Strona główna Grupy pl.sci.medycyna Bol to 8-my zmysl czlowieka ? Re: Co trzeba aby bol zaliczyc do zmyslow czlowieka ? Re: Popularyzacja Re: Bol to 8-my zmysl czlowieka ? Re: Co trzeba aby bol zaliczyc do zmyslow czlowieka ? Re: Popularyzacja

Re: Bol to 8-my zmysl czlowieka ? Re: Co trzeba aby bol zaliczyc do zmyslow czlowieka ? Re: Popularyzacja

Data: 2001-10-17 14:29:44
Temat: Re: Bol to 8-my zmysl czlowieka ? Re: Co trzeba aby bol zaliczyc do zmyslow czlowieka ? Re: Popularyzacja
Od: Dariusz <d...@p...onet.pl>

Lech Trzeciak napisał:

> Zwyczajowo wyróżniano chyba pięć zmysłów: wzrok, słuch, węch, smak, dotyk?
Dlatego napisalem ze bol to 8-my zmysl.

> Wyróżniono je w ten sposób, ponieważ pozwalajš poznawać œwiat zewnętrzny
> (odbierajš informacje o œwiecie zewnętrznym i przekazujš mózgu). Informacje o
> œwiecie zewnętrznym uzyskujemy jednal także przez receptory temperatury, ponadto
> poœrednio przez receptory czucia głębokiego (wzajemnego położenia częœci ciała).
> Podobnie jest ze odczuciem równowagi
dlatego sie mowi o zmysle rownowagi/ zaburzenia rownowagi

(informacja w zasadzie dotyczšca œwiata
> wewnętrznego, czasami potrzebna do interpretacji informacji o œwiecie
> zewnętrznym).

> Ból również nie niesie informacji ze œwiata zewnętrznego, tylko ze
> œwiata wewnętrznego -
Nie moge sie z tym zgodzic.
Bol niesie tak informacje ze swiata zewnetrznego jak i wewnetrznego
Przeciez definicja zmyslu to odbior zewnetrznych bodzcow.

Reakcja na zewnetrzne bodzce moze byc przeciez bol, zatem spelnia
definicje
zmyslu - zmyslu bolu.

choć czasami pozostaje w zwišzku przyczynowo-skutkowym ze
> œwiatem zewnętrznym (jest więc nieco dalej od klasycznych zmysłów niż tzw.
> czucie głębokie). Jak lubisz jałowe dysputy, to zauważ jeszcze, że œwiadomoœć
> bodŸca nie jest warunkiem wyodrębnienia zmysłu

Takiej jalowej dyskuty nie bede prowadzil, poniewaz postawiona teza jest
formalnie bledna.
Jak juz to podswiadomosc, z uwagi na szybkosc reakcji zmyslow na bodzce.
A wyodrebienie zmyslow ma charakter specjalizacyjny i wzjemnie sie
uzupelniajacy.

(przecież zwierzęta nie majš
> œwiadomoœci typu ludzkiego, a nikt nie kwestionuje posiadania przez nie narzšdów
> zmysłów).

Znow bledna teza, bo zalozenie bledne.
Zwierzeta maja zmysly i reaguja zmyslami na bodzce srodowiska.
Do tego nie jest potrzebna swiadomosc typu ludzkiego.
A niby dlaczego mialaby byc potrzebna.
Reakcje na bodzce uchwycone zmyslami sa przetwarzane przez
podswiadomosc.

W konsekwencji informacje nie uœwiadamiane mogš podpadać pod szerokš
> [...]
> unerwienie wegetatywne jest narzšdem (narzšdami) zmysłów. Można też rozszerzyć
> definicję poza układ nerwowy (wynajdujšc nowy typ zmysłu: zmysł immunologiczny),
> a następnie zejœć z definicjš poniżej poziomu organizmu na poziom komórki. Tylko
> że poszerzajšc definicję krok za krokiem dojdziemy do takiej definicji, która
> obejmuje wszystko - a taka definicja jest kompletnie bezużyteczna. O definicję i
> jej granice można się spierać - ale nie ma powodu, gdyż nic z tej definicji nie
> wynika poza akademickimi sporami oraz odpytywaniem dzieci w szkole.

Ale to sa twoje rozwazania.

> No dobrze, załóżmy, że definicję zmysłu ustalimy tak, żeby ból w to włšczać -
> tylko co z tego wynika?

Blad.
Definicja zmyslu dokonale uznaje bol jako kolejny zmysl i nie wymaga
zadnej modyfikacji.

A bedzie z tego wynikac ochrona bolu jako zmyslu
i ograniczenie dopuszczalnosci wylaczenia bolu jako zmyslu.

Wtedy nie bedzie mozna nazywac bolu choroba, bo jaka choroba jest wzrok,
sluch, zmysl smaku, wech ?

przeciez nuikt nie nazywa leczeniem wzroku zakladania okularow
ochronnych przy spawaniu,
zakladaniu sluchawek przy halasie, czy ubierania sie gdy jest zimno.

Dlatego koncepcja jest taka, ze bol to 8-my zmysl
a gdy jest uciazliwy to go nie leczymy, a jedynie zmniejszamy
intensywnosc bodzcow wywolujacych ten bol.

Czyli calkowita alinacja bodzca, przyczyny bolu od elementu czuciowego.

Co wyda sie oczywiste w przypadku zaliczenia bolu do zmyslow.

Bo nikt nie oslabia sobie sluchu, nawet czasowo, gdy jest narazony na
intensywny halas,
nikt nie soalabia sobie wzroku , nawet czasowo, gdy go oslepia slonce

Zatem definicja zmyslow jest dla bolu jako 8-go zmyslu tez wlasciwa.
J.