Dziecko nad tabliczką mnożenia...

91. Data: 2007-02-08 07:29:52

Temat: Re: Dziecko nad tabliczką mnożenia...
Od: "E." <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

waruga napisał(a):

> Nie wiem, ale Eulalka pisała, że liczą "kto szybciej".

NIe. Chyba źle napisałam. Odbywa się to tak, że dzieci mają kartki, pani
dyktuje 7 x 8 a dzieci mają od razu wpisac wynik. I następne dzialanie.
Nie ma czasu na koniec, by wrócić do tego czego sie nie wiedzialo i się
zastanowić.

Eulalka

92. Data: 2007-02-08 08:00:20

Od: "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik " Nixe" <n...@f...pl> napisał
w wiadomości news:eqde4s$1de0$1@news.mm.pl...
> X-No-Archive:yes
> W wiadomości <news:slrneskbrk.os4.yaal+news@hell.pl>

> A możesz bardziej po ludzku? ;-)

CXIII

Maciek

93. Data: 2007-02-08 09:59:02

Temat: Re: Dziecko nad tabliczką mnożenia... calkiem juz [OT]
Od: Theli <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Maciek napisał(a):

> Ja całkiem serio pytam - czy takie podręcznikowe rozumienie definicji
> cyfry i ślepe się tego trzymanie nie powoduje niepotrzebnej komplikacji?

Nie jest to tylko podrecznikowe rozumienie definicji, ale po prostu
rozumienie czym jest liczba a czym cyfra. Ze szkoly pamietam, ze bardzo
dlugo uczylismy sie roznicy miedzy czesciami zdania a czesciami mowy i
bylo to mocno egzekwowane- to jest cos podobnego.

> "Do każdej liczby którą wyrażają kolejne cyfry liczby 412 dodajemy jeden
> i cyfry w ten sposób powstałych liczb zapisane razem tworzą liczbę 523."
>
> "Suma liczb które wyrażają kolejne cyfry liczby 303 jest podzielna przez
> 3"?

Tu akurat stosuje sie pewnien skrot myslowy, ale gdyby znalazl sie
wyjatkowo inteligenty i dowcipny uczen, moglby to zadanie rozwiazac tak:
412 to CDXII, do kazdej dodajemy 1, czyli CIDIXIIIII, wychodzi cos bez
sensu, ale zadanie trzeba by uznac za zrobione :)

> Mozna zapytac dlaczego jestes przewrażliwiona na tym punkcie?

Bo tak! A serio, bo spora czesc ludzi uwaza, ze nieznajomosc matematyki
to powod do dumy i poprawianie ich to zwykle czepialstwo. Potem i tak
mowia po swojemu ,,bo w szkole mialam/em glupia matematyczke'' i mnie
nie nauczyla''.
Akurat roznica miedzy cyfra a liczba jest banalna, ze nie widze
problemu, zeby ja zrozumiec i poprawnie uzywac.

th

94. Data: 2007-02-08 10:04:38

Temat: Re: Dziecko nad tabliczka mnożenia...
Od: Theli <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Maciek napisał(a):

> Takie tez jest moje zdanie i daleki jestem od wytykania kazdemu kiedy
> uslysze o dzieleniu cyfry na pół.

A dlaczego? Zreszta, inteligentna osobe wystarczy raz poprawic.
Dotyczy to wszelkich innych bledow, czy tylko tego? Co z bledami
ortograficznymi i innymi jezykowymi?

th

95. Data: 2007-02-08 10:17:05

Od: "Agnieszka" <a...@z...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Maciek" <i...@w...pl> napisał w wiadomości

> Takie tez jest moje zdanie i daleki jestem od wytykania kazdemu kiedy
> uslysze o dzieleniu cyfry na pół.

Kluczowe jest "wszyscy wiedzą o co chodzi". Osoba, która dzieli cyfrę
_nie_wie_ o co chodzi. Nie rozróżnia podstawowych pojęć. I
prawdopodobieństwo nieporozumień fruuuunie...

Agnieszka

96. Data: 2007-02-08 10:25:55

Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Theli napisał/wrote dnia/on 2007-02-08 10:59:

> [...]
> 412 to CDXII, do kazdej dodajemy 1, czyli CIDIXIIIII, wychodzi cos bez
> sensu, ale zadanie trzeba by uznac za zrobione :)

Raczej nie. Ten "skrót myślowy" działa w wypadku cyfr arabskich.
Liczby w zapisie rzymskim zapisuje się nie przy pomocy cyfr, a
przy pomocy liter, podobnie jak w zapisie hebrajskim, antycznym
greckim czy (afaicr) antycznym egipskim.

> Bo tak! A serio, bo spora czesc ludzi uwaza, ze nieznajomosc matematyki
> to powod do dumy i poprawianie ich to zwykle czepialstwo.

Generalnie są ludzie, którzy uważają że wszelka ignorancja albo dysfunkcja
umysłowa jest powodem, jeśli nie do dumy, to przynajmniej do specjalnych
praw.

ŁK

97. Data: 2007-02-08 10:26:17

Od: Theli <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Lukasz Kozicki napisał(a):

> Raczej nie. Ten "skrót myślowy" działa w wypadku cyfr arabskich.
> Liczby w zapisie rzymskim zapisuje się nie przy pomocy cyfr, a
> przy pomocy liter,

Owszem, ale litera pelni tu wlasnie role cyfry. (=znaku graficznego liczby)

th

98. Data: 2007-02-08 21:47:59

Od: "ps" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Theli" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

> A dlaczego? Zreszta, inteligentna osobe wystarczy raz poprawic.
> Dotyczy to wszelkich innych bledow, czy tylko tego? Co z bledami
> ortograficznymi i innymi jezykowymi?

Lub zyciowymi? True?

Kri Z

99. Data: 2007-02-08 21:51:32

Od: "ps" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie. To zadanie z języka polskiego.

Raczej nie. Nie istnieje dzialanie matematyczne o ktorym mowisz - albo dodaj
albo zastap... pomijajac "liczbe" wynik jest 411121 lub 451223 a nie 523...

Kri Z

100. Data: 2007-02-09 07:09:57

Temat: Re: Dziecko nad tabliczką mnożenia... [OT]
Od: "Maciek" <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Raczej nie. Nie istnieje dzialanie matematyczne o ktorym mowisz - albo
> dodaj albo zastap... pomijajac "liczbe" wynik jest 411121 lub 451223 a nie
> 523...

Które działanie nie istnieje?
Dodawanie??

> wynik jest 411121
A czy ja napisałem "dopisz cyfrę 1 obok kolejnych cyfr liczby 412" żeby
miało tyle wyjść?

Nie wiem czy śledzisz wątekl od początku - aby być w 100% poprawnym
należałoby powiedzieć:

"Do każdej liczby którą wyrażają kolejne cyfry liczby 412 dodajemy jeden i
cyfry w ten sposób powstałych liczb zapisane razem tworzą liczbę 523."

Co jest dłuższe i mniej zrozumiałe niż "Do każdej cyfry w liczbie 412
dodajmy jeden i otrzymujemy liczbę 523"

Bez wzgledu na definicję słowa cyfra używa się go czasem w znaczeniu liczby
czy słownik o tym mówi czy nie.

EOT

Jak przyspieszyć rośnięcie zęba?
Folie okładkowe [może OT]
Rozpoznawanie narkotyków
Doświadczenia :jak założyć przedszkole prywatne
Problem z dobrym wychowaniem