Dania nadajace sie na mrozenie

51. Data: 2009-07-19 15:21:21

Temat: Re: Dania nadajace sie na mrozenie
Od: "Stokrotka" <o...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

______

>....na Kielecczyźnie jako na obszarze nie bardzo atrakcyjnym
> ekonomicznie pozostała największa część ludności rdzennej, bez wielkiego
> udziału ludności napływowej
Tak, znam te okolice. Rozkłady jazdy PKP i autobusowe są tak dopasowane
by wyciągnąć jedyny rozsądny wniosk: "wyjeżdżaj i nigdy nie wracaj".

>...- my tu prawie wszyascy jesteśmy "stąd" - stare
> nazwiska miejscowe i ich występowanie w każdej niemal miejscowości o tym
> świadczą. W innych obszarach Polski większość stanowi ludność napływowa z
> terenów pozostałych, ukształtowała się więc wymowa mniej staranna, na
> skutek mieszania się wpływów z innych regionów nastąpiło jej ujednolicenie
> i uproszczenie.

Nie zgadzam się. Ludzie używają tam (Kielecczyzna) gwary,
często nawet nie zrozumiałej dla ludności napływowej,
a trudno gwarę pszyjąć za normę w języku, albo wykładnię,
czy dawać ją za pszykład.
Nie jestem pszeciw gwarą, ani za.
One same zanikną w wyniku TV i internetu itp.
Właściwie tylko ludzie starsi tak wymawiają.
Młodzi rozumieją, ale wymowa jest zwyczajna.
Tylko, że tam żyją prawie sami starsi ludzie.
Szkoły lokalne są likwidowane, bo nie ma dzieci.

Niestety, to jest bzdura.
Nie dyskutuj za słownikiem.

52. Data: 2009-07-19 23:07:39

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 19 Jul 2009 17:21:21 +0200, Stokrotka napisał(a):

> Tak, znam te okolice. Rozkłady jazdy PKP i autobusowe są tak dopasowane

Tak, trafny wniosek, bo przeciez one są tylko tu specjalnie dopasowywane -
autobus, a już zwłaszcza pociąg wyjeżdżający stąd, dojeżdża np do stolicy
już wg rozkładu tamtejszego :-D

> by wyciągnąć jedyny rozsądny wniosk: "wyjeżdżaj i nigdy nie wracaj".

Skoro musisz autobusem czy pociągiem... My tu zachęcamy do powrotu ludzi z
zasobniejszą kieszenią - i wracają :-)

> Nie zgadzam się.

Wolno Ci, ale to niczego tu nie zmienia.

> Ludzie używają tam (Kielecczyzna) gwary,
> często nawet nie zrozumiałej dla ludności napływowej,

...bo inna, niż ich własna?
:-D

> a trudno gwarę pszyjąć

przyjąć

> za normę w języku, albo wykładnię,
> czy dawać ją za pszykład.

przykład

> Nie jestem pszeciw

przeciw

> gwarą,

gwarze (l.p.)/gwarom (l.mn.)

> ani za.

Nie przeceniaj mediów.

> Właściwie tylko ludzie starsi tak wymawiają.
> Młodzi rozumieją, ale wymowa jest zwyczajna.

Nie.

> Tylko, że tam żyją prawie sami starsi ludzie.

:-D

> Szkoły lokalne są likwidowane, bo nie ma dzieci.

:-D

> Niestety, to jest bzdura.

Na szczęście nie.

> Nie dyskutuj za słownikiem.

Co to znaczy "dyskutować za słownikiem? - Twoja gramatyka (tu i powyżej),
prócz niepolskiej ortografii, też jakaś napływowa, ale my, Polacy, damy
sobie radę i zachowamy nasz język pomimo niej... jak już zresztą nie raz i
nie dwa bywało :-)

53. Data: 2009-07-20 00:17:40

Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Ikselka napisał:

Nie wysilaj się - przecież za Chiny Ludowe nie przyzna że ojczystym
językiem włada w stopniu mocno średnim...

--
Darek

54. Data: 2009-07-20 00:23:26

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 20 Jul 2009 02:17:40 +0200, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

> Użytkownik Ikselka napisał:
>
> Nie wysilaj się - przecież za Chiny Ludowe nie przyzna że ojczystym
> językiem włada w stopniu mocno średnim...

Pytanie tylko, JAKI jest ten jej ojczysty...?

55. Data: 2009-07-20 00:48:55

Od: "JBP" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Na szczęście nie.

Moje miasto jest zamieszkałe właściwie wyłącznie przez ludność napływową
(maksimum od 7 pokoleń). Z bliska, ale i z bardzo daleka. Wprawdzie nie mam
absolutnego słuchu Ikselki, jednak ż/rz wymawiam inaczej.

