Chemia winną preferencji seksualnych?!

21. Data: 2006-05-15 17:07:19

Temat: Re: Chemia winną preferencji seksualnych?!
Od: "Justyna N" <c...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

news:e4ab9t$od3$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
> podniebieniu przedniej części jamy gębowej niezależnie od siebie.
> Kieszonki te stale wypełnia ciecz produkowana w gruczołach przyocznych.
> Koniec języka przenosi substancje zapachowe z powietrza lub przedmiotów
> do wnętrza tego narządu a tam za pośrednictwem płynu docierają do
> nabłonka węchowego na ściankach kieszonek. Gdy zwierzę wciągnie język do
> pyska jego rozdwojone końce przylegają do ujść narządu Jacobsona."
>
> I teraz, korzystając wyłącznie z tego opisu powiedz, co takiego wyróżnia
> wspomniany narząd. Płyn, w którym rozpuszczają się "feromony"?

Ech. Wikipedia nie jest najlepszym źródłem informacji biologicznych.
To z encyklopedii PWN
"
PRZYLEMIESZOWY NARZĄD, narząd Jacobsona, uwypuklenie jamy nosowej u
kręgowców lądowych, w sąsiedztwie lemiesza; ma postać 2 symetrycznych jamek
podłużnych lub kulistych, wysłanych nabłonkiem węchowym, połączonych z jamą
ustną; służy do węchowej kontroli jamy ustnej, a u ssaków także do
"wietrzenia" (węszenia); u człowieka w stanie szczątkowym; u płazów i gadów
najważniejszy narząd węchu i smaku; dobrze rozwinięty przylemieszowy narząd
mają stekowce, torbacze, gryzonie i kopytne."

Ten płyn akurat z feromonami za wiele wspólnego nie ma(na mój prosty
chłopski rozum ;p). Prawdopodobnie właśnie w narządzie Jacobsona znajdują
się receptory odpowiadające za "odczytywanie" informacji zawartych w
feromonach.

--
c...@p...pl
gg 8559715

"Życie nieświadome nie jest warte tego,
by je przeżyć"
Sokrates

22. Data: 2006-05-15 17:24:16

Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Justyna N; <4468b54c$1@news.home.net.pl> :

> [...]
> chłopski rozum ;p). Prawdopodobnie właśnie w narządzie Jacobsona znajdują
> się receptory odpowiadające za "odczytywanie" informacji zawartych w

Po co w narządzie węchu miałby się znajdować "receptory feromonów"?
Jeżeli feromonami w przypadku człowieka są substancje hormonalne to
odpowiednie struktury przetwarzania znajdują się m.in. w mózgu [ogólnie
- wewnątrz organizmu] - cały cyrk polega na dostarczeniu ich [feromonów]
w odpowiednim momencie, w odpowiedni sposób, w odpowiednie miejsce.

Flyer
--
gg: 9708346

23. Data: 2006-05-15 17:38:57

Od: "Justyna N" <c...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> - wewnątrz organizmu] - cały cyrk polega na dostarczeniu ich [feromonów]
> w odpowiednim momencie, w odpowiedni sposób, w odpowiednie miejsce.

A jak najłatwiej/najszybciej dostarczyć do organizmu niewielkie, lotne
cząsteczki chemiczne? Tak, żeby uniknąć pomyłki? Węch jest zmysłem, który
działa na odległość, nie ma ryzyka pomyłki w kontakcie. Tak to działa u
zwierząt (obwąchiwanie ewentualnego partnera, śladów pozostawianych przez
inne zwierzęta) i wątpię, żeby aż tak się zmienił ten mechanizm. Raczej
doszło do jego upośledzenia poprzez rozwinięcie drugorzędnych cech płciowych
i nabycie umiejętności wnioskowania abstrakcyjnego (ładny/brzydki,
atrakcyjny/nieatrakcyjny).
To tylko moja teoria. I NTG na tą rozmowę.;p

24. Data: 2006-05-15 18:08:24

Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Justyna N; <4468bcb6$1@news.home.net.pl> :

> A jak najłatwiej/najszybciej dostarczyć do organizmu niewielkie, lotne
> cząsteczki chemiczne?

Nie chce mi się obadywać tematu fizjologii węchu, ale mz., na bazie
analogii do wzroku, węch dostarcza *informacji* o wąchanych
substancjach, a nie *substancji* do organizmu. Ot, różnica.

