Re: Dlaczego nie rodzą?

From: Ikselka <i...@g...pl>
Subject: Re: Dlaczego nie rodzą?
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Date: Sat, 14 Sep 2013 13:40:30 +0200

Dnia Sat, 14 Sep 2013 12:45:35 +0200, Jakub A. Krzewicki napisał(a):

> Otumaniać można klasę robotniczą "edukacją dla ludu" w szkólce parafialnej
> niezależnie staej czy nowej religii, inteligencji trzeba dać ciepłe posadki
> poganiaczy tego bydła.

A gdzie Ty widzisz "inteligencję" DZIŚ? Inteligencja to warstwa społeczna
wywodząca się ze szlachty i bogatszych środowisk innych warstw społecznych,
która na podbudowie ekonomicznej pochodzacej z ww zasobów używa swego
umysłu i intelektu dla dobra społecznego, będąc nośnikiem idei narodowej i
patriotyzmu.

Ww inteligencja została już dawno wyeliminowana przez komunizm (czyt.
wymarła z głodu i z powodu eksterminacji), jej miejsce zajęła grupa
społeczna (bo nie warstwa!) butnie pretendujących do miana inteligenta
WYKSZTAŁCIUCHÓW - a oni jak najbardziej nadają się do otumaniania z powodów
jak niżej:

"Wykształciuch- w tym miejscu możemy łatwo zdefiniować to efektowne
pojęcie. Otóż dla mnie jest to osoba, która owszem jest inteligentna,
jednak nie spełnia drugiego warunku inteligenckości- nie wykorzystuje
bowiem swoim możliwości intelektualnych dla spraw publicznych
(politycznych, społecznych, itp). Wykształciuch nie ma ochoty (lub czasu)
wyrabiać sobie własnej opinii w tych sprawach, bo to wymaga czytania,
poszerzania horyzontów, zapoznania się z różnymi opiniami, rozsądzania
racji. Ma do tego prawo- ale nie powinien udawać, że ma pojęcie o tym, o
czym mówi i jakie wyraża poglądy. Nie są to bowiem jego własne poglądy,
wynikające z jego własnych przemyśleń i badania tematu, ale zwykle opinie
zasłyszane w ,,opiniotwórczych" mediach, a potem przez niego bezrefleksyjnie
powtarzane. Co gorsza, poglądy te przekazuje innym, tym uchodzącym za
,,mniej inteligentnych", stając się dla nich niezasłużenie wyrocznią i
autorytetem. Gdy go nie słuchają- pogardza nimi.

Wykształciuch nie ma barwy politycznej- przecież nie ma poglądów w ogóle, a
jedynie powtarza jakieś cudze poglądy! W zależności od tego jakie są jego
ulubione media, takie ma poglądy. Jeśli będzie czytał (a następnie
bezrefleksyjnie powtarzał to co tam przeczyta) Gazetę Wyborczą- będzie
wykształci uchem powielającym poglądy liberalne i lekko konserwatywne, a
jeśli Rzeczpospolitą- także liberalne gospodarczo, z domieszką narodowych
interesów gospodarczych, za to bardziej od ,,wyborczej" konserwatywne
światopoglądowo. Analogicznie inteligent może być lewicowy, prawicowy,
konserwatywny, liberalny, i jakikolwiek inny. Najważniejsze, żeby to były
jego poglądy- a nie powielone cudze.

Takich ,,wykształciuchów" jest niestety coraz więcej, a to wynika głównie z
tego że w dzisiejszych czasach są oni zajęci zarabianiem pieniędzy, a nie
życiem intelektualnym- które pieniędzy nie przynosi. Z pewnością winne są
też tu czasy PRLu, gdzie inteligencji oficjalnie nie wolno było myśleć o
polityce, a już na pewno nie wykraczać poza główny oficjalnie obowiązujący
nurt. Wtedy też wypadało tylko bezrefleksyjnie go powielać, a nie
dyskutować i rozmyślać nad nim, bo wtedy z pewnością przynosiłoby to
krytykę systemu. W efekcie nie mamy dzisiaj tradycji życia intelektualnego,
nie tylko jeśli chodzi o politykę i sprawy społeczne (stąd marny poziom
klasy politycznej i polityki w ogóle), ale i kulturę, chociaż tu jest nieco
lepiej (bo i bezpieczniej z punktu widzenia obecnie panującej ideologii,
choć przecież życie kulturalne może być katalizatorem zmian politycznych)."

http://lukaszfoltyn.salon24.pl/42373,inteligencja-in
teligenci-i-wyksztalciuchy