Do Jana

11. Data: 2010-12-11 12:52:57

Temat: Re: Do Jana
Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Panslavista" <p...@i...pl> napisał w wiadomości
news:4d034de4$0$27046$65785112@news.neostrada.pl...

> "Jagna W." <w...@a...eu> wrote in message
>
> Różnica polega na tym, że stosowano saletrę potasową, a w peklosoli
> saletrę amonową dlatego, że saletrę potasową z dobrym skutkiem można
> zastosowac do pirotechniki, oraz użyć jako półproduktu do produkcji innych
> hukowych zastosowań.

Dawno temu ewakuowałem moją podstawówkę przy użyciu saletry z cukrem. :)

Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/

12. Data: 2010-12-11 15:50:09

Od: "kogutek" <k...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> "fabrycznie" ustalone proporcje azotanów i soli, wi&#234;c nawet je&#182;li
si&#234;
> walniesz w odmierzaniu, to co najwy&#191;ej mi&#234;so nie b&#234;dzie si&#234;
nadawa&#179;o do
> zjedzenia (b&#234;dzie za s&#179;one), wi&#234;c si&#179;&#177; rzeczy si&#234; nie
zatrujesz :) Przy
> saletrze trzeba uwa&#191;a&#230;, ale je&#182;li si&#234; cz&#179;owiek trzyma
&#182;ci&#182;le przepisu, to
> spokojnie da si&#234; to zrobi&#230;. W ko&#241;cu ludzie nie od wczoraj

Popularnie zwana saletra to ( cytat za wikipedią) Azotan(III) SoduNaNO3
Azotan(III) sodu stosuje się przy tworzeniu organicznych pochodnych kwasu
azotowego(III), barwników, oraz jako dodatek do żywności oznaczony symbolem
E250. E250 służy w przemyśle spożywczym jako substancja utrwalająca
czerwono-różową barwę mięsa oraz zapobiega rozwojowi bakterii powodujących
botulizm, Clostridium botulinum. Dzienne spożycie nie powinno przekroczyć 0,06
mg na kg masy ciała, niemowlętom do 6 miesiąca życia nie powinien być podawany w
ogóle. Przekroczenie tej dawki może spowodować hiperaktywność i inne efekty uboczne.

E250 jest potencjalnie rakotwórczy, a w połączeniu z innymi związkami
chemicznymi w warunkach panujących w żołądku może tworzyć rakotwórcze
nitrozoaminy. W wielu krajach dodawanie go do żywności jest zabronione

To drugie dopuszczone do żywności to Azotan(V) Sodu NaNO2. Zwany popularnie
nitrytem albo środkiem nitrującym. To E251.
Może sprawdzaj zanim coś napiszesz. Bo bzdur napisałeś i problem będzie jak ktoś
w to uwierzy. Tak samo te dwa związki chemiczne się nazywają. Różnią się tylko
jednym atomem tlenu. I jeden jest dużo mniej szkodliwy od drugiego. Dlatego w
przemyśle nie można go używać od ponad 50 lat. To drugie też jest szkodliwe,
zwlaszcza jak mieso nie pzrejdzie wlasciwej obrobki termicznej. Problem polega
na tym ze o problemie na pewno nie wie jaiś zeznik z przyuczenia. Ojce tak
robili i dlugo zyli. A sto lat temu dlugo to bylo 45 - 50 lat.

13. Data: 2010-12-11 15:53:28

Od: "kogutek" <k...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

> U&#191;ytkownik "Panslavista" <p...@i...pl> napisa&#179; w wiadomo&#182;ci

> Dawno temu ewakuowa&#179;em moj&#177; podstawówk&#234; przy u&#191;yciu saletry z
cukrem. :)

> --
> Jan Werbi&#241;ski       O0oo....._[:]) bul, bul, bul
> Prywatna http://www.janwer.com/
> Nasza siec http://www.fredry.net/

Odwazny jesteś. Z nim to o pogodzie strach pisać. Poczekaj i zobaczysz ze jego
kolezanka znowu haka na Ciebie przyszykuje.

14. Data: 2010-12-11 17:16:28

Od: "Jagna W." <w...@a...eu> szukaj wiadomości tego autora

"kogutek" <k...@v...pl> napisał

> [...]
> Azotan(III) sodu stosuje się przy tworzeniu organicznych pochodnych kwasu
> azotowego(III), barwników, oraz jako dodatek do żywności oznaczony

No sorki, ale albo Twoja Wiki kłamie albo Ty nie umiesz czytać.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Azotan(V)_sodu

Ale to nie koniec głupot.

> Może sprawdzaj zanim coś napiszesz. Bo bzdur napisałeś i problem będzie
> jak ktoś
> w to uwierzy.

