso, ziemniaki, baklazan i papryke. Podlac woda (pol szklanki),
posypac sola i bialym pieprzem, przykryc i dusic na malym ognio okolo 40
minut (nie mieszac).
Nie wiem, jak to sie nazywa, podobno pochodzi z Kazachstanu.
Czasami dodaje jeszcze dwie cebule, miedzy warstwe miesa i ziemniakow,
ale to juz moj pomysl.

BK

kurczak lekko po chińsku na szybko
maka zytnia