Re: Czy to kradzież? (link)

From: "Iwon\(K\)a" <i...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Czy to kradzież? (link)
Date: Tue, 30 Aug 2011 08:48:39 -0500
<j38n4n$h57$1@news.onet.pl> <j39f17$ha6$1@inews.gazeta.pl>
<j3a8rh$n62$1@news.onet.pl> <j3anvm$rjv$1@inews.gazeta.pl>
<j3ao6o$k37$1@news.onet.pl> <j3bbu9$pkd$1@inews.gazeta.pl>
<j3beb7$mcc$1@news.onet.pl> <j3bvrh$ia4$1@inews.gazeta.pl>
<j3cpid$ug8$1@news.onet.pl> <j3f0vt$acr$1@inews.gazeta.pl>
<j3fjd3$uf8$2@news.onet.pl> <j3fn82$9ap$1@inews.gazeta.pl>
<j3fndb$gkm$1@news.onet.pl> <j3g28d$edd$1@inews.gazeta.pl>
<j3g3m8$aj$1@news.onet.pl> <j3g7b9$c4$1@inews.gazeta.pl>
<j3gfkr$bid$1@news.onet.pl> <j3ggfv$qbt$1@inews.gazeta.pl>
<j3ghhr$hnv$1@news.onet.pl> <j3gi78$1qp$1@inews.gazeta.pl>
<j3gilg$mml$1@news.onet.pl> <j3givn$466$1@inews.gazeta.pl>
<j3gj71$mqq$1@news.onet.pl> <j3gjkr$5ug$1@inews.gazeta.pl>
<j3gk8t$s9b$1@news.onet.pl> <j3gkh5$8ni$1@inews.gazeta.pl>
<j3glpm$2ar$1@news.onet.pl> <j3hg1o$iub$1@inews.gazeta.pl>
<j3i9sf$hcm$1@news.onet.pl> <j3in3f$423$1@inews.gazeta.pl>
<j3io77$vpm$1@news.onet.pl>

"zdumiony" <z...@j...pl> wrote in message
news:j3io77$vpm$1@news.onet.pl...

> http://wyborcza.pl/1,87648,10099602,Okazja_ujawnia_z
lodzieja.html?as=2&startsz=x#ixzz1UkHllrtS

> [...]
> zostaną zatrudnieni na jego miejsce. Nie ma równości sytuacji, bo z
> powodów warunków pracy pracownik przecież nie zwolni szefa.
>
> Jeszcze coś:
> "Mówią, że w Tesco podjadały, bo poprzedni menedżer nie widział problemu.
> Aferę zrobił dopiero Bombiński, który sklepem w Gdyni kieruje od półtora
> roku - służbista nastawiony na karierę. W Polsce prawdziwych złodziei nie
> brakuje, ale są i będą bezkarni. Zwolnione kobiety o sobie mówią, że
> najwyraźniej mają pecha. Bo kto to widział, żeby zapłacić taką cenę za

mnie zaciekawily slowa

"Zdaniem doktora Wojciecha Zielińskiego, socjologa i etyka, wykładowcy
Uniwersytetu Gdańskiego, sprawa jest skomplikowana. Zadaliśmy trzy pytania.
Pierwsze: Kto ma rację co do rodzaju kary?

Wydaje się, że pracodawca postąpił słusznie, podejmując stanowczą decyzję -
mówi Zieliński. - Natomiast można dyskutować na temat stopnia zastosowanej
sankcji. Zwolnienie z pracy jest wymownym komunikatem, ostrzeżeniem dla
innych - aktualnych lub potencjalnych - pracowników firmy. Poza tym pełni
rolę wizerunkową - ,,firma stawia na uczciwość" - i działa stanowczo, gdy
ktoś tę zasadę łamie. Pytanie drugie: Czy zwolnione pracownice mają prawo do
poczucia krzywdy? - Tak, ponieważ poczucie krzywdy ma zawsze charakter
podmiotowy, a czy obiektywnie jest uzasadnione, to inna sprawa. Jeżeli
zwolnione kobiety pracowały dotychczas w zmieniających się systemach
zarządzania i jeżeli było tak, że zachowania, które teraz stały się
przyczyną ich zwolnienia, wcześniej były tolerowane, to one, mimo że są
dorosłe i doświadczone w pracy, mają prawo nie rozumieć, dlaczego tak
bezwzględnie zostały potraktowane. Poczucie krzywdy może zatem wynikać z nie
dość wyjaśnionej zmiany wymagań kierowanych pod adresem ich pracy. A to może
moralnie obciążać ich pracodawcę. Pytanie trzecie: Czy dokonywane przez
pracowników kradzieże to mentalna spuścizna PRL?- Raczej potocznie pojęta
skłonność do przywłaszczania sobie tego, co jest w zasięgu ręki, bez względu
na faktyczne prawa własności. Jest w tym chyba swoista skłonność do
,,rekompensowania" sobie chociażby niskich zarobków. Zachowania takie
wzmacniane są przez rozmaite przyzwolenia społeczne, brak odpowiedniej
kontroli, a także słabość państwa i złe przykłady płynące z góry.""""

a najlepsze sa te

""""____ Ktoś jednak mądrze powiedział i warto pamiętać te słowa: ,,To
nieprawda, że okazja czyni złodzieja; ona tylko go ujawnia____".

i.