Grzybiec - ciekawa potrawa

1. Data: 2002-04-07 20:28:18

Temat: Grzybiec - ciekawa potrawa
Od: <o...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Proponuję zapoznanie się ciekawą potrawą: przepis znajduje się na stronie
www.grzybypodhala.prv.pl dokładnie na stronie
http://www.kki.pl/zenit/grzyby_spyt/przepisy.htm#Grz
ybiec

Przeglądając zasoby internetowe natrafiłem na niezwykle ciekawą potrawę
czeską zwaną "hubnikiem". Po polsku brzmiałoby to dziwnie: "grzybnik". Po
długich namysłach wybrałem nazwę polską:
"grzybiec". Wprawdzie jeden z grzybów nosi taka nazwę ale ileż to rzeczy
określamy przy użyciu tych samych wyrazów...
Na początek kilka słów o grzybcu czyli czeskim hubniku. To danie, serwowane
tradycyjnie na wigilię, pochodzi z czasów gdy ludzie nie wiedzieli jeszcze co
to jest choroba wieńcowa czy inne choroby cywilizacyjne. Potrawa została
wymyślona gdzieś pomiędzy Trutnowem i Libercem a jej podstawą są właśnie
grzyby.
W Czechach organizuje się nawet konkursy na najlepszy grzybiec (hubnik).
Oznacza to, że w miarę upływu lat - pierwsza oryginalna receptura ulegała
modyfikacjom a z dania wigilijnego ( postnego) powstawały pewne odmiany mniej
postne. Zachował się jednak "kręgosłup" potrawy i identyczny końcowy etap jej
przygotowania.
Na początek podaję recepturę, która zwyciężyła na konkursie organizowanym w
1998 roku. Jest to Karkonoski hubnik z miejscowości Sklenarzyce.
Do przygotowania potrawy należy użyć naczynia ( brytfanny, gęsiarki) o
wymiarach mniej więcej 24x 41 cm ( to typowe czeskie naczynie do zapiekania).

A oto kolejność czynności i składniki.

1. Nabrać grzybów suszonych dwa razy tyle ile się zmieści w złożonych razem
dłoniach.
Grzyby należy potłuc ( połamać, zgnieść ale nie robić proszku!) na kawałki.
Ugotować w małej ilości wody tak aby grzyby "napiły" się tylko ale jednocześnie
nie przypaliły.
2. Pokroić na drobne kosteczki 4 rogaliki
( nie słodkie) albo odpowiedni kawałek weki i zalać kostki 1/2 litra mleka. Po
rozmoczeniu dobrze rozmieszać.
3. Do masy dodać:
-4 jajka,
-4 łyżki stołowe grysiku,
-1 łyżkę stołową pokruszonego majeranku,
-1 roztarty ząbek czosnku,
-1 łyżeczkę do herbaty potłuczonego kminku,
Wszystko wymieszać tak aby powstała substancja prawie płynna. Posolić z
wyczuciem tak aby po spróbowaniu czuć, że przygotowana masa jest lekko
niedosolona.
4. W brytfannie usmażyć pokrojoną w kosteczki słoninę ( ok. 80 gramów). Osoby
nie chcące by to nie była potrawa postna mogą użyć oleju. Na roztopionym
tłuszczu usmażyć dwie średniej wielkości cebule pokrajane w plasterki. Gdy
cebula zacznie robić się złocista wlać do naczynia przygotowana masę i
rozmieszać ją dobrze z cebulą i usmażoną słoniną.
5. Brytfannę, nie zakrytą od góry, włożyć do piekarnika mniej więcej w połowie
jego wysokości. Nastawić na termostacie 200 stopni. Piec od 40 do 45 minut.
6. Grzybiec ( hubnik) podaje się natychmiast po wyjęciu z piekarnika jakkolwiek
można go jeść także na zimno. Jak pisze autor receptury- skórka na upieczonej
potrawie powinna być złocista co wyraźnie kontrastuje z kolorem twarzy
sąsiadek, które bledną z zazdrości.
Jeżeli przepis zainteresuje internautów mogę spolszczyć także kilka innych
receptur mniej postnych. Smacznego. Dzisiaj robię próbe generalną. A może
inaczej nazwać potrawę?
Autor tekstu Tadeusz Ruchlewicz

Zenit

http://www.grzybypodhala.prv.pl

1. Data: 2002-04-08 08:43:27

Temat: Re: Grzybiec - ciekawa potrawa
Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

o...@p...onet.pl napisal:

> [...]
> receptur mniej postnych. Smacznego. Dzisiaj robię próbe generalną. A może

Mnie się podoba, wypróbuję. Nazwę proponuję zmienić na "grzybowiec".

