Jajko po Benedyktyńsku

1. Data: 2004-08-19 13:42:25

Temat: Jajko po Benedyktyńsku
Od: "Beza" <s...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Czy ktoś z Was zna może przepis na jajko po Benedyktyńsku?
Pozdrawiam
Beza z Opola

1. Data: 2004-08-19 14:51:06

Temat: Re: Jajko po Benedykty?sku
Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <cg2ao9$4ju$1@213.238.122.43.adsl.inetia.pl>,
"Beza" <s...@t...pl> wrote:

> Witam
> Czy kto? z Was zna mo?e przepis na jajko po Benedykty?sku?
> Pozdrawiam
> Beza z Opola

Cyz chodzi Ci o eggs Benedict (jajka a la Benedict) czy o oeufs
benedictine (jajka po benedyktyńsku)? Te dwie zupełnie różne potrawy są
bardzo często mylone.

Władysław

1. Data: 2004-08-19 15:27:26

Od: "eM eL" <b...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los <w...@o...pl> napisał(a):
> Cyz chodzi Ci o eggs Benedict (jajka a la Benedict) czy o oeufs
> benedictine (jajka po benedyktyńsku)? Te dwie zupełnie różne potrawy są
> bardzo często mylone.
>
> Władysław

No...To zaczyna byc naprawde interesujace.
"Zupelnie inne..?" E tam, "zupelnie" inne to one nie sa. W jednym jajka,
sos hollandaise, kanadyjski bekon i grzanka/english muffin jako "baza"a w
drugim jajka, sos hollandaise i puree z rybki oraz ziemniaki jako "baza."
Znasz jakies iakies inne roznice..?
Jesli tak, to podaj swoje zrodla...

No i co z tymi nazwami? Eggs Benedict ...Oufs a la benedictine ("jajka a la
Benedict"), Ouefs benedictine...? Bo w Kanadzie "Oufs a la benedictine" =
eggs Benedicts a we Francji nie...

1. Data: 2004-08-19 16:56:37

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <cg2gsu$dsd$1@inews.gazeta.pl>,
"eM eL" <b...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:

> [...]
> Benedict"), Ouefs benedictine...? Bo w Kanadzie "Oufs a la benedictine" =

W ramach odpowiedzi wklejam tekst z jednego z moich starych felietonów.

Sztokfisz i jaja w koszulkach
Sztokfisz, wysuszony na wiór, solony dorsz, zniknął z polskiej kuchni i
wyobraźni kulinarnej. Był on jednak dawniej ceniony i chociaż jadany
głównie w poście, to nie tylko dla umartwienia. Znawcy staropolskiej
kultury, Brückner i Bystroń pisali, że z przyrządzania sztokfisza
słynęli u nas w XVIII wieku kapucyni, których z tego powodu zapraszano
na dwory, nawet na królewski, chętniej niż dla odprawiania nabożeństw.
W kuchniach wielu innych narodów jednak zarówno sztokfisz jak i inne
odmiany solonego dorsza nadal cieszą się estymą. We Francji taki dorsz
występuje zwykle pod nazwą morue, a wśród potraw z niego króluje
prowansalskie estofinado ? ragout z pomidorami, cebulą, czosnkiem, oliwą
i ziołami.
Tak jak u nas kapucyni, tak we Francji specjalistami od solonego dorsza
byli zapewne benedyktyni. W każdym razie wskazuje na to fakt, że
określeniem a la bénédictine nazywa się potrawy zawierające purée z
solonego dorsza i ziemniaków. Podobnie jak u nas były to niegdyś potrawy
postne, które dzięki mistrzostwu zakonnych kucharzy wzniosły się na
szczyty sztuki kuchennej. Obowiązkowym dodatkiem do nich stały się
trufle, a najsłynniejsze pośród nich są oeufs bénédictine ? jajka po
benedyktyńsku ? kopczyk purée z solonego dorsza z truflami, obłożone
jajkami w koszulkach i polane sosem śmietanowym.
Zdziwiłem się niedawno, kiedy w uroczej komedii "Uciekająca panna młoda"
bohaterka, prosta dziewczyna z amerykańskiej prowincji, wymieniła jajka
po benedyktyńsku jako swają ulubioną potrawę na śniadanie. Skąd tam
nagle takie wyszukane gusta i rozrzutność ? trufle na śniadanie? W czym
rzecz zrozumiałem kilka dni temu, gdy Robert Makłowicz w swym programie
telewizyjnym przyrządzając jajka w koszulkach na grzance z sosem
chrzanowym oznajmił, że gdyby sos był holenderski to byłyby to jajka po
benedyktyńsku. Istnieje mianowicie inna potrawa, o nieco podobnej
nazwie, chociaż całkiem innym rodowodzie. Eggs Benedict, jajka a la
Benedict to jedna z pereł w koronie kuchni amerykańskiej. Chodzi tu o
jajka w koszulkach podane na grzankach z połówek angielskich drożdżowych
muffinek, okrytych plastrami smażonego ?kanadyjskiego bekonu?, czyli
wędzonego schabu, polane sosem holenderskim.
Pochodzenie tej potrawy jest niejasne. Legendy mówi o finansiście z Wall
Street nazwiskiem Benedict, który zamówił takie jajka czy to w słynnej
restauracji Delmonico, czy to w hotelu Waldorf, gdzieś w początkach
zeszłego wieku. Podobno było to po przehulanej nocy. Cóż, danie
niewątpliwie odpowiednie na taką sytuacj?, zwłaszcza, jeżeli towarzyszyć
mu będzie, jak niektórzy polecają, szklaneczka Bloody Mary?, na
śniadanie.

