Re: Co sądzicie o.....?

From: "Diana" <a...@a...net>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Co sądzicie o.....?
Date: Thu, 7 Dec 2000 13:39:16 +0100

Użytkownik jacob bekker <j...@f...net> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:jUDX5.1735$b...@n...flash.net...

> Ty napewno zajmujesz sie psychologia a ja jestem tylko skromnym amatorem i
> to wiecej kieruje sie wlasnym rozumem, niz ksiazkowym.:-)

Refleksyjnosc to bardzo cenna cecha. :)

> Nie przecze, ze moga byc fobie nabyte, np strachy z okresu dziecinstwa,
jak
> i oslabienie fobii nabytych, przez odpowiednie wychowanie. To wszystko
jest
> zbyt skomplikowane, aby mozna bylo cos z cala pewnoscia twierdzic.
Wiekszosc
> jest tylko hipoteza.

Nie jest z tym az tak zle. ;) Wiekszosc to dobrze przeprowadzone i solidnie
udokumentowane eksperymenty. Zreszta malo ktory obszar w psychologii jest
tak dobrze zbadany i tak klarowny jak wlasnie psychologia uczenia sie,
warunkowanie, a takze geneza niektorych fobii (warunkowanie awersyjne).
Dzieki temu zreszta da sie fobie leczyc, choc jest to zmudna i nielatwa
praca.

Mam swoja wlasna teorie (zreszta natury socjobiologicznej ;)) dlaczego
uwarunkowany strach jest tak odporny na wygaszanie. :) Strach jako emocja
podstawowa, a wiec zdeterminowana genetycznie ma na celu ustrzezenie nas
przed niebezpieczenstwem, wiazacym sie zwykle z ewentualna utrata zycia lub
zdrowia, dlatego wlasnie tak trudno jest pozbyc sie tej reakcji (oczywiscie
np. lek przed zabami jest lekiem irracjonalnym, ale same mechanizmy
podtrzymujace reakcje obronna pozostaja te same).

Pozdrawiam,
Diana