Bez

11. Data: 2015-05-13 15:07:38

Temat: Re: Bez
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> A co do pędów, to ja je na razie usuwam (dopóki mi się nie znudzi),
> bo chcę wyhodować sobie taki bez drzewiasty bardziej. Taki gdzieś
> widziałam i taki mi się podoba.

Te moje są drzewiaste. Nawet bardzo. Najgrubszy pień ma prawie pół metra
w obwodzie. Nie są jednodrzewiaste, lecz kilkudrzewiaste -- z jednego
miejsca wyrastają co najmniej dwa takie grube pnie. Korony zaczynają
się dopiero na wysokości jakichś dwóch metrów. Całość ma przeszło pięć
metrów wysokości, może sześć nawet. Ale pędy, to one produkują wciąż, na
starość im nie przeszło. A produkują właśnie zimą. Czasem odgarnę śnieg,
a tam takie właśnie blade, poziome, rozłożyste, bywa, że z czymś w
rodzaju drobnych listeczków. Przy czym nie mają one ambicji, by zejść
głęboko pod ziemię. Płożą się tak w warstwie zeschłych liści, których
nikomu u nas nie chce się zgarniać jesienią. Bez to niestrudzona roślina.

--
Jarek

12. Data: 2015-05-13 15:09:47

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> Skrzynka z solą, pamiętam.

Ech, żeby tylko z solą.

> W tym roku doglądałam ten bez niemal codziennie. Przez jakiś czas miał
> po prostu dużo kwiatowych pąków. Dokładnej daty, kiedy rozkwitły, nie
> pamiętam, ale było to na pewno przed 1 maja. U nas cieplej, chociaż ten
> biedak akurat na najbardziej wystawionym na wiatr miejscu siedzi.

U mnie to "przez jakiś czas" może trwać pół dnia. Ich szybkośc jest
niesamowita. To taka odmiana z drobnymi kwiatami i z niewielkimi
liśćmi. Niepozorne toto w mikroskali, za to silnie pachnące. U odmian
dorodniejszych, z grubymi kwiatami, zwłaszcza tymi ze zwielokrotnionymi
płatkami, wszystko odbywa się jakoś wolniej.

Jarek

--
Liści tam -- rwetes, olśnienie,
Kwiecia -- gąszcz, zatrzęsienie,

13. Data: 2015-05-13 22:17:05

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> dorodniejszych, z grubymi kwiatami, zwłaszcza tymi ze zwielokrotnionymi
> płatkami, wszystko odbywa się jakoś wolniej.

Moje też są małoliściaste.

> Liści tam -- rwetes, olśnienie,
> Kwiecia -- gąszcz, zatrzęsienie,
> Pachnie kropliste po uszy
> I ptak się wśrod zawieruszył.

Ostatnio oczyszczałam tuje z wyschniętych gałązek po zimie (już mi nikt
nie wmówi, że przy tujach nie ma roboty!). Wśród gałązek na jednej z
nich, mniej więcej na wysokości wzroku, zawieruszył się krecik, niestety
martwy. Jak tam się znalazł - nie wiem.

Ewa

14. Data: 2015-05-14 00:45:27

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> Moje też są małoliściaste.

Miałem kiedyś (w całkiem innym miejscu) ciekawą odniane bzu. Ktoś, kto
nam to dawał, nazwał ją bodajże "bzem włoskim". Zapewne lokalna nazwa
zwyczajowa, więc nie ma to znaczenia. Charakteryzował się tym, że wiosną
zabierał się do roboty zaczynając od kwiatów. Były nieduże, pojedyncze,
ale o płatkach wydłużonych, nieco inaczej ukształtowanych od tych
pospolitych. Gdy krzewy zakwitały w maju, to prawie w ogóle nie było
widać liści. Liście dojrzeć można było po przekwitnieniu. Ale też takie
niepozorne, małe, lancetowatego kształtu.

> [...]
> nie wmówi, że przy tujach nie ma roboty!). Wśród gałązek na jednej z
> nich, mniej więcej na wysokości wzroku, zawieruszył się krecik, niestety

Odzywali się tu czasem specjaliści od wysadzania kretów w powietrze.
Karbidem bodajże, i chyba nie tylko. Może historia ta ma coś wspólnego
z podobnymi praktykami?

Jarek

--
-- Powinnaś stąd widzieć ptaszka -- powiedział Królik. -- Chyba,
żeby to była rybka...

15. Data: 2015-05-14 11:58:14

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ostatnio oczyszczałam tuje z wyschniętych gałązek po zimie (już mi nikt
> nie wmówi, że przy tujach nie ma roboty!).

