Co do picia

1. Data: 2001-09-29 10:27:33

Temat: Co do picia
Od: Red Hiney <r...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam pytanie - chcialbym dowiedziec sie jakie wina podawac do roznego
rodzaju potraw.
Pozdrowienia
Red Hiney

1. Data: 2001-09-29 13:34:57

Temat: Re: Co do picia
Od: "maua piegowata" <m...@b...artcom.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Red Hiney <r...@p...wp.pl> w wiadomooci do grup
dyskusyjnych napisał:2...@4...com..
.
> Mam pytanie - chcialbym dowiedziec sie jakie wina podawac do roznego
> rodzaju potraw.
> Pozdrowienia
> Red Hiney

http://www.wino.com.pl

pozdry Monika

1. Data: 2001-09-29 14:07:53

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Red Hiney <r...@p...wp.pl> a écrit dans le message :
2...@4...com...
> Mam pytanie - chcialbym dowiedziec sie jakie wina podawac do roznego
> rodzaju potraw.

Sa ogromne ksiegi na ten temat, ale ogolne zasady sa dosyc proste :

- do czerwonego miesa (wolowina, dziczyzna) podaje sie zazwyczaj czerwone
wino wytrawne
- do bialego miesa (drob, krolik, ryby...) - biale wino wytrawne.
- wytrawnego szampana mozna pic do wszystkiego, ale pol-slodki (lub slodki,
ktorego w ogole odradzam), raczej do deserow

Jezeli podaje sie kilka win w czesie posilku, zo zaczyna sie od najlzejszych
a konczy na najbogatszych (i czesto tych najdrozszych, ale oczywiscie nie
zawsze sie to sprawdza...)

Pozdrowiania

Ewa
--
Niesz !

1. Data: 2001-09-29 16:13:28

Od: "MechaGodzilla" <m...@n...pl.NOSPAM> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Slavek Siegmund" <s...@s...ca> napisał w wiadomości
.
> Ryby, drob i cielecina
> lubia tylko biale wina,
> a pod woly, sarny, wieprze
> jest czerwone wino lepsze
> zas szampana wie i kiep
> mozna w czasie, pod i przed.
>

> pozdrawiam,
>
> Slav

:)))))

Mechcia
moze w koncu zapamietam do jakich potraw jakie wina:)

1. Data: 2001-09-29 16:25:53

Od: Waldemar Krzok <5...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

> Mechcia
> moze w koncu zapamietam do jakich potraw jakie wina:)

bez przesadyzmu. Można i czerwone do drobia, jak i białe do wieprza. Jak
smakuje, to pić. Ja np. lubię bardzo wino czerwone i piję je do
wszystkiego. Nawet mam białe czerwone ;-))

Waldek

1. Data: 2001-09-29 16:31:29

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Slavek Siegmund <s...@s...ca> a écrit dans le message :
J7mt7.29828$a...@n...bellglobal.com...
> Ryby, drob i cielecina
> lubia tylko biale wina,
ciach

Brawo, sliczne, juz wkulam na pamiec !

Ewcia

--
Niesz !

1. Data: 2001-09-29 16:50:33

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Waldemar Krzok <5...@t...de> a écrit dans le message :
3...@t...de...

> bez przesadyzmu. Można i czerwone do drobia, jak i białe do wieprza. Jak
> smakuje, to pić. Ja np. lubię bardzo wino czerwone i piję je do
> wszystkiego. Nawet mam białe czerwone ;-))

Co to jest to "biale czerwone" ?

ps. ja tez pije zawsze czerwone. Ale pytanie bylo o "zasady".
No i zapomnieslismy wszyscy o rozowym...

--
Niesz !

1. Data: 2001-09-29 18:07:26

Od: Waldemar Krzok <5...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

> Co to jest to "biale czerwone" ?
>
> ps. ja tez pije zawsze czerwone. Ale pytanie bylo o "zasady".
> No i zapomnieslismy wszyscy o rozowym...

te zasady są, za przeproszeniem, bzdurą. Do różnych dań wyszukuje się
wina według smaku i słodkości, a nie koloru. Na przykład do gotowanej
ryby pasuje też lekki wytrawny trollinger, a do smażonego wieprza jakiś
riesling spaetlese. Kwestia smaku. Chyba, że się robi sos na winie.
Wtedy powinno się do picia podać to samo wino, a białego sosu na
czerwonym winie nie zrobisz. Ale od tej reguły też są wyjątki (wino do
sosu piwnego, lub na odwrót na przykład).

A co to białe czerwone? A to de iure wino różowe, robione z czerwonych
winogron, bez skórki (w niej jest barwnik). Ponieważ według przepisów z
czerwonych winogron robisz czerwone wino, a takie jest białe, nazywam je
białe-czerwone ;-)) Oficjalnie nazywa się toto u nas Weissherbst lub
Schillerwein. Na ogół są one mniej lub bardziej różowe, ja mam (znaczy
miałem, ostatnia flacha "wyszła" przed miesiącem) praktycznie białe.

Aha, następny przesąd: wybijcie sobie z głowy "temperaturę pokojową"
wina czerwonego. To temperatura pokojowa sprzed 200 lat, czyli 14-18
stopni. W polskich restauracjach podają czasami wino w temperaturze
grzańca ;-) Niektóre czerwone też trzeba schłodzić do 10-12 stopni (te
lżejsze).

Waldek

1. Data: 2001-09-29 18:11:14

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

>bez przesadyzmu. Mo?na i czerwone do drobia, jak i bia?e do wieprza. Jak
>smakuje, to pi?. Ja np. lubi? bardzo wino czerwone i pij? je do
>wszystkiego. Nawet mam bia?e czerwone ;-))
>
>Waldek

ja tam czerwone do wszystkiego. I do niczego. I na kieliszki. I a
szklanki. Najlepiej wloskie i poludniowo afrykanskie.

Krysia, malo wybredna
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2001-09-29 18:56:52

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> stopni. W polskich restauracjach podają czasami wino w temperaturze
> grzańca ;-) Niektóre czerwone też trzeba schłodzić do 10-12 stopni (te

Dzieki za wyjasnienia o "bialo-czerwonym". Zdalam sobie wlasnie sprawe, ze
najczesciej pijam je latem, bo wlasnie bardzo dobrze znosza schladzanie w
lodowce.

Jezeli chodzi o "laczenie kolorow i potraw" to faktem jest, ze formulka jest
b. powierzchowna i jest ogromnym skrotem myslowym. Ale nie bylabym taka
kategoryczna : czerwone wina maja, przecietnie, troche wiecej "tanin" (nie
wiem jak po polsku, tanina?... ale to jest z kolei w herbacie). Wiec mniej
sie czasami nadaja np. do ryby w masle, kurczaka w smietanie i innych
lagodnych w smaku rzeczy. Natomiast lepiej podkreslaja nieco silniejsze
smaki (np. kozi ser, smazona wolowina, itd). Wiec jakas prawda, bardzo
ogolna, to fakt, w ww. wierszyku jest !
Ale ryby ja tez z (czerwonym) gamay wpylam !

Ewcia

ps. w ostatnia sobote wieczorem, tez o chlap-chlap dyskutowalismy. Jakies to
rytmy biologiczne na Grupie nas przenikaja ?

--
Niesz !

rozrywka krzyżówka.
co do sernika?