Pomijając wybiórczość narządu węchu, istnieje jeszcze alternatywa
substancji bezwonnych lub bardzo silnie działających w małych ilościach
niedających się wyłapac węchem. Być może zwierzęta czują zapach
feromonów, dlatego, że mają czulszy węch, ale ... nadal obstaję przy
oddzieleniu "dostarczania informacji o zapachu substancji" od
"dostarczania substancji".

> [...]
> atrakcyjny/nieatrakcyjny).
> To tylko moja teoria. I NTG na tą rozmowę.;p

Nie sądzę, że doszło do upośledzenia. Zapach benzyny jest "podniecający"
fizjologicznie, a abstrakcyjna nazwa reakcji nie zmiania jego [zapachu]
wymiaru fizjologicznego. To upośledzenie dotyczy raczej uwarunowanych
reakcji na zapach i nie jest dziedziczone, no chyba, że literaturze
pieknej. ;))

Dobra EOT.

Flyer
--
gg: 9708346

25. Data: 2006-05-15 20:17:39

Od: "Aicha" <b...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Flyer" napisał:

> cały cyrk polega na dostarczeniu ich [feromonów] w odpowiednim
> momencie, w odpowiedni sposób, w odpowiednie miejsce.

.... czyli do receptora. Reakcja receptora z białkiem powoduje szereg
kolejnych reakcji biochemicznych - to właśnie jest ta "informacja",
któa płynie do mózgu. Generalnie istnieje bariera krew-mózg, która nie
pozwala na przenikanie do niego cząsteczek chemicznych. Wyjątkiem sa
np. kannabinoidy, które mają receptory bezpośrednio w mózgu.
Oczywiście strasznie to uprościłam (gdzie jest q-b?;)).

--
Pozdrawiam - Aicha

Dozwolone od lat 18 - na liczniku 62.000:
http://www.opowiadania.org/autorzy/aicha/aicha.html

26. Data: 2006-05-15 20:20:28

Od: "Justyna N" <c...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Aicha" <b...@m...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> np. kannabinoidy, które mają receptory bezpośrednio w mózgu.
> Oczywiście strasznie to uprościłam (gdzie jest q-b?;)).

Tak mało krótko, ale w miarę dokładnie jest tutaj.
http://znik.wbc.lublin.pl/ChemFan/Publikacje/feromon
y.html

27. Data: 2006-05-15 20:59:05

Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Aicha; <e4anln$cg6$1@atlantis.news.tpi.pl> :

> ..... czyli do receptora.

No dobra - ale nie zmysłu węchu.

> Reakcja receptora z białkiem powoduje szereg
> kolejnych reakcji biochemicznych - to właśnie jest ta "informacja",
> któa płynie do mózgu.

Ok - ale informacja może np. polegać na tym, że receptor rejestruje zbyt
wysoki poziom jakiejś substancji/zbyt mały.

> [...]

> Oczywiście strasznie to uprościłam (gdzie jest q-b?;)).

Wystarczy. ;)

Flyer
--
gg: 9708346

28. Data: 2006-05-15 21:10:36

Temat: Re: Chemia winna preferencji seksualnych?!
Od: "Mortifer" <m...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

Homoseksualizm ma podloze genetyczne. Czlowiek sie po prostu rodzi
taki i powinien to zaakceptowac. Nie da sie z niego "wyleczyc" o
czym tak trombia katolickie media. To tylko jedno z badan
potwierdzajacych ten fakt. Nie uznajecie oczywistych wniosków,
wystarczy, ze cos sie nie zgadza z waszymi wyigimanowanymi
pogladami (pewnie zostaliscie oswieceni przez laske pod tym
wzgledem), a zaraz krzyczycie ze to klamstwo. Sami mnozycie
stereotypy i uprzedzenia.

Mortifer

29. Data: 2007-03-02 18:03:24

Temat: Zdaniem teologów feministycznych metaforyka kobieco-macierzyńska zanikła, jako niegodna,
Od: "Karkor" <h...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Zdaniem teologów feministycznych metaforyka kobieco-macierzyńska zanikła,
jako niegodna,
z tradycyjnego obrazu Boga.

30. Data: 2007-07-04 21:57:24

Od: "Tor_pan" <o...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zdaniem teologów feministycznych metaforyka kobieco-macierzyńska zanikła,
jako niegodna,
z tradycyjnego obrazu Boga.

psychoanaliza - sny - analiza snow
[OT] Gdzie studiować psychologię