Re: Irga jak sadzić?

From: Anula <a...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Irga jak sadzić?
Date: Tue, 22 Oct 2002 08:40:50 +0200
Sender: a...@p...onet.pl@raszr001-instytutlesnictwa.inetia.pl

On Mon, 21 Oct 2002 14:38:35 +0200, "Piotr Jan Piguła"
<b...@g...pl> wrote:

>Witam.
>Mam nasiona Irgii i chciałbym w domu w skrzynkach na zime je zasadzic. Czy
>najpierw ususzyc nasiona czy takie jak zerwałem od razu pikować?
>Piotr

A te nasiona to jeszcze w owockach siedzą? Bo jeśli tak, to zalać
wodą i po 2-3 dniach wyłuskać, potem nie suszyć, tylko od razu w
wilgotny piasek i do lodówki (bez komentarzy proszę, irgę też
trzymam w lodówce :-)) na 1-3 miesiące. Różne irgi potrzebują
różnego czasu stratyfikacji, np.irga dielsa jakoś po miesiącu
zaczęła kiełkować w lodówce, o ile pamiętam. Trzeba więc co jakiś
czas przeglądać nasiona, a wykiełkowane przenosiłam do doniczek.
Irga pozioma musiała siedzieć w lodówce dużo dłużej i wschodziła
znacznie słabiej.
A w ogóle zamiast tych zabiegów może lepiej byłoby od razu wysiać
jesienią na rozsadnik i na wiosnę coś tam powinno wzejść. Zima
zrobi swoje zapewne, ale tego sposobu nie praktykowałam.

Pozdrawiam,
Anula :-)