Jak się bronić w sądzie pracy.

1. Data: 2006-10-12 23:22:54

Temat: Jak się bronić w sądzie pracy.
Od: Zbigniew Żygadło <z...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich

Od jakiegoś czasu zaglądam na grupę i nawet ostatnio szukałem
w archiwum informacji, ale nie znalazłem (jeśli są to proszę o linka).

W dyskusji przeczytałem taki tekst:

> W tym momencie inwalida ryzykuje nie tylko
>ewentualną utratę renty (bo ZUS każde rozpoczęcie pracy, nawet
>w warunkach dostosowanych lubi uznawać za argument za tym, że
>inwalida nie jest już niezdolny do pracy),

Właśnie w takiej sytuacji jestem.

Przez rok (2002-2003) miałem przyznaną rentę przez ZUS (najniższą
możliwą).
Następnie "ozdrowiałem" i ZUS chciał mi ją odebrać, ale sąd pracy po
opinii biegłych przyznał mi ją na dwa lata (2003-2005).

Aktualnie ponownie sprawa jest w sądzie pracy i pomimo, że biegli
stwierdzają, że schorzenie wciąż jest, to ze względu na fakt, iż
pracuję nie mogą uznać mojego prawa do renty.
Sędzia zaś stwierdza, że nie może podjąć innej decyzji niż podają
biegli (i koło się zamyka).
Na mój argument, że prawo nie zabrania pracy niepełnosprawnym sędzia
odparła, że to nie taki przypadek, gdyż w tej sytuacji ma zastosowanie
przepis, że osoba pracująca z definicji może pracować znaczy nie
przysluguje jej prawo do renty (teraz nie bada się stanu zdrowia,
tylko możliwość pracy).

Mam wrażenie, że jestem w Paragrafie 22

Pozytyw jest taki, że sędzia mnie wysyła na kolejne badanie (już
trzecie przez biegłych), które ma wyć wykonane przez lekarzy
badających mnie w 2003r w celu ustalenia czy stan się poprawił, oraz
stwierdzenie sądu, że nie pracuję z wyboru, ale z konieczności.

Jak argumentować?? Na jakie przepisy się powołać??

Moze ktoś ma doświadczenie i pomoże.

Pozdrawiam
Zigzag

"Legolas jest idealnie śliskim elfem bez masy w stanie spoczynku..."

2. Data: 2006-10-13 07:21:11

Temat: Re: Jak się bronić w sšdzie pracy.
Od: Jacek Kruszniewski <j...@p...kropka.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2006-10-13 01:22, użytkowniczka/użytkownik Zbigniew Żygadło
napisała/napisał (niepotrzebne skreślić):
> [...]

> pracuję nie mogą uznać mojego prawa do renty.
> Sędzia zaś stwierdza, że nie może podjąć innej decyzji niż podają

Sprawa jest prosta i nie - wg aktualnych przepisów twój stan musiałby
się pogorszyć, czy wystąpić coś w twoim schorzeniu co powoduje, że twój
stan zdrowia ulega pogorszeniu. Jeżeli pracujesz, i biegli nie napiszą,
że nastąpiło dalsze pogorszenie stanu zdrowia, to są nie ma prawa
przyznać ci renty :-(

Głownie chodzi o przepis:

USTAWA
z dnia 17 grudnia 1998 r.
o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych

Art. 57.
1. Renta z tytułu niezdolności do pracy przysługuje ubezpieczonemu,
który spełnił łącznie następujące warunki:
1) jest niezdolny do pracy;
2) ma wymagany okres składkowy i nieskładkowy;
_3)_ _niezdolność_do_pracy_powstała_w_okresach_, o których mowa w art. 6
ust. 1 pkt 1 i 2, pkt 3 lit. b, pkt 4, 6, 7 i 9, ust. 2 pkt 1, 3-8 i 9
lit. a, pkt 10 lit. a, pkt 11-12, 13 lit. a, pkt 14 lit. a i pkt 15-17
oraz art. 7 pkt 1-4, 5 lit. a, pkt 6 i 12, albo nie później niż w ciągu
18 miesięcy od ustania tych okresów.
2. Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się do ubezpieczonego, który
udowodnił okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 20 lat
dla kobiety lub 25 lat dla mężczyzny oraz jest całkowicie niezdolny do
pracy.

Jednolity tekst znajdziesz na:
http://isip.sejm.gov.pl/prawo/index.html
- klikasz na wyszukiwanie
- Wydawnictwo: Dziennik Ustaw
- Tytuł: Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
- zaznaczasz rodzaj i wyszukujesz Ustawa
i na końcu dajesz Szukaj

Po prostu renta nie jest rentą inwalidzką jak było dawniej, tylko z
tytułu niezdolności do pracy, która nastąpiła w tracie zatrudnienie,
składki na FUS są składkami ubezpieczeniowymi i ustawa rentę z tytułu
niezdolności do pracy traktuje jako odszkodowanie z ubezpieczenia
zdrowotnego. W tej chwili nie ma renty z tytułu niepełnosprawności,
która by była odpowiednim dodatkiem do przychodów.

