Chleb upada podczas pieczenia - co robię źle?

1. Data: 2004-12-12 21:39:14

Temat: Chleb upada podczas pieczenia - co robię źle?
Od: Grzegorz Janoszka <G...@S...pro.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Od jakiegoś czasu piekę chlebki używając automatu. Praktycznie nie
zmieniam przepisów. Od kilku chlebków powtarza się jeden i ten sam
scenariusz - chlebek pięknie wyrasta, jest bardzo duży i ładny, ale gdy
automat wkracza w fazę pieczenia, chleb spada do środka, kurczy się,
a po upieczeniu, w środku, jest lepki - nie jest to typowy zakalec -
jest po prostu zbity i lepki. Oczywiście ciężko takie coś zjeść :

Miał ktoś takie efekty? Pomóżcie, bo w sumie niczego nie zmieniałem i
nie wiem, czemu ostatnie kilka chlebów jest niejadalnych :(

1. Data: 2004-12-13 00:01:04

Temat: Re: Chleb upada podczas pieczenia - co robię źle?
Od: "Ewa W" <e...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

A nie zmieniałeś przypadkiem mąki? Od jej jakości sporo zależy. Ew.
wzięłabym pod uwagę jeszcze gęstość ciasta.

Pozdr. Ewa

1. Data: 2004-12-13 08:11:48

Od: Magdalena Fabrykowska-Młotek <m...@s...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zmniejsz troche ilosc wody i drozdzy. Niestety trzeba troche
poeksperymentowac.

1. Data: 2004-12-13 14:53:55

Od: "Agnieszka Jeziorska" <j...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Miałam dokładnie to samo, wkurzyłam się i wyrzuciłam maszynę na strych. W tej
chwili używam jej głównie do wyrabiania ciasta które potem piekę w
piekarniku. Ważna jest konsystencja ciasta - musi być na tyle gęste by
tworzyło kulę wokół mieszadła. Jeśli chlebek po wyrobieniu jest ładnie
wyrośnięty ryzykuję pieczenie w automacie i na razie wychodzi (jestem w fazie
eksperymentów). Natomiast dlaczego tych kilka chlebów na początku wychodzi
nie mam pojęcia! Myślę, że to wina maszyny, czytałam o podobnych problemach z
Clatronikiem, a moja maszyna też była tania :)W każdym razie wypróbój
przepisy z netu a nie z instrukcji. Pozdrawiam

1. Data: 2004-12-13 17:10:31

Temat: Re: Re: Chleb upada podczas pieczenia - co robię źle?
Od: Magdalena Fabrykowska-Młotek <m...@k...foobar.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 13 Dec 2004 14:53:55 +0000, Agnieszka Jeziorska wrote:

> [...]
> wina maszyny, czytałam o podobnych problemach z Clatronikiem, a moja
> maszyna też była tania :)W każdym razie wypróbój przepisy z netu a

Mam właśnie Clatronica ;) Pierwsze chlebki wyszły świetnie, ale potem
zaczęły opadać. Podejrzewam, że winna jest mąka - zmieniłam na typ
650. Teraz raczej pilnuję konsystencji lub defaultowo leję mniej wody.
Przepisy z netu są rzeczywiście lepsze. Doszłam do fazy
eksperymentowania ze składnikami. Gnioty zdarzają mi się rzadko.
--

Magdalena Fabrykowska Młotek
Obecnie czytane: "Omega", "Absolution Gap", "Ostatnia saga", "Boży bojownicy"

1. Data: 2004-12-14 08:05:59

Od: "Zora" <z...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Miał ktoś takie efekty? Pomóżcie, bo w sumie niczego nie zmieniałem i
> nie wiem, czemu ostatnie kilka chlebów jest niejadalnych :(

Wydaje mi się, że chlebek za szybko wyrasta, i gdy grzałki ruszą większą mocą,
ciasto nie wytrzymuje, bo z mojego doświadczenia wiem, że ciasto w maszynie
rośnie jeszcze z 25 minut w trakcie pieczenia.
Miałam takie przypadki na początku i zaczęłam macać ciasto. Musi być miękkie,
sprężyste ale nie lepkie. No i nie oblepiać się wokół mieszadła, tylko turlać
się po ściankach naczynia, popychane i ugniatane przez mieszadło.
No i drożdże. Używam świerzych, ale w ilości 1g na 0,5 kg mąki /no chyba, że
robię babkę drożdżową z masłem, jajami, rodzynkami, zapachami, to wtedy dodaje
1,5 g drożdży/.
W trakcie rośnięcia ciasto wyrasta mi do wysokości foremki, a gdy rozpoczyna
sie pieczenie, dorasta niemal do szybki. Tak jest z ciastem pszennym bez
dodatków razowych i żytnich, bo te ciasta nie wyrastają tak imponująco.

Takie zachowanie ciasta nie jest przywilejem maszyny. Kiedy piekę rogaliki
drożdżowe i ostatnia partja wyrośnie na blasze do rozmiarów finalnych, niestety
w piekarniku pada.

Pozdrawiam serdecznie i życzę powodzenia.

