Data: 2001-10-17 14:29:44
Temat: Re: Bol to 8-my zmysl czlowieka ? Re: Co trzeba aby bol zaliczyc do zmyslow czlowieka ? Re: Popularyzacja
Od: Dariusz <d...@p...onet.pl>
Pokaż wszystkie nagłówki
Lech Trzeciak napisał:
>
> Dariusz wrote:
>
> > Dla mnie bol to 8-my zmysl czlowieka.
> >
> > Jezeli tak nie uwazasz, to zechciej jedynie napisac dlaczego nie.
>
> Zwyczajowo wyróżniano chyba pięć zmysłów: wzrok, słuch, węch, smak, dotyk?
Dlatego napisalem ze bol to 8-my zmysl.
> Wyróżniono je w ten sposób, ponieważ pozwalajš poznawać wiat zewnętrzny
> (odbierajš informacje o wiecie zewnętrznym i przekazujš mózgu). Informacje o
> wiecie zewnętrznym uzyskujemy jednal także przez receptory temperatury, ponadto
> porednio przez receptory czucia głębokiego (wzajemnego położenia częci ciała).
> Podobnie jest ze odczuciem równowagi
dlatego sie mowi o zmysle rownowagi/ zaburzenia rownowagi
(informacja w zasadzie dotyczšca wiata
> wewnętrznego, czasami potrzebna do interpretacji informacji o wiecie
> zewnętrznym).
> Ból również nie niesie informacji ze wiata zewnętrznego, tylko ze
> wiata wewnętrznego -
Nie moge sie z tym zgodzic.
Bol niesie tak informacje ze swiata zewnetrznego jak i wewnetrznego
Przeciez definicja zmyslu to odbior zewnetrznych bodzcow.
Reakcja na zewnetrzne bodzce moze byc przeciez bol, zatem spelnia
definicje
zmyslu - zmyslu bolu.
choć czasami pozostaje w zwišzku przyczynowo-skutkowym ze
> wiatem zewnętrznym (jest więc nieco dalej od klasycznych zmysłów niż tzw.
> czucie głębokie). Jak lubisz jałowe dysputy, to zauważ jeszcze, że wiadomoć
> bodca nie jest warunkiem wyodrębnienia zmysłu
Takiej jalowej dyskuty nie bede prowadzil, poniewaz postawiona teza jest
formalnie bledna.
Jak juz to podswiadomosc, z uwagi na szybkosc reakcji zmyslow na bodzce.
A wyodrebienie zmyslow ma charakter specjalizacyjny i wzjemnie sie
uzupelniajacy.
(przecież zwierzęta nie majš
> wiadomoci typu ludzkiego, a nikt nie kwestionuje posiadania przez nie narzšdów
> zmysłów).
Znow bledna teza, bo zalozenie bledne.
Zwierzeta maja zmysly i reaguja zmyslami na bodzce srodowiska.
Do tego nie jest potrzebna swiadomosc typu ludzkiego.
A niby dlaczego mialaby byc potrzebna.
Reakcje na bodzce uchwycone zmyslami sa przetwarzane przez
podswiadomosc.
W konsekwencji informacje nie uwiadamiane mogš podpadać pod szerokš
> definicję zmysłów jako mechanizmów odbioru bodca ze rodowiska - zatem całe
> unerwienie wegetatywne jest narzšdem (narzšdami) zmysłów. Można też rozszerzyć
> definicję poza układ nerwowy (wynajdujšc nowy typ zmysłu: zmysł immunologiczny),
> a następnie zejć z definicjš poniżej poziomu organizmu na poziom komórki. Tylko
> że poszerzajšc definicję krok za krokiem dojdziemy do takiej definicji, która
> obejmuje wszystko - a taka definicja jest kompletnie bezużyteczna. O definicję i
> jej granice można się spierać - ale nie ma powodu, gdyż nic z tej definicji nie
> wynika poza akademickimi sporami oraz odpytywaniem dzieci w szkole.
Ale to sa twoje rozwazania.
>
> > Dla mnie bol to 8-my zmysl czlowieka.
>
> No dobrze, załóżmy, że definicję zmysłu ustalimy tak, żeby ból w to włšczać -
> tylko co z tego wynika?
Blad.
Definicja zmyslu dokonale uznaje bol jako kolejny zmysl i nie wymaga
zadnej modyfikacji.
A bedzie z tego wynikac ochrona bolu jako zmyslu
i ograniczenie dopuszczalnosci wylaczenia bolu jako zmyslu.
Wtedy nie bedzie mozna nazywac bolu choroba, bo jaka choroba jest wzrok,
sluch, zmysl smaku, wech ?
przeciez nuikt nie nazywa leczeniem wzroku zakladania okularow
ochronnych przy spawaniu,
zakladaniu sluchawek przy halasie, czy ubierania sie gdy jest zimno.
Dlatego koncepcja jest taka, ze bol to 8-my zmysl
a gdy jest uciazliwy to go nie leczymy, a jedynie zmniejszamy
intensywnosc bodzcow wywolujacych ten bol.
Czyli calkowita alinacja bodzca, przyczyny bolu od elementu czuciowego.
Co wyda sie oczywiste w przypadku zaliczenia bolu do zmyslow.
Bo nikt nie oslabia sobie sluchu, nawet czasowo, gdy jest narazony na
intensywny halas,
nikt nie soalabia sobie wzroku , nawet czasowo, gdy go oslepia slonce
Zatem definicja zmyslow jest dla bolu jako 8-go zmyslu tez wlasciwa.
J.
|