Bzdury na razie piszesz Ty (pominąwszy, że płci nawet nie potrafisz
rozróżnić).
Sprawdź może dokładniej wszystkie informacje, bo wszystko Ci się
pochrzaniło.

I teraz najciekawsze:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Azotan(III)_sodu
Azotan III sodu, czyli inaczej azotYn sodu NaNO2
czyli środek o symbolu E250

i .... SURPRISE!!!!

http://www.wyroby-domowe.pl/peklosol-1kg-p-94.html
Peklosól, skład chemiczny:
NaCl + Azotyn sodu ( NaNO2 )

Natomiast sama saletra sodowa to faktycznie NaNO3, azotAn sodu, środek
konserwujący E251 i tu jedynie mogę się zgodzić, że niesłusznie napisałam,
że peklosól to to samo, co saletra, przy czym i tak nie ma to
naj-mniej-sze-go znaczenie, ponieważ oba środki są tak samo dopuszczone do
użycia (to, że są rakotwórcze to insza inszość). Patrz niżej ...

> Różnią się tylko jednym atomem tlenu. I jeden jest dużo mniej szkodliwy
> od drugiego. Dlatego w
> przemyśle nie można go używać od ponad 50 lat.

Prawdpodobnie jedynie w Twoim matrixie.
http://wybredni.pl/news/35/azotyny-i-azotany-informa
cje-podstawowe

I jeszcze jedna niespodzianka:
Maksymalne dopuszczalne spożycie (ADI) jest to ilość substancji, która
spożyta dziennie przez zdrową osobę dorosłą nie powoduje ujemnych skutków
dla zdrowia.
ADI dla azotanów wynosi 0-3,7 mg NO3/kg masy ciała/dzień (czyli dla
tradycyjnej saltery)
a dla azotynów jedynie 0-0,07 mg NO2/kg masy ciała/dzień (czyli dla
azotynów, jakie są w peklosoli)

Ergo - jeśli potrafisz myśleć, to sam wywnioskujesz co jest w
rzeczywistości bardziej niebezpieczne.

Pozdrawiam
JW

15. Data: 2010-12-11 18:47:08

Od: "kogutek" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
si&#234;
> pochrzani&#179;o.
>
> I teraz najciekawsze:
> http://pl.wikipedia.org/wiki/Azotan(III)_sodu
> Azotan III sodu, czyli inaczej azotYn sodu NaNO2
> czyli &#182;rodek o symbolu E250
>
> i .... SURPRISE!!!!
>
> http://www.wyroby-domowe.pl/peklosol-1kg-p-94.html
> Peklosól, sk&#179;ad chemiczny:
> NaCl + Azotyn sodu ( NaNO2 )
>
> Natomiast sama saletra sodowa to faktycznie NaNO3, azotAn sodu, &#182;rodek
> konserwuj&#177;cy E251 i tu jedynie mog&#234; si&#234; zgodzi&#230;, &#191;e
nies&#179;usznie napisa&#179;am,
> [...]
która
> spo&#191;yta dziennie przez zdrow&#177; osob&#234; doros&#179;&#177; nie powoduje
ujemnych skutków
> dla zdrowia.
> ADI dla azotanów wynosi 0-3,7 mg NO3/kg masy cia&#179;a/dzie&#241; (czyli dla
> tradycyjnej saltery)
> a dla azotynów jedynie 0-0,07 mg NO2/kg masy cia&#179;a/dzie&#241; (czyli dla
> azotynów, jakie s&#177; w peklosoli)
>
> Ergo - je&#182;li potrafisz my&#182;le&#230;, to sam wywnioskujesz co jest w
> rzeczywisto&#182;ci bardziej niebezpieczne.

No popatrz jaka ta komuna niedobra byla. Zakazała a ujnia pozwala. To ze czegoś
można zjeść wiecej nie znaczy ze mniej szkodliwe. Tylko że więcej tego trzeba
użyć. Woda w dużych ilościach tez bywa szkodliwa. Utopić się można na przykład.

16. Data: 2010-12-11 18:48:34

Od: "E." <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

kogutek pisze:

> Odwazny jesteś. Z nim to o pogodzie strach pisać. Poczekaj i zobaczysz ze jego
> kolezanka znowu haka na Ciebie przyszykuje.

Hakerka Ikselka ;)

E.

PS. Już się przedawniło ;)

17. Data: 2010-12-11 19:03:49

Od: "Jagna W." <w...@a...eu> szukaj wiadomości tego autora

"kogutek" <k...@o...pl> napisał

> No popatrz jaka ta komuna niedobra byla. Zakazała a ujnia pozwala.

