Re: Egzystencja to miłość.

From: Anna Kubiak <m...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia,pl.sci.filozofia
Subject: Re: Egzystencja to miłość.
Date: Wed, 18 Jul 2012 22:44:41 +0200

W dniu 2012-07-18 22:02, khonsu pisze:

> Tu faktycznie dałem upust swojemu słowotokowi i nie sprawdziłem. Mam
> zresztą pewien problem z klasyfikacją depresji jako "choroby"
> psychicznej. Ciekawi mnie jak wyglądają badania na ten temat od strony
> fizjologicznej tzn. co powoduje zaburzenie umysł (by nie pisać mózg) czy
> ciało, wiadomo że np. Freudowi zdarzało się mylić "choroby psychiczne" z
> zapaleniem opon mózgowych.

Współczesne leki psychotropowe i antydepresyjne nowych generacji
"regulują" - czyli stabilizują poziom dopaminy i/lub serotoniny. Właśnie
zbyt wysoki lub niski poziom tych neuroprzekaźników powodują depresje
lub psychozy (oczywiście w uproszczeniu). Szczególnie choroba
dwubiegunowa charakteryzuje się z bardzo wysokim na przemian z bardzo
niskim poziomem serotoniny także z depresji wpada się w manię.

Żeby nie było tak prosto pojawienie się choroby psychicznej jest
związane z podwyższeniem lub obniżeniem poziomu ww. neuroprzekaźników w
określonych partiach mózgu a nie w całym mózgu.

Skąd się bierze to zachwianie poziomów neuroprzekaźników nie wiadomo, za
to z całą pewnością "wiadomo" co działa w lekach psychotropowych i
antydepresyjnych.

Tak, rzeczywiście "depresja" jest traktowana inaczej niż inne choroby
psychiczne. Zresztą wśród chorych psychicznie do depresji przyznać się
jest najłatwiej. Po pierwsze, jest to słowo z potocznego języka, którym
opisują swoje stany całkiem "normalni" ludzie. Po drugie - taki
depresnat nie jest wcale groźny, że zacytuję kogoś " no cóż taki
depresant leży sobie, nic nie robi, nikomu nie zagraża, a że może
popełnić samobójstwo - no cóż jednego depresanta mniej." Po trzecie
ludzie, którzy cierpią na depresję (tę z zakresu chorób psychicznych lub
przysłowiową) budzą nasze współczucie, empatię - no cóż taki wrażliwy,
ma takie problemy - nic dziwnego, że ma taką depresję. Po czwarte nikt
do chorego na depresję nie zastosuje pewno słowa "wariat" (na marginesie
varius znaczy "tylko" inny), które "zarezerwowane" jest dla osób
szczególnie odbiegających od normy, wykazujących dziwne i "groźne"
zachowania - mówiąc wprost dla schizofreników. Jest to pewna krzywdząca
dla większości schizofreników stygamtyzacja i stereotyp, które pewno
wynikają z lęku przed tą chorobą. Schizofrenicy stosując dzisiejsze leki
mają wieloletnie okresy remisji i mogliby funkcjonować normalnie w
społeczeństwie - właśnie gdyby nie ta stygamtyzacja. Na zakończenie
powiem, że wbrew nagłaśnianiu przez media mrożących krew w żyłach
doniesieniach o przestępstwach (morderstwach) popełnianych przez chorych
psychicznie - przestępczość wśród osób chorych psychicznie statystycznie
nie odbiega od normy czyli innych grup społecznych.

Pozdrawiam,
amk