Bozonarodzeniowy keks (Weihnachtskeks) - zna ktos przepis?

1. Data: 2004-12-07 10:25:56

Temat: Bozonarodzeniowy keks (Weihnachtskeks) - zna ktos przepis?
Od: "Elma" <P...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Apfelpunschu widze, ze nikt nie zna (chodziło mi o przepis , ale taki z
wina, soku jablkowego i nie wiem czego jeszcze - bez calvadosu, bo troche mi
go szkoda)...ale moze zna ktos przepis na taki keks, ktory do niego w
Adwencie podają?
Wlasnie kupilam mieszanke do keksu (takie rozne bakalie i owoce suszone) i
chcialabym taki Weihnachtskeks upiec.
Bardzo mi smakowal, ale w stosunku do keksow, ktore u nas jadalam to tamten
nie byl taki suchy i mnie bardziej smakowal.

Pozdrawiam.
Elma

1. Data: 2004-12-07 11:25:34

Od: Ulka <ug_ulka@usun_to_poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ponizej wklejam przepis na keks M. Gessler z gaeta.pl. Robilam kilkakrotnie,
zmieniajac tylko proporcje owocow. Ja dodawalam miesznke 0,25 dg, morele 0,15
dg, paczke sultanek, kilka daktyli i orzechy. Reszta bez zmian. Raz zrobilam
nasaczany krishem zamiast brendy.

Ciasto Przedświąteczne
Marta Gessler 13-12-2003, ostatnia aktualizacja 10-12-2003 16:57
To ciasto potrzebuje opieki. Możecie je upiec tydzień-dwa, a nawet miesiąc przed
świętami. Musicie je ukryć. Otulić lnianą ściereczką. Podlewać. Czekać. Nie
jeść. Wytrzymać. Ciekawe, czy wam się uda. Ja zwykle podjadam przed. TO CIASTO
POTRZEBUJE MNIE!

Ciasto z suszonych owoców

20 min + wystudzenie

12 porcji

125 g masła 150 g miękkiego, brązowego cukru 250 g sułtanek

250 g rodzynek 200 g suszonych moreli pokrojonych w kostkę

120 g wiśni kandyzowanych pokrojonych w ćwiartki sok i skórka z jednej
pomarańczy 100 ml brandy plus trochę do nasączenia 2 jajka lekko ubite

250 g mąki tortowej pół łyżeczki proszku do pieczenia pół łyżeczki mielonych
przypraw korzennych pół łyżeczki mielonego cynamonu

Krok po kroku

-Wysmarować tłuszczem tortownicę o średnicy 20 cm. Wyłożyć ją pergaminem.

-W rondlu wymieszać: masło, cukier, suszone owoce, wiśnie, pokrojoną skórkę
pomarańczową, sok i 100 ml brandy. Lekko podgrzać, aż masło się rozpuści, a
następnie gotować na małym ogniu przez 5 minut. Zostawić do wystudzenia.

-Rozgrzać piec do 150 st. C.

-Wymieszać pozostałe składniki z owocami. Całość przełożyć do tortownicy i
wygładzić wierzch.

-Piec przez 2-2,5 godziny. Jeśli wierzch za bardzo zbrązowieje, ciasto należy
przykryć folią aluminiową. Po 2 godzinach sprawdzić, czy jest już dobre,
wkładając patyczek do środka - po wyjęciu powinien być czysty. Jeśli nie, piec
jeszcze 15 minut i test powtórzyć.

-Wystudzić, wyjąć z formy, obrać z pergaminu. Nakłuć w kilku miejscach
patyczkiem, polać mniej więcej dwiema łyżkami brandy.

-Owinąć w pergamin, potem w folię, włożyć do szczelnego pudełka. ' Polewać
ciasto brandy raz w tygodniu aż do świąt.

-Można przechowywać przez dwa-trzy miesiące.