Ani komuna nie zakazała, ani unia nie pozwoliła. Te środki_nigdy_nie były
wycofane z użycia (a wiem to, bo moja ciotka przez lata pracowała jako
technolog w zakładach przetwórstwa mięsnego i nie omieszkałam się
skonsultować :-).
Nie wiem, skąd zaczerpnąłeś informację, że od 50 lat są zakazane. Na pewno
nie w Polsce.

> To ze czegoś można zjeść wiecej nie znaczy ze mniej szkodliwe.

Nigdzie tego nawet nie sugerowałem, wręcz przeciwnie - wyraźnie napisałam,
że oba są potencjalnie szkodliwe.
Natomiast przypomnę Twoje słowa:
"... używają szkodliwej i wycofanej z przemysłu saletry a nie peklosoli,
czyli soli z dużo bezpieczniejszym środkiem nitrującym"
które są_ewidentnie_nieprawdziwe, bo to właśnie saletra jest bardziej
bezpieczna od peklosoli. Jedyną zaletą peklosoli jest to, o czym pisałam we
wcześniejszym poście, czyli taka proporcja składników, by w przypadku
przedawkowania, mięsto nie nadawało się do jedzenia ze względu na zbyt
wysokie nasolenie.

Pozdrawiam
JW

18. Data: 2010-12-12 00:55:26

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Panslavista napisał:
> [...]
> saletrę amonową dlatego, że saletrę potasową z dobrym skutkiem można
> zastosowac do pirotechniki, oraz użyć jako półproduktu do produkcji innych

Amonową tym bardziej - tylko w miarę czysta być musi (i peklosól odpada
- kupa roboty z rozdzielaniem przez rekrystalizację) i inicjatora dosyc
ostrego wymaga. W zasadzie saletra amonowa jest kompletnym, skończonym
materiałem wybuchowym stechiometrycznie rozkładającym się na azot i
wodę. Dodatki typu nafta, węgiel aktywny czy pył aluminiowy maja jedynie
zabezpieczać przed wilgocią i ułatwiać inicjacje detonacji.
Nawozowa też średnio się nadaje - ma dużo mączki wapiennej żeby się nie
zbrylała - to od czasu jak kiedyś w Niemczech się na hałdzie zbryliła -
próbowali skruszyć dynamitem. No cóż...

--
Darek

19. Data: 2010-12-12 01:33:18

Od: "kogutek" <k...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
peklosoli,
> czyli soli z du&#191;o bezpieczniejszym &#182;rodkiem nitruj&#177;cym"
> które s&#177;_ewidentnie_nieprawdziwe, bo to w&#179;a&#182;nie saletra jest
bardziej
> bezpieczna od peklosoli. Jedyn&#177; zalet&#177; peklosoli jest to, o czym
pisa&#179;am we
> wcze&#182;niejszym po&#182;cie, czyli taka proporcja sk&#179;adników, by w
przypadku
> przedawkowania, mi&#234;sto nie nadawa&#179;o si&#234; do jedzenia ze wzgl&#234;du

Możemy się tak przekonywać do końca Swiata i się nie przekonamy. W pewnym
momencie zechcesz zebym podal jakies przepisy. A one mnie nie interesują. Z
pierwszej reki wiem ze jeden z tych preparatow jest bardziej szkodliwy niz
drugi, a ten mniej szkodliwy jest w peklosoli. Wisi mi co w niej jest. Moga byc
szczyny pingwina. Ktos komu wierze tak powiedzial. Od niego pochodzi rowniez
informacja ze za Gomolki wycofali z przemyslu saletre i zastapili ja nitrytem.
Bo zuzuwa sie go o wiele niej, bo jest skuteczniejszy, bo szybciej pekluje bo
jest mniej szkodliwy. A to że gdzies go mieszaja i spzredaja jako gotowa
mieszanke to dla mnie duza zaleta. Bardzo trudno bylo by mi odmierzac miligramy
i gramy.

20. Data: 2010-12-13 10:04:05

Od: "Misiek" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jagna W." <w...@a...eu> napisał w wiadomości
> "kogutek" <k...@v...pl> napisał

Hmm tak czytam i czytam i sie nadziwic nie moge. saletry spozywczej
(cokolwiek by to znaczylo, czy azotan sodu czy azotyn sodu) nie widzialem w
sklepie od jakichs .. 5 lat. W mierjsce tego pojawila sie wlasnie peklosol
(jako gotoqwa mieszanka do peklowania miesa).
Coz, trzeba bedzie zagooglowac i poczytac dokladnie o tych cudach :-)
Wiem jedno - mies peklowanych nie powinno sie piec ani na grilu ani na
"otwartym" ogniu (czytaj - ogniska, wszelkiego rodzaju rozna i ruszta).

SPRZECIOR
Świnia!!!
SMAKUJE MOJE SLEDZIE...
przepisy świąteczne