Harmonet a Torbiel!

11. Data: 2004-11-10 10:40:33

Temat: Re: Harmonet a Torbiel!
Od: s...@w...pl ([[Piwosz]) szukaj wiadomości tego autora

Dzieki wielkie za odpowiedzi!

Tylko pozostaje pytanie, jesli nie harmonet to co???

Dodaam jeszcze informacje do wczesniejszego posta ze torbiel jest
bardzo duzoa: 6cm x 4cm x 3 cm.

12. Data: 2004-11-10 13:42:38

Od: "Aska" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Tylko pozostaje pytanie, jesli nie harmonet to co???
>
> Dodaam jeszcze informacje do wczesniejszego posta ze torbiel jest

nio to przy takiej torbieli szanse ze sie wchonie są nikłe ( dobrze się
wchłaniają te niewielkie ) , sama mam podobnej wielkości dwukomorową itd pol
roku już biorę pigulki i nic , aktualnie zastanawiam się nad biopsją ( miałam
już kiedyś takową robioną ) lub ewentualnie laparoskopia ( tylko ze się jej
obawiam , poza tym u mnie dość często się ta torbielka odnawia, więc co jakis
czas nie uśmiecha mi sie powtarzanie laparoskopii - a moze byc tak ze się po
niej tez odnowi ).

Rada dla ciebie to znaleźć dobrego ginekologa

pozdrawiam i zdrówka zycę

13. Data: 2004-11-10 20:42:21

Od: m...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> Dodaam jeszcze informacje do wczesniejszego posta ze torbiel jest
> bardzo duzoa: 6cm x 4cm x 3 cm.

Musisz czym prędzej odwiedzić dobrego ginekologa, który powinien zlecić
komplet badań, by Cię nie straszyć nie będę pisała jakich...

Magda

14. Data: 2004-11-10 21:13:03

Od: "Aska" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Musisz czym prędzej odwiedzić dobrego ginekologa, który powinien zlecić
> komplet badań, by Cię nie straszyć nie będę pisała jakich...

a jaki to komplet badań ze tak spytam ??hormony ??przy pigułkach nie wyjda
dobre ( przynajmniej niektore) , a pewnie masz na myśli marker nowotworowy CA-
125 ?? niekoniecznie musi byc robiony, kieruje sie dopiero wtedy jesli w
obrazie usg sa podejrzenia ze to torbiel lita na przyklad, lub taka kt juz w
obrazie usg daje jakies podejrzenia. Ogolnie nie lubie pisania w takim stylu
jak powyej bo ju samym takim zzdaniem ktos sie moze przerazić, nie wiedząc o
czm mowa etc

pozzdr

Aska

15. Data: 2004-11-11 11:33:14

Od: Vlad <v...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

[[Piwosz] wrote:
> [...]
>
> Tylko pozostaje pytanie, jesli nie harmonet to co???
>
> Dodaam jeszcze informacje do wczesniejszego posta ze torbiel jest

Nikłe szanse na skuteczne leczenie zachowawcze.
IMHo - laparoskopia, usunięcie zmiany.
Vlad

16. Data: 2004-11-11 11:47:19

Od: "Aska" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nikłe szanse na skuteczne leczenie zachowawcze.
> IMHo - laparoskopia, usunięcie zmiany.
> Vlad

Vlad mam takie pytanie czzym rózni sie biopsja torbieli i ściągniecię tego
całego plynu ( raz juz miałam spokoj na kilka lat po takiej biopsji,
zzastosowaniu w to miejsce Depo Medrolu i antybiotyku ) od laparoskopii w
sytuacji gdy torbiel np tak jak u mnie na prawym jajniku odnawia się co kilka
lat ??? Wiem że po laparoskopii tez moze się odnowić. Więc jakbyś mi mogl
jakos wyjasnic róznice.Aktualnie mam torbiel wielkosci 53/36 mm dwukomorową i
leczenie zachowawcze daje małe efekty zmienijszyła się tylko trochę z 63/36 mm
na 53/26mm i własnie niechcę jej chodowac w niewiadomo ile bo na pewno taka
torbielka wypelniona plynem surowiczym dobrze nie wplywa na jajnik. Z
druhgiej strony boje sie pelnej narkozzy itd ( w rodzinie przypadki
zakrzepowo -zatorowe).

