IQ

From: "xyz" <x...@N...poczta.gazeta.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: IQ
Date: Tue, 21 May 2002 00:25:39 +0000 (UTC)

Witam,
Od pewnego czasu zaczela mnie interesowac sprawa inteligencji, testow i
rzeczy z tym zwiazanych. Glownie interesuje mnie to, czy IQ jest u czlowieka
niezmienne przez wiekszosc zycia, czy tez inteligencje mozna jakos rozwijac.
Osobiscie wydaje mi sie, ze jesli ktos rozwiazal juz np. 100 roznych testow
to ze 101 moglby poradzic sobie duzo lepiej niz przypadkowa osoba wzieta z
ulicy w celu "zbadania" ilorazu inteligencji. Jak wiec jest w rzeczywistosci?
Czy mozna "wycwiczyc" sobie zdolnosc wychwytywania roznych zaleznosci i tym
samym przygotowac sie do takiego testu?

Kolejna sprawa to roznego rodzaju testy zamieszczane w internecie. Czy waszym
zdaniem daja one wyniki zblizone do tych, ktore mozna uzyskac np. na tescie
organizowanym przez MENSE, czy tez to zupelnie inna bajka? Czy poziom
trudnosci oficjalnych testow jest duzo wyzszy od tych powszechnie
zamieszczanych i czy sposob testowania inteligencji jest inny? Slyszalem
ostatnio, ze na testach Mensy sa same zadania graficzne, tymczasem w tych,
ktore dotychczas spotkalem byly rowniez ciagi liczb, liter, rozne
uzupelnianki slowne, czasem nawet zadania matematyczne. A moze ktos bral
udzial w takich sesjach i zechcialby sie podzielic wrazeniami? Zastanawia
mnie rowniez fakt, dlaczego organizatorzy nie publikuja poprzednich testow i
dlaczego do takiego testu mozna przystepowac co najwyzej raz w roku. Moze
gdyby ludzie troche pocwiczyli to okazaloby sie, ze te 148 ma nie 2%
spoleczenstwa, a np. 20%... ?

Pozdrawiam i dziekuje za wszystkie odpowiedzi
xyz