> [...]
> sobie radę i zachowamy nasz język pomimo niej... jak już zresztą nie raz i

No właśnie. Od początku tej dyskusji Stokrotka powołuje się na słownik z
połowy ub.wieku (czytaj: z ok.1950 roku).
Nie wiem dokładnie jaki ma na myśli, ale (AFAIK) pierwsza powojenna większa
edycja słowników różnych wyszła ok.1948 roku i była reprintem słowników z
końca lat trzydziestych. Potem - w pierwszej poł.lat 50-tych - wychodziły
kolejne wersje, uzupełnione i poprawione, ale przede wszystkim wydano nowe
słowniki. W zasobach mojej biblioteki domowej znajduje się taki słownik
ortograficzny. Ten właśnie słownik, uzupełniany i upiększany graficznie w
kolejnych wydaniach, był przez wiele, wiele lat podstawą nauczania w
szkołach podstawowych. Na pewno i Ikselka, i - co najmniej - kilkoro innych
dyskutantów uczyło się z niego poprawnej ortografii.

Ikselka, skąd Twoje skojarzenie, że u Stokrotki gramatyka "jakaś napływowa"
? Wprawdzie "ą" zamiast "om" ma pewien podźwięk francuski, ale chyba nie o
to chodzi ? :)

JBP

56. Data: 2009-07-20 00:59:53

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 20 Jul 2009 02:48:55 +0200, JBP napisał(a):

> Ikselka, skąd Twoje skojarzenie, że u Stokrotki gramatyka "jakaś napływowa"
> ? Wprawdzie "ą" zamiast "om" ma pewien podźwięk francuski, ale chyba nie o
> to chodzi ? :)

Nie o to, oj, nie o to.
Jest taki jeden naród na świecie, który gdziekolwiek się pojawi, upraszcza
i spłaszcza zasady języka miejscowego, który zastał...
;-PPP

57. Data: 2009-07-20 02:25:37

Od: "JBP" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jest taki jeden naród na świecie, który gdziekolwiek się pojawi, upraszcza
> i spłaszcza zasady języka miejscowego, który zastał...
> ;-PPP

Będę zgadywać:
Rozumiem, że masz na myśli Romów :)
Nomadowie - do środkowej Europy nie zapuszczają się, a tzw."nowi" wybierają
raczej państwa zachodnie ;)
JBP

58. Data: 2009-07-20 08:12:18

Od: "Stokrotka" <o...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Co to znaczy "dyskutować za słownikiem? -
Ze słownika Jodłowski Taszyński "Zasady Pisowni Polskiej (...)", Wrocław
1954, str. 29/30:
"O pisowni przez rz lub ż nie decyduje wymowa, gdyż dziś w języku
ogólnopolskim (literackim) grupie liter rz odpowiada w zasadzie ten sam
dźwięk , co literze ż, np. morze wymawia się tak samo , jak może. (Nie
dotyczy to wyrazów takich ,jak marznąć, obmierznąć w których rz nie jest
równe ż lecz czyta się r+z). Na końcu wyrazów (np. karz) lub po spółgłoskach
bezdźwięcznych (np. krzyk) rz brzmi jak sz: kasz, kszyk."

str.27:
"Pisownia wyrazów przez ó lub u nie zależy od wymowy, gdyż w mowie w języku
ogólnopolskim (literackim) obu tym literom odpowiada dziś ten sam dźwięk ."

59. Data: 2009-07-20 08:25:13

Od: "Stokrotka" <o...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Skoro musisz autobusem czy pociągiem... My tu zachęcamy do powrotu ludzi z
> zasobniejszą kieszenią - i wracają :-)
Nie kłam , ty tam nigdy nie byłaś.
Tam ziemie słabe, więc i bieda wszędzie.
A te bzdury co piszesz , wyczytałaś w jakimś podręczniku,
ale połowę zapomniałaś, a drugiej się nie nauczyłaś.

60. Data: 2009-07-20 08:39:37

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 20 Jul 2009 04:25:37 +0200, JBP napisał(a):

> Będę zgadywać:
> Rozumiem, że masz na myśli Romów :)
> Nomadowie - do środkowej Europy nie zapuszczają się, a tzw."nowi" wybierają
> raczej państwa zachodnie ;)

Niech będą Romowie, a w domyśle - Lenin ;-)

Kasza gryczana - probowal ktos gotowac w rice cookerze?
Miód wzięty!
lody z malinami na cieplo
o sobie
Obiad przednówkowy 2