1. Data: 2004-12-14 08:34:34

Od: "Kaja" <z...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

U mnie jest identycznie!
Ja mam wprawdzie model /najtańszy chyba/ Optimum CH-9000......ale problem jak
widze podobny do innych.Czy używam drożdzy świeżych czy instant jest to
samo,ciasto ładnie rośnie ,ale opada w fazie pieczenia.Nie ma typowego
zakalca,ale jest lekko wilgotne i bywa,że się kruszy/za duzo drożdży?/
A przepisy podobno są sprawdzone/z instrukcji/
Może po wyrobieniu przekładać do foremki i do piekarnika,ąle po co mi wtedy
maszyna:(

Mam prośbę o najprostrzy przepis z drożdżami instant na chlebek tylko z mąki
pszennej z dodatkiem ziól.

Pozdrawiam i dziekuje Kaja

1. Data: 2004-12-14 11:09:54

Od: Grzegorz Janoszka <G...@S...pro.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 14 Dec 2004 09:05:59 +0100 I had a dream that Zora <z...@g...pl>
wrote:
> No i drożdże. Używam świerzych, ale w ilości 1g na 0,5 kg mąki /no chyba, że
> robię babkę drożdżową z masłem, jajami, rodzynkami, zapachami, to wtedy dodaje
> 1,5 g drożdży/.

A ile dajesz płynów na jaką ilość mąki?
Czy 400ml mleka na 750g mąki jest OK?

> [...]
> sie pieczenie, dorasta niemal do szybki. Tak jest z ciastem pszennym bez
> dodatków razowych i żytnich, bo te ciasta nie wyrastają tak imponująco.

Ja daję 1/3 mąki razowej i ładnie wyrasta ciut za foremkę, w czasie
pieczenia lekko opada, a środek jest wilgotny, lepki i zakalcowaty :(

1. Data: 2004-12-14 12:08:58

Od: "Zora" <z...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

<z...@g...pl> wrote:
> [...]

Przede wszystkim nakłamałam, bo nie 1,5 g a 1,5 dkg

> A ile dajesz płynów na jaką ilość mąki?
> Czy 400ml mleka na 750g mąki jest OK?

No gdzieś około tej ilości powinno być, ja daję zwykle 2/3 tego co w przepisie
i w trakcie mieszania ewentualnie cos dokapię, tak jest pewniej.

> Ja daję 1/3 mąki razowej i ładnie wyrasta ciut za foremkę, w czasie
> pieczenia lekko opada, a środek jest wilgotny, lepki i zakalcowaty :(

Wiesz, instrukcja do mojego wypiekacza zawiera przepisy z ok 500g maki i tego
sie trzymam, w sumie może wypiec bochenek 1 kg. Czy Twój sprzęt jest większy?

A mąka razowa, którą dodajesz jest pszenna czy żytnia? Bo z żytnią to inna
całkiem bajka.

Acha, inne ilości płynu potrzebuje ciasto z mąki miałkiej a inne, gdy dodajesz
razowej.
Niestety nie da się wsypać składników ,zatrzasnąć pokrywę i iść sobie, bo wtedy
byłaby loteria. Trzeba paluszkami namacac ciacho, czy jest akuratne.

Pozdrawiam Zora

1. Data: 2004-12-14 15:38:18

Od: Grzegorz Janoszka <G...@S...pro.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 14 Dec 2004 13:08:58 +0100 I had a dream that Zora <z...@g...pl>
wrote:
> dodaje
> Przede wszystkim nakłamałam, bo nie 1,5 g a 1,5 dkg

No zrozumiałem przesłanie poprawnie i tak wcześniej.

> No gdzieś około tej ilości powinno być, ja daję zwykle 2/3 tego co w przepisie
> i w trakcie mieszania ewentualnie cos dokapię, tak jest pewniej.

No a mi nie wychodzi...

> Wiesz, instrukcja do mojego wypiekacza zawiera przepisy z ok 500g maki i tego
> sie trzymam, w sumie może wypiec bochenek 1 kg. Czy Twój sprzęt jest większy?

Mój piecze maksymalne bochenki 1.2 kg.

> A mąka razowa, którą dodajesz jest pszenna czy żytnia? Bo z żytnią to inna
> całkiem bajka.

Obie - choć częściej żytnią (łatwiej dostępna). Co to zmienia jeśli
chodzi o dodawanie płynów?

> Acha, inne ilości płynu potrzebuje ciasto z mąki miałkiej a inne, gdy dodajesz
> razowej.

Piekę ostatnio z mąki pszennej typ 650 i razowej żytniej typ 2000 - tam
należy dać więcej czy mniej płynów? Daję 2/3 zwykłej i 1/3 razowej.

> Niestety nie da się wsypać składników ,zatrzasnąć pokrywę i iść sobie, bo wtedy
> byłaby loteria. Trzeba paluszkami namacac ciacho, czy jest akuratne.

No ja po to kupiłem automat, żeby tak robić... Zresztą google tak mi
nakłamał o ludziach, którzy nastawiają wieczorem, że włączy się w nocy i
na rano da pyszny chlebek...

Pańska Klub - restauracja w Warszawie
Wieniec frankfurcki
Zrobiłem pyszny szaszłyk