Re: Co by mozna powiedziec o czlowieku...

From: "Krzysztof" <k...@a...mail.ru>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Co by mozna powiedziec o czlowieku...
Date: Thu, 11 Jul 2002 00:47:52 +0200
Sender: k...@p...onet.pl@chello062179023073.chello.pl

Ambersil <m...@i...pl> wrote:

Jestem zainteresowany psychoanaliza Freuda (zastanawiam
> sie czy sie nie wybrac na studia psychologiczne) i lubie
> znajdowac klucze umyslu. Poza tym Freud pisal ze sam
> psychoanalityk swoja wiedza nie moze leczyc innej osoby, ta
> osoba sama ma sobie uswiadomic swoje wzorce, wiec po raz drugi
> mowie nie chce nikogo leczyc, po prostu interesuje mnie
> psychika ludzka.

Starasz się stosować swoją znikoma wiedze do zrozumienia tego
czlowieka. Jeżeli on ma świadomość tego co robisz i mu to
odpowiada, to jego wybór. Piszesz: "Chodzi mi po głowie kilka
rozwiązań, czuję coś "intuicyjnie" poszerzając swoją wiedzę na
temat tego człowieka
(bardzo mi bliskiego swoją drogą).". Jeżeli to ktos dla Ciebie
bliski, to przestań się uczyć na nim psychoanalizy tylko namów na
wizytę u specjalisty, niekoniezcnie psychoanalityka 9na początek
skuteczniejsze by było IMO podejście behawioralno-poznawcze).
Albo wyjasnij mu otwarcie motywy Twojej znajomości z nim. IMO tym
motywem jest przede wszystkim chęć zrozumienia jego
podświadomości zgodnie z modelem zaproponowanym przez Freuda. Bo
tak rozumiem Twoje określenie: "znajdować klucze umysłu".

Wciąż podtrzymuję swoje zdanie, Wasza relacja jest chora. I
myslę, że jeżeli on zrozumie motywy, jakie Tobą kierują to
przestanie mu ona odpowiadać. Takie jest ryzyko namawiania go na
psychoterapię.

Skąd Ty tyle o nim wiesz? Z jego opowiadań? Jeśli tak, to co
kieruje Tobą, że ich słuchasz?

Motywy IMO sa mniej ważne od tego, czy on je zna i czy są dla
niego jasne. Jeżeli akceptuje i mimo to Ci ufa, to jego wybór.
Ale jeśli ich nie zna i myśli, że to np. przyjaźń, a nie inne
motywy Tobą kierują, to IMO nie fair wobec niego.

Oczywiście, to tylko moje zdanie. Zapewne jakieś paranoiczne
majaki, w końcu należało założyć, że piszesz o sobie, choć
przeciw temu przemawiała np. realistyczna samoocena opisywanej
postaci. Należało też nie wyrażać swojego zdania, a napisać to,
co wypada napisać.

A pomoc komuś w uświadomieniu sobie swoich wzorców (cokolwiek by
to miało znaczyć) to oddziaływanie terapeutyczne.

Krzysztof

ps. przepraszam, za przekręcenie nicka.