Re: Czy uzywanie mydla ma sens

From: "tornad" <t...@v...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Czy uzywanie mydla ma sens
Date: Thu, 05 Feb 2009 03:18:37 +0100
Sender: k...@n...test.onet.pl

> Hej!
>
> Nie - ten post to nie trollowanie :)
>
> Zyje w cywilizowanych warunkach - duze miasto w Europie zachodniej, mam
> czysta prace, w wolnym czasie uprawiam sport. Biore prysznic rano i
> wieczorem (nie dlatego tak czesto, ze musze, ale lubie w ten cieply i swiezy
> sposob rozpoczac i zakonczyc dzien), myje rece przed posilkami. Ale prawie
> zawsze do tych celow uzywam tylko czystej wody. Rzadki wyjatek stanowia
> sytuacje, gdy ubrudze sie czyms widocznym lub lepkim, tlustym, co nie chce
> zejsc - np. smar samochodowy.

> [...]
Nikt nie twierdzi, ze uzywanie mydla jest obowiazkowe i w wypadku dyssaponii
grozi smiercia lub kalectwem. Ale ludziska uzywaja tego specyfiku ho-ho chyba
od poczatkow swego istnienia. I zyja zatem chyba szkodliwe nie jest a ma
szereg zalet zycie ulatwiajacych.
Kilka mniej znanych faktow. Otoz mydla sa to substancje polorganiczne
powstajace w procesie tzw. saponizacji czyli dzielania silnych zasad (NaOH,
KOH Potaz i inne) na tluszce zarowno zwierzeca jak i roslinne.
W wyniku tej reakcji powstaja czasteczki mydlane. A sa to bardzo sprytne i
pracowite stworki. Kada taka czasteczka ma ksztalt szpilki albo lepiec
wisienki z ogonkiem. Ten lepek jest hydrofilny, bardzo lubi wode a ten ogonek
wrecz jej nienawidzi, ma ja w ogonie a za to kocha sie z tluszczach.
Proces dzialania takiej czasteczki polega na tym, ze te mydlane ogonki
tluszczofilne wgryzaja sie w tluszcz, przylepiaja do niego tak, ze po krotkiej
chwili z czastki brudu tylko te mydlane lebki wystaja. A poniewaz one lubia
wode wiec do niej sie tula, unoszac uwieziona czastke brudu prosto do zlewu.
To tak w najwiekszym skrocie wyglada mechanizm dzialania mydla.
Teraz szampon. Otoz te tradycyjne mydla mialy jedna wade, polegajaca na tym
ze czastki mydla reaguja na wszelkiego rodzaju struktury nieorganiczne typu
jonow metali, mineralow i innych domieszek powodujacych tzw. twardzosc wody. I
rowniez jak do czastki tluszczu, do nich sie dobieraja ale niestety tworza z
nimi nierozpuszcalne w wodzie zwiazki z ang. "scum" czyli te wszystkie
paparuchy plywajace na powierzchni wody w wannie. I one po wyschnieciu tworza
twarde i trudnousuwalne substancje typu kamienia kotlowego.
Dlatego nie nalezy wlosow myc mydlem, chyba, ze uzyjesz do tego wody
destylowanej lub, jak to robila moja babcia - deszczowki. Mycie glowy zwyklym
mydlem powoduje, ze ten scum osiadzie na nich i juz go potem niczym usunac sie
nie da.
Szampony sa to rowniez gatunki mydla lecz wykonane na bazie oleju palmowego.
Taki "palmolive" mydlany, ignoruje te zanieczyszczenia, dziala tylko i
wylacznie na tluszcz i dlatego wlosy nim umyte sa blyszczace i rzeczywiscie
czyste.
Reasumujac mydlo nie dziala jakos chemicznie, tylko niejako
mikromechanicznie. I jego nadmiar nie szkodzi, chociaz ja jestem pod tym
wzgledem ostrozny gdyz na skorze tez jest w cholere roznego badziewia: jedne
staraja sie nas zezrec inne zas temu przeszkadzaja, taka rownowaga
ekologiczna. I jesli te bakterie zmydlimy to te grozne moga miec latwiejszy do
naszej skory dostep...
Czeste mycie skraca zycie - to byla czesto studencka wymowka gdy w lazni
ciepla woda leciala.
Niemniej mydlo zycie ulatwia, no bo gdyby go nie bylo, proces mycia bylby
baaardzo utrudniony a jakos wygladac przecie wypada a i bielizne uprac trzeba
bo by nas wszy zjadly.
To tak w skrocie, swego czasu na ten temat naskrobalem pop-naukowy artykul,
byc moze znajdziesz go jeszcze na mojej antycznej stronie tornadosoluton.com
pt. Mydelko Fa. Ale nie traktuj tego jako reklame.

Pzdr