1. Data: 2004-08-19 17:54:51

Od: "eM eL" <b...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los <w...@o...pl> napisał(a):

> W ramach odpowiedzi wklejam tekst z jednego z moich starych felietonów.

Teoretyk wiec...Wygladales mi na teoretyka w tym zakesie od samego poczatku -
kiedy i gdzie ostatnio jadles oeufs a la bénédictine z puree z solonej
ryby..? Bo ja - z przyczyn rodzinnych - akurat stosunkowo niedawno (z sola
puree i ze szpinakiem, nota bene, bo rzecz dziala sie prawie w Prowansji ale
w prywatnym domu), ale sprobuj dostac cos takiego w przecietnej restauracji
we FR: dostaniesz "oeufs a la Bénédict" czyli eggs Benedict, czyli nagie
jajka ("poached") na grzance pod sosem hollandaise z dodatkami do wyboru -
np.boczkiem, z lososiem wedzonym i - najprawdopodobniej - ze szpinakiem.
Taki to tam sztokfisz...Uwielbiam teoretykow (nie!)

A wiec masz 99,9% szansy ze po zamowieniu eggs Benedict (jajek a la Bendict)
czy oeufs a la bénédictine/benedict w dowolnym jezyku i w dowolnym kraju
swiata dostaniesz amerykanska wersje - na grzance (albo - w USA - na czyms
co my nazywamy English Muffin a w Wielkiej Brytanii nikt nigdy o czyms takim
nie slyszal), z dwoma okraglymi plastrami bekonu (nazywanego w USA
kanadyjskim a w kanadzei po prostu "bacon") obficie oblane sosem
hollandaise. Wyeksperymentowane od Waszyngtonu po Tokio, Paryz, Caracas,
Buenos Aires, i wiele innych miast malych i duzych, a nawet i w Warszawie.

Tak wiec nikt nic nie myli - francuski wymysl zostal dokladnie i zasluzenie
zapomniany a nowe i lepsze z USA zdobylo swiat!
:-)))

1. Data: 2004-08-19 18:53:28

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <cg2phb$jba$1@inews.gazeta.pl>,
"eM eL" <b...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:

> [...]
> kiedy i gdzie ostatnio jadles oeufs a la bénédictine z puree z solonej
> ryby..? Bo ja - z przyczyn rodzinnych - akurat stosunkowo niedawno (z sola

Z solą? to solę się soli i suszy?