Drugi problem to taki ze nikt nie szuka przyczyny powstawania - wiem ze mam za
wysoką prolaktynę 29,7 ng/ml przy normie 3,5-28,3 ng/ml . Czy w takiej
sytuacji nie lepsze byłoby zastosowanie np Bromergonu a nie pigulek
antykoncpecyjnych, kt . przeciezz podwyższają prolaktynę ?? Chodi mi tu ju o
sytuacje kiedy sie tej torbielki pozbędę , zeby znowu nie powstawała . Resta
hormonów wnormie typu testosteron ,estrogen, progesteron etc

Byłabym wdzięczna za odpowiedź

Pozdrawiam

Aska

17. Data: 2004-11-11 21:06:12

Temat: Re: Harmonet a Torbiel! ( długie i częściowo w języku angielskim)
Od: Vlad <v...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Aska wrote:

> Vlad mam takie pytanie czzym rózni sie biopsja torbieli i ściągniecię tego
> całego plynu ( raz juz miałam spokoj na kilka lat po takiej biopsji,
Biopsje można wykonać przezpochwowo pod kontrola usg, można podac do
torbili alkohol , doxycyline (o podawaniu Depo Medrolu nie słyszałem).
Płyn do wirówki, osad co bad. cytologicznego.
Tyle,że teraz rzadko wykonuje sie tego typu zabiegi.

> sytuacji gdy torbiel np tak jak u mnie na prawym jajniku odnawia się co kilka
> lat ??? Wiem że po laparoskopii tez moze się odnowić.

Może. Ale w laparo jest możliwośc inspekcji jamy otrzewnej, możliwość
pobrania wycinków, możliwośc skoagulowania ewent. ognisk endometriozy.

> druhgiej strony boje sie pelnej narkozzy itd ( w rodzinie przypadki
> zakrzepowo -zatorowe).

Ryzyko znieczulenia jest , zależy od stanu Twojego zdrowia, ewent
nierozpoznanych uczuleń na leki, może sie coś zdarzyć w trakcie
zabiegu. Ale też i biopsja pod kontr. usg nie jest do końca bezpieczna (
a jak się wciśnie pętla jelita przed strzałem igłą?)

> [...]
> sytuacje kiedy sie tej torbielki pozbędę , zeby znowu nie powstawała . Resta
> hormonów wnormie typu testosteron ,estrogen, progesteron etc

To ja może podeprę sie literaturą:
Z ginekologii Novaka ( to taka biblia z USA)
Other documented benefits of OC use include a significant reduction in
the need for biopsies for benign breast disease and surgery for ovarian
cysts. Use of OCs also helps relieve dysmenorrhea and associated anemia
from menstrual blood loss (147). All combination OCs offer some
protection from functional ovarian cysts, but multiphasic preparations
offer less protection than other forms of combination OCs (148). If
progestin-only OCs are truly protective against breast cancer, the
levonorgestrel implants also could be expected to confer this benefit.
Combination monophasic oral contraceptive therapy has been reported to
markedly reduce the risk of functional ovarian cysts (126). It appears
that, in comparison with previously available higher-dose pills, the
effect of cyst suppression with current low-dose oral contraceptives is
attenuated (127,128). Most studies have suggested that the use of
triphasic oral contraceptives is not associated with an appreciable
increased risk of functional ovarian cysts (129). It has been suggested
that smokers have as much as a twofold increased risk of developing
ovarian cysts, although other studies have not found smoking to be a
risk factor (130,131).
Havens- Manual of Outpatient Gynaecology:
Functional ovarian cysts are the most common cause of the adnexal mass
in the reproductive years.