Hejka. Maj, to nie jest dobra pora na wycinanie gałązek drzew i krzewów
ozdobnych bo łatwo można zniszczyć gniazda wraz z pisklętami. Niestety
zdarzyło się to kilka dni temu mojej sąsiadce, która ma teraz na sumieniu
kilka piskląt drozda.
Pozdrawiam smutno Ja...cki

PS "Cięcia koron drzew i krzewów nie należy wykonywać w okresie lęgowym
ptaków, jeżeli w koronach drzew i krzewów znajdują się gniazda ptasie.
Zgodnie z art. 52 ustawy o ochronie przyrody okresem ochronnym ptaków jest
czas pomiędzy 1 marca, a 15 października. W tym czasie obowiązuje
bezwzględny zakaz niszczenia gniazd, ostoi i siedlisk, jaj oraz form
młodocianych ptaków. Za zniszczenie miejsc lęgowych ptaków i lęgów ptasich
dokonujący lub zlecający prace, w wyniku których naruszone zostaną powyższe
nakazy pociągnięty zostanie do odpowiedzialności karnej"

16. Data: 2015-05-14 15:47:09

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> widać liści. Liście dojrzeć można było po przekwitnieniu. Ale też takie
> niepozorne, małe, lancetowatego kształtu.

Pewnie to nie to samo, ale ja z kolei widuję czasem żywopłoty z
kwiatkami wyglądem i zapachem przypominającymi bez, takie mini beziki.
Też mają listki lancetowate, nie sercowate, ale kwitną znacznie później,
bodajże latem. Może kto wie, co to jest?

> Odzywali się tu czasem specjaliści od wysadzania kretów w powietrze.
> Karbidem bodajże, i chyba nie tylko. Może historia ta ma coś wspólnego
> z podobnymi praktykami?

Nie sądzę. Ja podejrzewam tego rudzielca, który mnie często odwiedza.
Choć tak słodko mu z oczu patrzy...

Ewa

17. Data: 2015-05-14 15:52:29

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-05-14 o 11:58, Dirko pisze:

> [...]
> krzewów ozdobnych bo łatwo można zniszczyć gniazda wraz z pisklętami.
> Niestety zdarzyło się to kilka dni temu mojej sąsiadce, która ma teraz

Na szczęście krety nie zaliczają się do ptaków i nie gniazdują w tujach.
Poza tym wątpię, żeby w tych moich tujach jakiś ptaki znalazł sobie
miejsce, bo tam ciasno bardzo między gałązkami. No i nie wycinałam
niczego sekatorem, ale otrząsałam suche gałązki (liście? igły? jak
nazwać to, co ma tuja?) ręcznie. Ze zwierzyny napotkałam tam pająki,
bardzo dużo os i ślimaków, kilka kokonów (pewnie motyli albo ciem) i
tego martwego krecika. Pewnie jakiś kot albo ptaszor go upuścił.

Ewa

18. Data: 2015-05-15 00:30:52

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Dirko napisał:

> [...]
> ptasich dokonujący lub zlecający prace, w wyniku których naruszone
> zostaną powyższe nakazy pociągnięty zostanie do odpowiedzialności karnej"

Krety są bardziej sprytne i przebiegłe niż kiedyś myślałem! Ani chybi
czytają ustawy i rozporządzenia, zapewne w przedrukach w prasie
podziemnej. Wiedzą, gdzie warto szukać bezpiecznych ostoi i siedlisk.

--
Jarek

19. Data: 2015-05-15 00:36:55

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> [...]
> Też mają listki lancetowate, nie sercowate, ale kwitną znacznie później,
> bodajże latem. Może kto wie, co to jest?

Nie, nie to samo. Wiem o co chodzi, również widuję, ale też nie wiem jak
to się nazywa.

> Nie sądzę. Ja podejrzewam tego rudzielca, który mnie często odwiedza.
> Choć tak słodko mu z oczu patrzy...

Ale co by drań robił z tym kretem na drzewie (czy nawet krzaku)?!

Jarek

--
Szuja, najpiękniejszy kęs mi życia ujadł,
Szuja, toczył ze mnie hektolitry łez,

20. Data: 2015-05-15 21:19:01

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Ale co by drań robił z tym kretem na drzewie (czy nawet krzaku)?!

Prawdopodobnie próbował się przedrzeć przez granicę, ale przemyt coś
udaremniło.

Ewa

Zaproszenie na Fotowoltaiczne.org
Krążki do wysiewu - c.d.
Śliwki robaczywki :-)
DLACZEGO warto głosować nawet NIEWAŻNIE. (was: Ile będzie głosów nieważnych?)
Lodówkę strach otwierać.