Re: Haft żukowski-pomocy!!!

Data: 2003-10-30 20:56:51
Temat: Re: Haft żukowski-pomocy!!!
Od: "Anna B. " <g...@g...pl>

Jeszcze raz miłe Panie :o)
Cytat ze wspominanej przeze mnie książeczki:
Haft żukowski jest najstarszym na Kaszubach rodzajem haftu, zapoczątkowanym
przez siostry zakonne i bardzo do dziś rozpowszechnionym. (...) Dzięki
przewadze koloru niebieskiego, cieniowanego od chabru aż po
najdelikatniejszego błękitu, jest on bardzo przejrzysty.
W hafcie żukowskim występuje 7 kolorów, do których wlicza się 3 odcienie
niebieskiego. Czerwień nie jest jaskrawa, lecz zawiera domieszkę karminu.
Zieleń ma tu odcień zgniłozielony. Żółć zawiera barwę słoneczną, czerń
natomiast jest wyraźnie smolista. Koniec cytatu.
Haft w XVII i XVIII wieku. Ówczesne hafciarki samodzielnie barwiły nici do
haftu. Zatem na pewno robiły to wg własnego oka.

Natomiast numerki, które podałaś AniuWeroniko., to Ariadna. Ale Ariadna
zmieniała numerację swoich kolorków i w tym cały szkopuł.
Zatem dalej opisowo (tylko nie wiem, dlaczego w obu książeczkach nie zgadza
się ilość kolorów ?):
441 -jasny niebieski
442 -średni niebieski
443a -szafir
404 -żółty
428a -czerwony
428b -czerwony
429 -wiśniowy
451 -zielony
czarny
No i teraz bądź tu mądry i pisz wiersze. Zostaje oko, Mileno. Twoje ;o)
Anna vel Gratka (Ziemia Lubuska)