Krycha

1. Data: 2002-04-08 08:47:20

Od: "Mapet" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj!
Przepis bardzo ciekawy, ale ja mam jedno pytanie:

> [...]
> -1 łyżkę stołową pokruszonego majeranku,
> -1 roztarty ząbek czosnku,
> -1 łyżeczkę do herbaty potłuczonego kminku,

a kiedy dodać grzyby? Nie zauważyłam, czy tego nie było? Bardzo fajny
przepis i jeślibym go spróbowała zrobić, to chciałabym zrobić wszystko
dobrze. Pozdrawiam!
Mapet

1. Data: 2002-04-08 08:54:18

Od: <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> A co to jest weka???? ( mnie sie kojrzy wyłącznie w wekiem czyli slojem do
przetworów). I czy mnie sie wydaje, czy czeskie "rohliki" to niekoniecznie sa
nasze rogaliki, raczej nasze buleczki zwykle, kanjzerki, jsli chodzi o rodzaj
is trukture ciasta?Lekko wglupiona QD

1. Data: 2002-04-08 10:29:11

Od: "malenka" <m...@a...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

<d...@p...onet.pl> wrote in message
> przetworów).

Hehe tez kiedys mialam ten problem :-) Malopolska "weka" to lodzka angielka
albo warszawska bulka paryska.
A tak na przyszlosc: slaskie "koloczki" (kołoczki) to slodkie bulki z serem.

Pozdrawiam cieplutko
malenka

PS. Baaardzo rzadko sie odzywam, ale czytuje Was regularnie. Jak znajde
jakis ciekawy przepis, to podrzuce jako "wkupne" :-)

1. Data: 2002-04-08 11:54:57

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

d...@p...onet.pl napisala:

> przetworów).

Weka to w południowej Polsce długa bułka :-) Myśłę, że to może
być po prostu każde białe pieczywo.

> I czy mnie sie wydaje, czy czeskie "rohliki" to niekoniecznie sa
> nasze rogaliki, raczej nasze buleczki zwykle, kanjzerki, jsli chodzi o rodzaj
> is trukture ciasta?Lekko wglupiona QD

Raczej bułeczki zwykłe, rogaliki bywaja słodkie, mają mak. Chociaż
połączenie ze słodkim ciastem moze być ciekawe...

Krycha

1. Data: 2002-04-08 12:08:30

Od: "asia" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krystyna Chiger" <k...@p...pl> napisał w wiadomości
> d...@p...onet.pl napisala:
>

> Weka to w południowej Polsce długa bułka :-) Myśłę, że to może
> być po prostu każde białe pieczywo.

U mnie wek (nie weka) to dluga bulka, najczesciej nazywana francuzem.

Asia (Katowice)

1. Data: 2002-04-09 08:12:51

Od: <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Mnie się podoba, wypróbuję. Nazwę proponuję zmienić na "grzybowiec".
>
> Krycha

Nazwa grzybowiec jest lepsza bo przypomina taką konstrukcję jak np. makowiec...
Informuje dodatkowo, że potrawa może być zrobiona z grzybów suszonych,
świeżych, mrozonych... Ta z suszonymi to jedna z receptur.

1. Data: 2002-04-09 08:28:24

Od: <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Witaj!
> Przepis bardzo ciekawy, ale ja mam jedno pytanie:

> [...]

Grzyby dodaje się do przygotowanej masy. Popełniłem taki sam błąd jak czeski
autor przepisu, który też o tym zapomniał. Informuję dodatkowo, że inne
przepisy dopuszczają takie modyfikacje jak stosowanie grzybów świeżych a także
mrożonych. Przy okazji informuję, że przed mrozeniem kurek i rydzów lepiej je
zblanszować ( obgotować) bo inaczej bedą po rozmrożeniu niedobre. Na stronie o
grzybach Podhala i Orawy zaprezentuję inne receptury "Grzybowca" jak go
nazwała ( trafniej)Krystyna.

1. Data: 2002-04-09 08:30:31

Od: <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> U mnie wek (nie weka) to dluga bulka, najczesciej nazywana francuzem.
>
> Asia (Katowice)
>
> AAA, znaczy sie bułka paryska w Pozaniu kawiarką, kowiorkom zwana
Jasne..
A nawiasem mówiąc tyle nazw na długa pszenna bułke.Dzięki za wyjaśniena, Qd

Jajka faszerowane lososiem
potrawy z mikrofali
Herbatkę polecam:-))
Nigdy się nie klei...