>i ze szpinakiem, nota bene, bo rzecz dziala sie prawie w Prowansji ale
> w prywatnym domu),

Tak, tak, słyszałem o tournedos Rossini z bekonem i pomidorami, crepes
Suzette ze skórką omarańczową i flambowane na użytek turystów, kotletach
de volaille z serem. Wszystko można, tylko po czemu nie nadać temu
odrębnej nazwy, tylko udawać, że to coś innego?

> ale sprobuj dostac cos takiego w przecietnej restauracji
> we FR: dostaniesz "oeufs a la Bénédict" czyli eggs Benedict, czyli nagie
> jajka ("poached")

Dlaczego nagie? Poached eggs oeufs po francusku oeufs pochés to
przecież jajka w woreczkach, czy kieszonkach. Po polsku to jajka w
koszulce. ;-)

> na grzance pod sosem hollandaise z dodatkami do wyboru -
> np.boczkiem, z lososiem wedzonym i - najprawdopodobniej - ze szpinakiem.
> Taki to tam sztokfisz...Uwielbiam teoretykow (nie!)

Czy myślisz, że na pytanie o przepis powinniśmy podawać to, co podają w
przeciętnej restauracji francuskiej?

> A wiec masz 99,9% szansy ze po zamowieniu eggs Benedict (jajek a la Bendict)
> czy oeufs a la bénédictine/benedict w dowolnym jezyku i w dowolnym kraju
> swiata dostaniesz amerykanska wersje

to nie jest "amerykańska wersja", tylko z gruntu inne danie - na grzance
> [...]

> nie slyszal), z dwoma okraglymi plastrami bekonu (nazywanego w USA
> kanadyjskim a w kanadzei po prostu "bacon")

Czyli, jak pisałem wędzonym schabem.

> obficie oblane sosem
> hollandaise.

Dokładnie tak jak opisałem. I Kilkakrotnie podkreślałem, że obecnie
takie danie jest mylone z oeufs bénédictine.

> [...]
>
> Tak wiec nikt nic nie myli - francuski wymysl zostal dokladnie i zasluzenie
> zapomniany a nowe i lepsze z USA zdobylo swiat!

Myślę , że dobre, ale nie lepsze. Po prostu inne danie. A oryginalne
oeufs bénédictine zapomniane zostały zapewne z powodu małej popularności
sztokfisza i ceny trufli.

Władysław

1. Data: 2004-08-19 19:39:40

Od: m...@p...onet.pl (Kot) szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los wrote:

> Myślę , że dobre, ale nie lepsze. Po prostu inne danie. A oryginalne
> oeufs bénédictine zapomniane zostały zapewne z powodu małej popularności
> sztokfisza i ceny trufli.

A ja kocham sztokfisza calym sercem i w ten week-ned bedzie na obiad
(zasmazany z ziemniakami, cebula i odrobina octu winnego).

--
Kot
m...@p...onet.pl

1. Data: 2004-08-19 19:49:48

Od: wiku <s...@a...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kot wrote:

> A ja kocham sztokfisza calym sercem i w ten week-ned bedzie na obiad
> (zasmazany z ziemniakami, cebula i odrobina octu winnego).

a skad ty go bierzesz kocie ???

wiku (co chcialby sprobowac, ale nie sadzi by bylo mu dane)

1. Data: 2004-08-19 19:56:33

Od: m...@p...onet.pl (Kot) szukaj wiadomości tego autora

wiku wrote:

> a skad ty go bierzesz kocie ???
>
> wiku (co chcialby sprobowac, ale nie sadzi by bylo mu dane)

Ze sklepu. Ale we Francji ;)

--
Kot
m...@p...onet.pl

1. Data: 2004-08-19 20:13:37

Od: "Dariusz Kula" <g...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los <w...@o...pl> napisał(a):

Łosiu!
Ty stara pierdoło!
Nie znudziło Ci się jeszcze, zgryźliwy tetryku, doczepanie do postów ludzi,
którzy chcą powymieniać poglądy..? A powinno...

re; leniwe gołąbki
miętówka ?
brak przepiu na wiśniówkę
konfitury - pytanie techniczne