1. Data: 2004-12-07 11:35:25

Od: Ulka <ug_ulka@usun_to_poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> dg, paczke sultanek, kilka daktyli i orzechy. Reszta bez zmian. Raz zrobilam

Jeszcze troche wyjasnienia, moje proporcje owocow sa mniejsze niz w oryginale(tamte
wydawaly mi sie przesadzone), ale w zupelnosci wystarczaja. Sultanki mocze w goracej
wodzie przed dodaniem do duszenia. Keks jest wilgotny i nigdy nie udalo mi sie
sprawdzic jak dlugo moze polezec (wczesniej jest zjadany). Najdluzej wytrzymal 2,5
tygodnia. Pieke w podluznej foremce takiej jak 2xkeksowka. Jak przeczytalam przepis
po raz pierwszy, to stwierdzilam, ze za bardzo skomplikowany i postanowilam nie
robic. Dopiero po sprobowaniu u mojej siostry przelamamlam sie i robie. Przepis jest
w sumie latwy, tylko czasochlonny. Polecam z czystym sumieniem.

1. Data: 2004-12-07 12:01:34

Od: g...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> go szkoda)...ale moze zna ktos przepis na taki keks, ktory do niego w

Podaje znaleziony na jakiejś niemieckiej stronie przepis (tłumaczenie moje,
lecz nie sprawdziłam)):
Składniki:
1 1 sok jabłkowy
l&frac12; l mocnej herbaty
2 łyżkicukru
po 1 cytrynie i pomarańczy
kawałek cynamonu
2 goździki

Przepis:
Sok i herbatę wlać do garnka. Cytrynę i pomarańczę obrać i wycisnąć. Skórki i
sok z owoców, cukier i przyprawy dodać do garnka.
Poncz powoli podgrzewać, lecz nie dopuścić do zagotowania. Gotowy wlać do
podgrzanej wazy i natychmiast podawać. Można dodać odrobinę Calvadosu przez co
nabierze procentów.
Może to i dobre?
Gośka

1. Data: 2004-12-07 14:20:59

Od: "Monika Biermann" <m...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

"Elma" <P...@p...onet.pl> schrieb im Newsbeitrag
> Witam!
(...)
> [...]
> tamten
> nie byl taki suchy i mnie bardziej smakowal.

A moze chodzi Ci o Weihnachtsstollen - ciasto drozdzowe z wszelakimi
bakaliami, marcepanem itp?
Piecze sie go ok. 2 miesiecy przed gwiazka i zaczyna jesc w Adwencie.

Monika

1. Data: 2004-12-08 07:50:37

Od: "Elma" <P...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Monika Biermann" <m...@g...de> napisal w wiadomosci

> A moze chodzi Ci o Weihnachtsstollen - ciasto drozdzowe z wszelakimi
> bakaliami, marcepanem itp?
> Piecze sie go ok. 2 miesiecy przed gwiazka i zaczyna jesc w Adwencie.

Witam!
Hmm..chyba nie byl to Weihnachtstollen...nie bylo tam marcepana, a wygladalo
i smakowalo jak keks, a nie jak ciasto drozdzowe, strucla.
Pogooglalam oczywiscie i znalazlam jakies dwa przepisy na Weihnachtskeks ,
ale cos brakuje tam bakalii ..
Poszukam jeszcze Weihnachtsstollen ....

Pozdrawiam.
Elma

1. Data: 2004-12-08 09:00:38

Od: "Monika Biermann" <m...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> i smakowalo jak keks, a nie jak ciasto drozdzowe, strucla.
> Pogooglalam oczywiscie i znalazlam jakies dwa przepisy na Weihnachtskeks ,

"Weihnachtskeks" to dla mnie "ciasteczko/pierniczek gwaizkowy", wiec dlatego
spytalam czy to nie jest jednak ten Weihnachtsstollen, ktory nie koniecznie
musi byc z marcepanem. W sumie to tak jak z bigosem, co piekarz/ka to inny
zestaw skladnikow. Ale jesli to nie drozdzowe ciasto to chyba cos inneg niz
ten WS.

Pozdrawiam

Monika

przepis z ostatniego programu Okrasy poszukiwany
Niezły ze mnie baran....
sałatka majoneźna
...chołodziec litewski milcząc żwawo jedli
a co z filetami z rybki?