Betula pendula Laciniata

11. Data: 2007-05-02 15:29:12

Temat: Re: Betula pendula Laciniata
Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

Katarzyna Tkaczyk wrote:

> Uzytkownik "Magdalena Bassett" <i...@b...com> napisal w
> wiadomosci news:133eobrkg7q12bc@corp.supernews.com...

> Ale po co? Nazwy odmian sa miedzynarodowe i nikt nie 'przerabia' je na nazwy
> polskie. To tak jakbysmy w Polsce nazywali Georga Bush'a Jurkiem Krzakiem.

Nie bardzo rozumiem te zasady. Inna osoba na forum rozmawia o drzewie
truskawkowym, co jest dokladnym tlumaczeniem "Strawberry Tree". I gdzie
tu zasady nie-tlumaczenia?

MB

12. Data: 2007-05-02 16:07:09

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Magdalena Bassett" <i...@b...com> napisal w
wiadomosci news:133hbi9jv2l13dc@corp.supernews.com...
> Katarzyna Tkaczyk wrote:
>

> Nie bardzo rozumiem te zasady. Inna osoba na forum rozmawia o drzewie
> truskawkowym, co jest dokladnym tlumaczeniem "Strawberry Tree". I gdzie tu
> zasady nie-tlumaczenia?

Ja pisalam o nazwach odmian, nie o nazwach potocznych. Nazw odmian nie
powinno sie zmieniac.
Rzucajac przykladem. Zaczynamy w tej chwili nazwac brzoze Betula penula
'Strzepiasta', za jakis czas ktos zauwazy, ze istnieja dwie odmiany brzozy
B.p. 'Strzepiasta' i B. p. 'Laciniata' jesli nie dojdzie, ze to Magdalena
Basset zaproponowala kiedys te nazwe i kilkanascie osób z pl.rec.ogrody
zaczelo ja sobie uzywac, to wywnioskuje, iz ktos w Polsce wyhodowal nowa
odmiane brzózki....galimatias jest? Moim zdaniem jest, a po co?

Kaska

------
http://kasia1433.googlepages.com/home

13. Data: 2007-05-02 17:56:01

Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

Katarzyna Tkaczyk wrote:

> [...]
> zaczelo ja sobie uzywac, to wywnioskuje, iz ktos w Polsce wyhodowal nowa
> odmiane brzózki....galimatias jest? Moim zdaniem jest, a po co?

OK, dzieki za wytlumaczenie, teraz rozumiem.
MB

14. Data: 2007-05-02 18:50:00

Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

Katarzyna Tkaczyk wrote:

> [...]
> zaczelo ja sobie uzywac, to wywnioskuje, iz ktos w Polsce wyhodowal nowa
> odmiane brzózki....galimatias jest? Moim zdaniem jest, a po co?

Jeszcze jedno pytanie: skoro Laciniata znaczy postrzepiona czy
strzepiasta, i skoro Rosa rugosa czesto jest nazywana roza pomarszczona,
to czy nie mozna nazywac Betula pendula 'Laciniata' brzoza strzepiasta?

Ja w moim oryginalnym poscie nie proponowalam Betula pendula
'Strzepiasta', to byla Twoja interpretacja mojej mysli. Ja po prostu
proponowalam "brzoze strzepiasta", na tej samej zasadzie, jak "roza
pomarszczona", i tyle.

MB

15. Data: 2007-05-02 19:25:54

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Magdalena Bassett" <i...@b...com> napisał w
wiadomości news:133hnaqasjgq712@corp.supernews.com...

> [...]
> 'Strzepiasta', to byla Twoja interpretacja mojej mysli. Ja po prostu
> proponowalam "brzoze strzepiasta", na tej samej zasadzie, jak "roza

A potem nieszczęsny klient w jednym sklepie kupi Betula pendula Laciniata, w
drugim brzozę strzępiastą, po czym będzie kląć niedouczonych i nieuczciwych
sprzedawców...co czynię od lat ponad dwudziestu. Howgh:)

Pozdrawiam, Basia.

16. Data: 2007-05-02 21:49:44

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> 'Strzepiasta', to byla Twoja interpretacja mojej mysli. Ja po prostu
> proponowalam "brzoze strzepiasta", na tej samej zasadzie, jak "roza

No przecież na tej zasadzie mamy brzozę brodawkowatą :)

Kaśka

------
http://kasia1433.googlepages.com/home

17. Data: 2007-05-02 21:55:25

Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

Katarzyna Tkaczyk wrote:
> Użytkownik "Magdalena Bassett" <i...@b...com> napisał w
> wiadomości news:133hnaqasjgq712@corp.supernews.com...

> No przecież na tej zasadzie mamy brzozę brodawkowatą :)

Czyli mozna powiedziec brzoza brodawkowata strzepiasta?
MB

18. Data: 2007-05-02 21:57:56

Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

Basia Kulesz wrote:

> [...]
> drugim brzozę strzępiastą, po czym będzie kląć niedouczonych i nieuczciwych
> sprzedawców...co czynię od lat ponad dwudziestu. Howgh:)

Zal mi Ciebie. Naprawde. Chyba najlatwiej byloby stosowac tylko
lacinskie nazwy, czego i Tobie serdecznie zycze.
MB

19. Data: 2007-05-03 06:06:13

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:133i26ffh22u147@corp.supernews.com Magdalena
Bassett <i...@b...com> napisał(a):

> Czyli mozna powiedziec brzoza brodawkowata strzepiasta?

Hejka. Raczej strzępolistna lub strzępiastolistna. :-)
Pozdrawiam precyzująco Ja...cki

20. Data: 2007-05-03 07:35:07

Od: Agnieszka Biernacka <a...@a...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> 'Strzepiasta', to byla Twoja interpretacja mojej mysli. Ja po prostu
> proponowalam "brzoze strzepiasta", na tej samej zasadzie, jak "roza

Jest jednak pewna roznica. Podajac nazwe gatunkowa, podaje sie rowniez
nazwe lacinska, wiec kazdy moze dojsc do tego, jaka dokladnie rosline
ma przed soba. Natomiast przy nazwach odmian rzadko sie podaje
synonimy. Kiedys widzialam w jednym sklepie dwie roze: jedna z metka
'Schneewittchen', druga Iceberg. Widac byly od dwoch producentow, z
ktorych kazdy uzywal innej nazwy. Pani kupujaca roze, wybrala obydwa,
cieszac sie, ze bedzie miala dwie rozne, biale odmiany. Musialam jej
tlumaczyc, ze to ta sama roslina. Wiec tlumaczenia lub uzywanie
lokalnych nazw odmian prowadzi do pomylek. Lepiej chyba stosowac
jednolite nazewnictwo, bo ulatwia to kupowanie roslin w innych
regionach kraju czy poza nim.

Pozdrawiam
Agnieszka Biernacka

KUNDLOWI...
forum ogrodnicze
OCHRONA PRZYRODY - POMOC - SZLAKIEM POMNIKÓW PRZYRODY PO OPOLSZCZYZNIE
drzewo truskawkowe?
tarczniki na juce