IQ

1. Data: 2002-05-21 00:25:39

Temat: IQ
Od: "xyz" <x...@N...poczta.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Od pewnego czasu zaczela mnie interesowac sprawa inteligencji, testow i
rzeczy z tym zwiazanych. Glownie interesuje mnie to, czy IQ jest u czlowieka
niezmienne przez wiekszosc zycia, czy tez inteligencje mozna jakos rozwijac.
Osobiscie wydaje mi sie, ze jesli ktos rozwiazal juz np. 100 roznych testow
to ze 101 moglby poradzic sobie duzo lepiej niz przypadkowa osoba wzieta z
ulicy w celu "zbadania" ilorazu inteligencji. Jak wiec jest w rzeczywistosci?
Czy mozna "wycwiczyc" sobie zdolnosc wychwytywania roznych zaleznosci i tym
samym przygotowac sie do takiego testu?

Kolejna sprawa to roznego rodzaju testy zamieszczane w internecie. Czy waszym
zdaniem daja one wyniki zblizone do tych, ktore mozna uzyskac np. na tescie
organizowanym przez MENSE, czy tez to zupelnie inna bajka? Czy poziom
trudnosci oficjalnych testow jest duzo wyzszy od tych powszechnie
zamieszczanych i czy sposob testowania inteligencji jest inny? Slyszalem
ostatnio, ze na testach Mensy sa same zadania graficzne, tymczasem w tych,
ktore dotychczas spotkalem byly rowniez ciagi liczb, liter, rozne
uzupelnianki slowne, czasem nawet zadania matematyczne. A moze ktos bral
udzial w takich sesjach i zechcialby sie podzielic wrazeniami? Zastanawia
mnie rowniez fakt, dlaczego organizatorzy nie publikuja poprzednich testow i
dlaczego do takiego testu mozna przystepowac co najwyzej raz w roku. Moze
gdyby ludzie troche pocwiczyli to okazaloby sie, ze te 148 ma nie 2%
spoleczenstwa, a np. 20%... ?

Pozdrawiam i dziekuje za wszystkie odpowiedzi
xyz

1. Data: 2002-05-21 02:45:57

Temat: Re: IQ
Od: Artur Drzewiecki <d...@n...poczta.cierpie.onet.spamu.pl.qvx> szukaj wiadomości tego autora

Widzisz, często używa się pojęcia: "inteligencja psychometryczna", czyli
inteligencja mierzona za pomocą testów.
I z pewnością przy rozwiązywaniu coraz większej liczby testów osiąga się
coraz lepsze wyniki - wprawa w rozwiązywaniu danej klasy zadań i pamięć
są czynnikami decydującymi.
Ponadto co do wyników testów, to tak naprawdę są one wystandaryzowane w
miarę dla IQ z przedziału 80 - 120 a wyników spoza tego przedziału
uzyskanych w różnych testach nie powinno się porównywać (niedoskonałość
narzędzia).
Kołtun, faszysta, homofob i seksista.:-)))

1. Data: 2002-05-21 05:42:51

Od: jacek <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <acc463$r59$1@news.gazeta.pl>, x...@N...poczta.gazeta.pl
says...
> [...]
> niezmienne przez wiekszosc zycia, czy tez inteligencje mozna jakos rozwijac.

Tak - wg badan sie rozwija (lub "zwija";-))

> [...]
> Czy mozna "wycwiczyc" sobie zdolnosc wychwytywania roznych zaleznosci i tym

Klopot w tym ze jest wiele definicji inteligencji - ja znam kilka
publikacji w ktorych w sumie jest ponad 130 roznych definicji (teraz
glowy ci nie przytocze ich z oczywistych wzgledow).
Chyba najbardziej konkretna definicja inteligencji jest taka ze
inteligencja jest to to co mierza testy na inteligencje. Czy ma to jakis
sens czy nie to juz inna sprawa.
Stowarzyszenia typu MENSA posluguja sie po prostu tym ze jakis test
potrafisz rozwiazac uzyskujac tyle a tyle punktow - ale czy w ten sposob
grupuja osoby "inteligentne" to watpliwe.
Zreszta - niewiarygodnosc testow opiera sie glownie na tym ze niewadomo
co one maja mierzyc. Ostatnimi czasy powstaja coraz to nowe publikacje o
"innych" inteligencjach: od rozreklamowanej acz niezbyt wartosciowej
jaka jest "inteligencja emocjonalna" zaczynajac a na inteligencji
intuicyjnej konaczac.
Naprawde temat juz zaczyna smierdziec w sensie naukowym.
Oczywiscie - wracajac do twojego pytania: moga sie wyniki testow na IQ
zmieniac z czasem - ale to najprawdopodobniej nie zmienia sie
inteligencja tylko wyniki testow.

1. Data: 2002-05-21 06:22:46

Od: "Little Dorrit" <z...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Artur Drzewiecki" <d...@n...poczta.cierpie.onet.spamu.pl.qvx>
napisał w wiadomości news:vscjeukksqa8hhnptuatus2s5b8jqen8h7@4ax.com...
> Widzisz, często używa się pojęcia: "inteligencja psychometryczna", czyli
inteligencja mierzona za pomocą testów.

Takiego pojęcia używa zaledwie jeden ignorant z zakresu psychologii.
Specjaliści psychologowie używają terminu "inteligencja ogólna"
Dorrit

> Politycznie niepoprawny Artur Drzewiecki.
> Kołtun, faszysta, homofob i seksista.:-)))
>
> Usuń "nie.", "cierpie.", "spamu." i ".qvx" z mego adresu w nagłówku.

Usuń sobie sam.

1. Data: 2002-05-21 07:58:00

Od: jacek <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj!

