Re: Eutanazja - Polonia

From: "Radoslaw Tatarczak" <r...@t...tpsa.pl>
Newsgroups: pl.soc.inwalidzi
Subject: Re: Eutanazja - Polonia
Date: Fri, 8 Jun 2001 19:06:30 +0200

Użytkownik "JC" <J...@t...de> napisał w wiadomości
news:9flufd$51n$00$1@news.t-online.com...

Jozku witaj -:)))

> To jaki akt prawny zalegalizował parlament holenderski
> w tym roku a dot. eutanazji?

Ten akt prawny jest po prostu zbiorem wczesniejszych doswiadczen.
Zebrano pod jednym "dachem" wszystkie wczesniejsze akty prawne
( najwazniejszy akt, ktory tak naprawde zalegalizowal to decyzja
sprzed 20-stu lat holenderskiego Sadu Najwyzszego o niekaraniu
lekarzy uczestniczacych w eut., potem spisano procedury itp.). Zwyczaj
prawny Holendrzy zamienili na ustawe, dlatego dziwi mnie ten szum, ktory
wybuchl kilka miesiecy temu.

> Chociażby o tym, że miejsce, warunki, atmosfera wokół
> chorego a przede wszystkim jakość opieki ma duży wpływ
> na stan psychiki pacjęta. Ta natomiast na jego stosunek
> do świata i życia.

Zapewne, dlatego wiem, ze w Holandii eutanazja ma sens, bo maja
znakomita sluzbe zdrowia i od lat dbaja o jakosc opieki na osobami
starszymi. Wlasnie z tego powodu nie mam obaw o manipulacje, w Polsce
oczywiscie na to jeszcze za wczesnie.

> Czy samo cierpienie spowodowane przez naturę
> pozbawia człowieka godności?

Oczywiscie nie ma takiego automatyzmu, czesto cierpienie dodaje
godnosci, ale nie w kazdym przypadku.

> Dziecko rodzi się w bólach czy odczuwa łaskotki w trakcie
> porodu?
> A może zaoszczędzimy mu tego bólu?
> Ciekawe jakby to się nazywało?

Dziecko, oprocz doswiadczen traumatycznych nie odczuwa swiadomie
tego bolu. Nie ma wiec to zwiazku z eutanazja, czyli madra smiercia.
Poza tym od dawna trwa batalia o zmniejszeniu bolu porodowego
i poporodowego, ale to tak na marginesie :)

> Ono gdy na świat przychodzi ma kogoś bardzo bliskiego - matkę która go
> rodzi.
>
> PO LATACH.
>
> A kiedy matka odchodzi - gdzie jest wówczas to dziecko(ci)?

Wowczas to dziecko jest juz swiadomym czlowiekiem z wolna wola.

> Dodaj do tego jeszcze ból, wielki ból a na końcu otrzymasz
> totalny brak chęci do życiu. Kiedy zlikwidujesz te elementy,
> zmieni się i stosunek do życia.
>
> Wtedy CHCE się żyć.
> Wczuj się w tą sytuację w tych dwóch stanach.
> Potrafisz?

Potrafie, ale nie mozesz zawezyc i opisac w ten sposob kazdy przypadek
chorego proszacego o eutanazje. Poza tym w Holandii funkcjonuje doskonala
pomoc psychologiczna. Jednakze potrafie wyobrazic sobie i taka sytuacje,
kiedy strach przed cierpieniem i smiercia jest nieuleczalny mimo pomocy
przyjaznych ludzi i psychologow. Wtedy jakim prawem mozna odmowic
prawa do samobojstwa?

> Miłość i przyjaźń to sprawa conajmniej dwojga ludzi ICH woli.
> Decyzja eutanazji to sprawa jednego człowieka (patrz samotność).

Nie przesadzajmy, ludzie nie domagaja sie eutanazji tylko dlatego, ze
sa samotni i pozbawieni wlasciwej opieki.

> tej
>
> Masz rację, trzeba rozmawiać ale nie poszukiwać argumentów aby
> uzasadnić słuszność czy konieczność jej legalizacji.

Dlaczego nie? Ale taka decyzja i tak trzeba poprzedzic dyskusja o opiece
hospicyjnej i paliatywnej, a w Polsce panuje oficjalna (koscielna;)
jednosc -
nie ma tematu.

> Radku, ten stan rzeczy jest już w (dużym stopniu) SKUTKIEM
> zaniedbania tego co wyżej:
> ______________________________________

Zgadzam sie, ale nie zmienia to faktu, ze trzeba od zaraz zajac sie
godnoscia przy umieraniu, w polskich szpitalach w tym wzgledzie
jest katastrofalnie zle.

> Chodzi mi o to, że należy posegregować wg. ważności problemów (tu
> konkretnie społeczeństwa polskiego) i wg. tej ważności się nimi zajmować.
> A nie jak to ma miejsce.
> Jak się ma problem eutanazji w Polsce do bezdomnych ludzi, bezrobotnych,
> głodnych dzieci, służby zdrowia, rent i emerytów itd. itd.

W Polsce nie ma problemu eutanazji i to jest wlasnie problem. Bo to oznacza
ze cos z tym spoleczenstwem jest nie tak. Jestem jednak przeciwnikiem
wyrwanej z kontekstu dyskusji o eutanazji. Bo taka dyskusja jest
rzeczywiscie zamydlaniem oczu.
> Uporządkuj te problemy wg. ważności spraw którymi NALEZY się
> zająć i w jakiej kolejności w stosunku do problemu eutanazji w tym kraju.
> Sugestje mediów typu:

Rozmowa o godnosci umierania jest problemem waznym, ale to co
zrobily media i niektorzy prymitywni przeciwnicy eutanazji (Niesiolowski)
wola o pomste do nieba.

> A debatujmy sobie, dyskutujmy ale dajmy spokój z tym Sejmowi.

Sytuacja jest taka, ze Sejmowi nikt nie przeszkadza w pracy, bo
nie ma nawet projektu, a dyskusji jak nie bylo tak nie ma.

pozdrawiam
Radek