1.
Follicular cysts constitute 20% to 50% of ovarian masses in
postmenarchal women during the reproductive years.

a.
Ruptured cysts present as acute, severe pelvic pain that increases with
movement. Rupture also produces peritoneal inflammation, causing rebound
tenderness.

(1)
The pain tends to decrease over 1 or 2 days.
(2)
Torsion will continue to cause symptoms unless it spontaneously untwists.

b.
Follicular cysts smaller than 6 to 8 cm will usually disappear after one
or two menstrual cycles. If still present after two cycles, a trial of
any oral contraceptive to suppress ovarian function should cause them to
shrink or disappear over the next 1 to 2 months.

c.
If the cysts are larger than 6 to 8 cm, suspicion of neoplasm is
increased, and the woman should be evaluated by sonogram and either
laparoscopy or laparotomy. These cysts can cause pain either by rupture
or by torsion, which can lead to bleeding and necrosis of the ovary.

d.
Clear or serosanguinous fluid on culdocentesis is diagnostic of a
ruptured cyst. If torsion is suspected, surgery may save the involved
ovary and tube.

2.
Corpus luteum cysts occur after ovulation, may contain serous or
serosanguinous fluid, and can attain a size of 6 to 8 cm. Like
follicular cysts, they may disappear over one or two menstrual cycles or
with ovarian suppression. They occur in early pregnancy, almost always
shrinking or disappearing by the end of the first trimester. In
nonpregnant women, the management is the same as follicular cysts.

Reasumując:
Czynnościowa torbiel jajnika może zdarzyc sie u każdej kobiety w wieku
reprodukcyjnym. Jeżeli jest mała- można obserwować. Duża- operowac jeżli
nie znika po 2-3 cyklach. Oczywiście jest też zjawisko
nadrozpoznawalności- jak lekarz znajduje zmianę o średnicy 3-4 cm i
ultrasonograficznym charakterze torbieli surowiczej i straszy pacjentke
rakiem to lepiej zasięgnąć opinii innego lekarza.
Ten poziom PRL u ciebie jest na granicy normy. Miałaś próbę z
metoklopramidem?
Vlad

18. Data: 2004-11-11 21:54:12

Od: "Aska" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Płyn do wirówki, osad co bad. cytologicznego.
> Tyle,że teraz rzadko wykonuje sie tego typu zabiegi.

4 lata temu ten plyn był badany cytologicznie i wyszło tylko ze obraz
odpowiada zawartosci torbieli prostej ( równiez była dwukomorowa ) , z tym ze
w maju znowu mi się zrobiła prawie identyczna jak 4 lata temu

> Może. Ale w laparo jest możliwośc inspekcji jamy otrzewnej, możliwość
> pobrania wycinków, możliwośc skoagulowania ewent. ognisk endometriozy.

endometriozy nikt na razie nie podejrzewa, co do wycinków oczywiście sie z
tobą zgadzam

> [...]
> zabiegu. Ale też i biopsja pod kontr. usg nie jest do końca bezpieczna (
> a jak się wciśnie pętla jelita przed strzałem igłą?)

mi chodziło raczej w tym pytaniu co jest bezpieczniejsze i w ogóle czy jest
sens np. robic laparoskopie skoro tak często mi się odnawia ( 3 raz na
przełomie 10 lat, z tym ze za 1 razem sie wchłoneła pod wpływem leków,
progesteron i potem Diane-35) lub tez ewentualnie czy biopsja ma w takim
wypadku sens- wydaje mi się bezpieczniejsza mimo wszystko od laparoskopii,
skoro i po tym i po tym moze mi sie odnowic ( moze troche mieszam, ale ju nie
wiem sama co mam z nią robic , zwłaszcza ze z dwukomorowej podzieliła mi sie
na 3 komorową, minimalnie tylko zmalała) Czzy ewnetualnie mozna spróbowac w
takim przypadku jakies inne leki typu Duphaston, Orgamentil albo jeszcze cos
innego niz pigulki antykoncepcyjne ??

