Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: "michal" <6...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Czy Was (qwa) poje...chało - ZA PRZEPROSZENIEM
Date: Mon, 28 Dec 2009 02:06:11 +0100
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 53
Message-ID: <hh90ak$821$1@inews.gazeta.pl>
References: <9...@s...googlegroups.com>
<6...@n...googlegroups.com>
<hh4lvp$gu2$1@inews.gazeta.pl> <hh4p45$el8$1@news.onet.pl>
<hh8gmn$a7b$4@news.onet.pl> <hh8hvn$f9a$1@news.onet.pl>
<hh8pdq$i46$1@inews.gazeta.pl> <hh8pp0$309$1@news.onet.pl>
<hh8t14$ss1$1@inews.gazeta.pl> <hh8tg7$9nu$1@news.onet.pl>
NNTP-Posting-Host: 85.222.87.68
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1261962388 8257 85.222.87.68 (28 Dec 2009 01:06:28 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Mon, 28 Dec 2009 01:06:28 +0000 (UTC)
X-MIMEOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5579
X-Priority: 3
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5843
X-User: 6michal9
X-MSMail-Priority: Normal
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:498621
Ukryj nagłówki
Chiron wrote:
...
>>>>> ...Nonsensem wręcz jest łączenie
>>>>> danej racji z człowiekiem, który ją głosi. To ogromne
>>>>> ograniczenie w uczeniu się, na przykład.
>>>> Nonsensem jest nie branie pod uwagę, kto daną rację głosi.
>>>> Szczególnie przy uczeniu się.
>>> Proszę o poszerzenie tej tezy. Jakieś wytłumaczenie?
>> Uczyć można się różnych rzeczy. Dobrych i złych. Przydatnych i
>> nieprzydatnych. Właściwych i niewłaściwych. Odpowiednie źródło wiedzy
>> poznasz po owocach.
>> Żeby osiągnąć tę wiedzę, o którą zabiegasz, musisz sięgnąć do
>> właściwego źródła.
>> Jeśli chciałbyś zostać żebrakiem - powinieneś się szkolić u żebraka.
>> On lepiej od piekarza, murarza, lekarza wie, jak to zrobić.
>> Podobnie kształtujemy światopogląd. Jakie źródło, taki pogląd.
> Najlepszym polskim trenerem boksu (więc nauczycielem) był człowiek,
> który miał kilka nieudolnych walk bokserskich na koncie (Feliks
> Stamm). Ba! Świetni bokserzy- jak np Kulej, Pietrzykowski- okazywali
> się często marnymi nauczycielami. Takich przykładów można mnożyć
> sporo.
Biorę pod uwagę fakt, że prowadzenie sportowca czy teamu jest innego rodzaju
umiejętnością, niż czynne uprawianie sportu.
Analogicznie reżyserka to inne kwalifikacje niż aktorstwo. Można być
znakomitym kucharzem i nie umieć dobrze sprzedać swoich potraw. Dlatego są
to złe przykłady, jak na moj gust.
> Podałem też przykład alkoholika, który (zna się na tym,
> prawda?) może uczyć innych o szkodliwości picia- ale nie będzie miał
> posłuchu, bo sam pije. Jednakże przecież ma rację w tym, co głosi.
Tu zależność jest nieco inna. Uważam, że jeśli alkoholik wie o zagrożenich i
nie potrafi tego przełożyć na skuteczną motywację do przerwania, nie może
innemu alkoholikowi przekazać najważniejszego. Może tylko powtarzać od kogoś
usłyszane kwestie, a odbierane będą jako slogany.
Porada typu "Nie pij, bo skończysz tak, jak ja" - nie daje przełożenia na
"Zrób inaczej niż ja". Brakuje tego czegoś. Bardzo istotnego. Tym czymś jest
ostateczne przekonanie.
Pretekst - to zabójcza broń i bezwzględny wróg każdego z nas. I w tym
wypadku ma on swoje stabilne miejsce w głowie nałogowca - gotowego chwycić
się każdego usprawiedliwienia prze sobą i innymi, żeby nie zrobić tego
najtrudniejszego i najważniejszego tu i teraz. Może później... :)
--
pozdrawiam
michał
|