In article <accpgr$ldd$4@news.tpi.pl>, z...@c...pl says...

> inteligencja mierzona za pomocą testów.
>
> Takiego pojęcia używa zaledwie jeden ignorant z zakresu psychologii.
> Specjaliści psychologowie używają terminu "inteligencja ogólna"
> Dorrit

Jeden? No to w takim razie ma wieledziesiat wcielen i w kazdym wcieleniu
tytuly naukowe oraz publikacje.
Czas na nauke! Widza sie podwaja co 7 lat, przegapilas 3 cykle!

1. Data: 2002-05-21 08:35:13

Od: "Huxley" <h...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "jacek" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
>
> Oczywiscie - wracajac do twojego pytania: moga sie wyniki testow na IQ
> zmieniac z czasem - ale to najprawdopodobniej nie zmienia sie

Popraw mnie, jezeli sie myle, ale:
Inteligencję, tę mierzoną w testach IQ mozna zdefiniowac, jako zdolnosc do
gromadzenia, prztwazania informacji, i wyciagania na ich podstawie wnioskow;
rowniez tworzenie nowych jakosci.
Wobec tego, tak zdefiniowana inteligencja zmienia sie w czasie. Chyba nie
musze podawac przykladu sytuacji. Prownac wystarczy samego siebie na
przestrzeni kilku lat.
Jednak to co sie nie zmienia to intelekt, precyspozycje. Przykladowo, mozna
by siedziec cale zycie nad matematyka i wybitnym matematykiem nie zostac.

Huxley
p.s. Przyszla mi pewna mysl. Czesto mowi sie o osoba - ktore maja duza
wiedze co implikuje oczytanie - ze sa inteligentne. Moze i sa, ale bardziej
trafnym okresleniem byloby stwierdzenie, ze taki czlowiek jest erudyta. Tak
wiec niekoniecznie erudyta bedzie bardzo inteligentnym czlowikiem.
Co sadzicie o tym?

1. Data: 2002-05-21 08:48:03

Od: jacek <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj!

In article <acd0mr$ots$1@okapi.ict.pwr.wroc.pl>, h...@g...pl says...

> [...]
> by siedziec cale zycie nad matematyka i wybitnym matematykiem nie zostac.

Widzisz - generalnie masz racje. Tak myslano wiele lat. Ale w takim
razie skad sie wziela potrzeba wymyslania nowych definicji IQ? Z tego ze
taka definicja - prosta i ladna - jest nieprzydatna - bo jej zbadac sie
nie da obiektywnie. W ten sposob powstalo ponad 100 definicji
inteligencji. Do tego oczywscie masy testow, bardziej lub mniej
popularnych, od naukowych, przez "naukawe" jak MENSA, az po gazetowe
pseudo-tesciki.Co z tego ze na wysokim poziomie uogolnienia to co
napisales wyzje to prawda? Konkretyzacja tego tak by to bylo obiektywnie
badalne i mierzalne jest na razie niemozliwa bo po prostu nie wiadomo do
konca co to jest inteligencja. Dlaczego (jak napisales tez nizej, osoby
"madrzejsze" moga miec niskie IQ, a "glupie" wysokie IQ? Co wogole
okresla haslo "inteligencja"? Jak IQ przeklada sie na aktywnosc zyciowa,
prace, kariere itd. To takie pytania postawione "felieetonistycznie" ale
w jakims stopniu oddajace trudnosc.
Najprecyzyjniejsza na razie definicja to to ze IQ to to co mierza testy
nq IQ - czesciowo to dowcip, a czesciowo efekt braku pomyslu co to jest
IQ. Testy sobie, IQ sobie. Poznalem to na sobie kiedys - robiono mi
badania kilka razy w zyciu (szkola glownie) - przeszkoelni psycholodzy,
testy, no po prostu brzytwa naukowa. Na przestrzeniu 15 lat rozrzut
miedzy 125 a 178. No chyba to jaja, nie?

> [...]
> trafnym okresleniem byloby stwierdzenie, ze taki czlowiek jest erudyta. Tak
> wiec niekoniecznie erudyta bedzie bardzo inteligentnym czlowikiem.

Poczytaj np. o inteligencji emocjonalnej czy duchowej. To malo naukowa
sprawa za to pokazujaca problem.

1. Data: 2002-05-21 09:25:25

Od: "mops" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dorrit, na liscie jest temat "jak do niego dotrzec??". widac ze chlopak jest
w tarapatach. taka sama sytuacje kiedys miala moja dobra znajoma i dlatego
ten temat mnie mocno rusza.
czy mozesz mu odpowiedziec? tylko zrob to dobrze, oki?
mops

1. Data: 2002-05-21 11:38:16

Od: <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

> Glownie interesuje mnie to, czy IQ jest u czlowieka
> niezmienne przez wiekszosc zycia, czy tez inteligencje mozna jakos rozwijac.

Ja dwa razy pisalem test MENSY w odstepie rocznym. Ani do jednego ani do
drugiego sie nie przygotowywalem. Wynik mialem taki sam...

neino

1. Data: 2002-05-21 12:44:58

Od: "Zdzisław Zdzisławowski" <x...@N...poczta.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ja dwa razy pisalem test MENSY w odstepie rocznym. Ani do jednego ani do
> drugiego sie nie przygotowywalem. Wynik mialem taki sam...

A nie miales moze wrazenia, ze piszac za drugim razem znasz juz mniej wiecej
schemat rozumowania dla tych zadan lub, ze niektore zadania byly troche
podobne?

BTW: slyszalem, ze na tych testach jest 5 grup po 12 zadan, to prawda? Ile
jest czasu na wszystko?

do Marka
jak do niego dotrzec ??
psychologia UJ - ktory wydzial?