Guz na kręgosłupie - co robić?!

1. Data: 2005-09-22 07:06:55

Temat: Guz na kręgosłupie - co robić?!
Od: "Piotr" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
W zeszłym tygodniu moja mama trafiła do szpitala. Od czerwca skarżyła się na
bóle kręgosłupa i nóg. Bóle się nasilały. Leczono ją początkowo objawowo -
faszerowano środkami przeciwbólowymi. Ani lekarz pierwszego kontaktu ani
onkolog (mama miała nowotwór w płucach - rok temu go usunięto) ani reumatolog
nie skierowali jej na odpowiednie badania. Dopiero kiedy wystąpił niedowład
nogi (dwa tygodnie temu) trafiła do neurologa i ten natychmiast skierował ją do
szpitala. Trafiła do Wojewódzkiego Szpitala Specj. nr 5 w sosnowcu. Badanie
rezonansem magnet. ujawniło guz w 3-cim kręgu lędźwiowym. Guz jest duży i
uciska rdzeń kręgowy powodując ból i w tej chwili już niedowład obu nóg.
Początkowo planowano operacyjne usunięcie guza ale wczoraj się dowiedziałem że
lekarze z tego zrezygnowali i chcą ją przenieść do Szpitala Onkologicznego w
Katowicach (prz ul. Raciborskiej). Wydaje mi się że radioterapia nie przywróci
mamie władzy w nogach i nie zlikwiduje źródła bólu a te dwie rzeczy sprawiają
iż mama z dnia na dzień jest coraz bardziej załamana co odbija się na ogólnym
stanie jej organizmu. Zawsze była energiczną kobietą a teraz jest zdana na
opiekę innych bo nie potrafi wstac z łóżka.
Czy ktoś ma pomysł co robić? Jaki ośrodek medyczny mógłby jej pomóc? Czy
naprawdę operacyjnie nie można usunąć tego guza?
Gdyby potrzebne były jeszcze jakieś informacje to podam. Dziś wieczorem będę
miał całą dokumentację.
Można pisać na e-maila.
Piotr

2. Data: 2005-09-22 08:10:44

Temat: Re: Guz na kręgosłupie - co robić?!
Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj!

Żeby ocenić wasz problem wymagana jest bardzo szczegółowa wiedza o tym
konkretnym przypadku. Nie chcę się bawić we wróżkę, dlatego powiem
bardzo ogólnie. Byćmoże lekarze zadecydowali o radioterapii, ponieważ
usunięcie tej wielkości guza byłoby trudne technicznie i bardzo
niebezpieczne. W takich przypadkach wstępna radioterapia pozwala na
zmniejszenie masy guza, którego później można normalnie usunąć
chirurgicznie.

Pozdrawiam
Piotr

3. Data: 2005-09-22 09:02:52

Od: "Piotr" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzięki za Twoją opinię.
Oto co wyczytałem w internecie:
"Podstawą dotychczasowych terapii jest napromieniowanie przy pomocy
radioterapii ognisk nowotworowych w kościach. U 80% chorych przynosi to szybką
ulgę w bólu. U części chorych poprawa ta ma charakter stały. Jeśli przerzuty są
liczne stosuje się dożylny wlew izotopu promieniotwórczego, który wraz z
krążeniem dociera do ognisk rakowych w całym ciele. Radioterapia nie jest
bolesna, przynosi wyraźną poprawę.
Największą nadzieję pokłada się ostatnio w bisfosfonianach - syntetycznych
związkach bardzo pomocnych w leczeniu przerzutów nowotworowych do kości. W
Polsce zarejestrowane są obecnie dwa tego typu leki - klodronian (Bonefos) i
pamidronian (Aredia)."
Czy farmakoterapia może zmniejszyć również guza i związany z nim ucisk na
rdzeń?

4. Data: 2005-09-22 14:06:34

Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jeśli chodzi o zastosowanie bisfosfonianów w leczeniu nowotworów kości,
jest to podejście stosunkowo nowe. Nie wszystko jeszcze wiadomo na temat
mechanizmu działania tych leków w przypadku nowotworów (wyjściowo miały
być, i są stosowane w innych chorobach). Generalnie odgrywają one rolę
wspomagającą (zmniejszają ryzyko złamań, ból...), ale istnieją
doniesienia na temat ich bezpośredniego hamującego wpływu na komórki
nowotworowe.

Jeśli chodzi o farmakologiczne sposoby zmniejszania masy guza, to od
tego jest chemioterapia (a nie bisfosfoniany), jednak, jak sam
wyczytałeś, w przypadku przerzutów do kości stosuje się radioterapię (po
prostu badania wykazały, że akurat w tym przypadku daje ona najlepsze
wyniki).

Najbardziej renomowanym ośrodkiem onkologicznym w Polsce (i jednym z
najlepszych w Europie) jest Centrum Onkologii w Gliwicach.

Pozdrawiam i trzymam kciuki!!
Piotr

5. Data: 2005-09-23 16:56:28

Od: "Gocha" <l...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr" <p...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:308b.000011b5.4332580e@newsgate.onet.pl...

> Czy ktoś ma pomysł co robić? Jaki ośrodek medyczny mógłby jej pomóc? Czy
> naprawdę operacyjnie nie można usunąć tego guza?
Witaj.
Oczywiście nie mam pojęcia czy guza można usunąć czy nie, ale ja
spróbowałabym jeszcze
skonsultować w szpitalu w Piekarach Śląskich. Jest tam oddział "Onkologii i
patologii kostno-stawowej",
który specjalizuje się właśnie usuwaniem guzów z kości. Ordynator, dr Jerzy
Spinde,l to specjalista
z najwyższej półki, jego zdanie byłoby dla mnie bardzo istotne. Mógłbyś
wziąć wszystkie wyniki badań i pojechać tam, doktor przyjmuje we wtorki
(przynajmniej tak było 3 lata temu, kiedy ja się tam
leczyłam). Zadzwoń i dowiedz się,. Życzę duuuzo zdrowia, Gocha.

6. Data: 2005-09-26 09:00:47

Od: "Piotr" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzięki wielkie,
Na razie od jutra mama będzie mieć radioterapię.
Będę się dowiadywał czy w Piekarach mogą jej pomóc.
Piotr

Strony www o zdrowiu
Prof. Leo Szach - czy macie jakieś doświadczenia ?
aparat ortodontyczny i implanty
PROF.WARENIK-SZYMANKIEWI CZ ktoś się u niej leczył?
Wrastający paznokieć