> To ja może podeprę sie literaturą:
> Z ginekologii Novaka ( to taka biblia z USA)

szkoda ze z angielskim u mnie na bakier, zwłaszcza w tlumaczeniu
specjalistcznych terminow

> [...]
> ultrasonograficznym charakterze torbieli surowiczej i straszy pacjentke
> rakiem to lepiej zasięgnąć opinii innego lekarza.

no własnie kazdy lekarz u kt byłam straszy rakiem , bo się nie wchłania przy
pigulach antykoncepcyjnych

> Ten poziom PRL u ciebie jest na granicy normy. Miałaś próbę z
> metoklopramidem?

nie , nie miałam takiej próby, w ogole nawet odnosnie badan hormonalnych to
nikt mi nie chciał dac skierowania, dopiero ostatni lekarz ale to tez na moja
wyraźną prośbe, za kt równiez zaplaciłam.W sumie to szukam bardziej sama
przyczyn powstawania Mogę spytac co to za próba z metoklopramidem ??

Pozdrawiam

Aska

19. Data: 2004-11-12 07:04:16

Temat: Re: Harmonet a Torbiel! ( dlugie i czesciowo w jezyku angielskim)
Od: Vlad <v...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Aska wrote:

> [...]
> takim przypadku jakies inne leki typu Duphaston, Orgamentil albo jeszcze cos

W jajnikach jest ogromna ilość pęcherzyków i mogą z nich powstawać
torbiele czynnościowe w każdym momencie życia kobiety. Zaraz ktoś sie
przyczepi , że używam niewłaściwych porównań ale z torbielami jajnika to
troche tak jak z dziurą w zębie- wyleczysz a za pół roku słyszysz ,że
się odnowiło. Zdania co do stosowaia gestagenów są podzielone ale ja
osobiście najczęściej stosuję Orgametril przy próbach leczenia
zachowawczego.

> Mogę spytac co to za próba z metoklopramidem ??

POdaje się moetokl. i pobiera krew na PRL godzine i 2 po podaniu .
Wzrost nie powinien przekraczać 5x wartości wyjściowych.

Vlad

20. Data: 2004-11-12 12:10:07

Od: "Aska" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> W jajnikach jest ogromna iloœć pęcherzyków i mogš z nich powstawać
> torbiele czynnoœciowe w każdym momencie życia kobiety. Zaraz ktoœ sie
> przyczepi , że używam niewłaœciwych porównań ale z torbielami jajnika to
> troche tak jak z dziurš w zębie- wyleczysz a za pół roku słyszysz ,że
> się odnowiło. Zdania co do stosowaia gestagenów sš podzielone ale ja
> osobiœcie najczęœciej stosuję Orgametril przy próbach leczenia
> zachowawczego.

a czy można spróbować Oragemntiilu jeszcze ? tzn odstawić pigulki i zacząć
brać Orgametril??czy juz raczej marne szanse zeby sie ona wcholneła?? i
jeszcze jedno pytanie ?? co stosować zzapobiegawczo , jesli usunę tą torbielkę
taką czy inna metoda , tzn czy mozna cos brac zeby one mi nie powstawały?? i c
zw ogóle sa jakies tabletki kt mogą tak działac??

> POdaje się moetokl. i pobiera krew na PRL godzine i 2 po podaniu .
> Wzrost nie powinien przekraczać 5x wartoœci wyjœciowych.

dziękuję za wyjasnienie.I czy mon ataką próbe zzrobic biorąc pigulki
antykoncepcyjne tzn . czy wynik nie bedzie jakos zafałszowany ??

pozdr.
Aska

do neurologa
dieta Kwaśniewskiego