Z pozdrowieniami

Jacek Kruszniewski

--
"Serce rozważne szuka mądrości, usta niemądrych sycą się głupotą."
(Prz 15:14)

3. Data: 2006-10-13 07:41:30

Temat: Re: Jak się bronić w sądzie pracy.
Od: "LECH DUBROWSKI" <3...@3...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> pracy traktuje jako odszkodowanie z ubezpieczenia zdrowotnego. W tej
> chwili nie ma renty z tytułu niepełnosprawności, która by była odpowiednim

Teraz role renty inwalidzkiej pelni chyba renta socjalna.

Leszek

4. Data: 2006-10-13 10:02:13

Od: Jacek Kruszniewski <j...@p...kropka.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2006-10-13 09:41, użytkowniczka/użytkownik LECH DUBROWSKI

> Teraz role renty inwalidzkiej pelni chyba renta socjalna.

No właśnie też nie do końca :/

Przy rencie socjalnej ona znika w momencie zatrudnienia nawet za
minimalną płacę, jest bardziej uwarunkowana dochodami niż renta z tytułu
niezdolności, jest to raczej renta w przypadku, gdy się nie ma prawa do
renty z FUS.

Bardziej to zasiłek pielęgnacyjny - aczkolwiek jest to niby na opłatę
opieki, a nie na przykład rehabilitacji.

Po prostu powinno to być według mnie w takim układzie:

- inny system orzekania o niepełnosprawności, który by orzekał o:
stopniu uszczerbku pełnosprawności (np procentowo), wysokości renty
inwalidzkiej, o prawach do zniżek, o prawach do ulg podatkowych na
rehabilitację, o prawach do ułatwień komunikacyjnych i o stopniu
niezdolności do pracy (tutaj tylko ZUS by określał czy dana osoba
spełnia ustawowe warunki do świadczenia renty z tytułu niezdolności do
pracy i jej wysokość).

- renta inwalidzka (rehabilitacyjna) - do określonego max dochodów -
wysokość według taryfikatora schorzeń i ubytku sprawności (składała by
się z dwóch części: renta (schorzenie i pielęgnacja) (fundusz rentowy
np. PFRON etc - wtedy można ograniczyć programy celowe z PFRON, a w
zamian tego preferencyjne kredyty na usamodzielnienie się lub pewna
kwota należna np co 5 lat /z niewykorzystanym kapitałem przechodzącym na
następne okresy/, plus osobowe konto do dofinansowania miejsc pracy i
rehabilitacji o określonym np. 2-3 letnim limicie, likwidacja ZPCHr i
wydatków na nie)

- renta socjalna (gdy nie spełnia warunków do renty z FUS i nie ma
żadnej pracy) (fundusz socjalny np. Opieka Społeczna).

- renta z tytułu niezdolności do pracy - jeżeli ON nie pracuje !!! nie
mówimy o prawie do renty, to powinno wynikać ze schorzenia i stanu
zdrowia, ale świadczenie powinno być wypłacane tylko w przypadku
_braku_pracy_ lub _niemożności_zarobkowania, z wszystkimi warunkami i
skutkami wynikającymi z ustawy o rentach z FUS: opłacone składki,
określony okres składkowy - i jej wysokość powinna zależeć tak jak teraz
od ilości wpłaconych składek (ilości przepracowanych lat minimum 5 lub
nawet 10 lat).

- system nie może premiować niepracujących !!! - czyli np. renta
socjalna tylko by się należał niepracującym nie pobierającym rent z FUS,
wysokość renty inwalidzkiej nie mogłaby przekraczać np. 50% najniższego
wynagrodzenia, a wraz z rentą socjalną 120%, wysoki próg dochodów lub
jego brak przy rencie inwalidzkiej do ewentualnego zawieszenia wypłaty.

- osoba z rent inwalidzką i socjalną nie miałaby prawa do zasiłku
bezrobotnego, mogłaby mieć tylko status osoby poszukującej pracę.

- ponowna weryfikacja osób do 50 roku życia i uszczelnienie systemu

Z pozdrowieniami

Jacek Kruszniewski

5. Data: 2006-10-13 10:17:15

Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Jacek Kruszniewski napisał(a):
> [...]
> stan zdrowia ulega pogorszeniu. Jeżeli pracujesz, i biegli nie napiszą,
> że nastąpiło dalsze pogorszenie stanu zdrowia, to są nie ma prawa

Mógłbyś mi wyjaśnić, jak doszedłeś do takiego wniosku na podstawie
zacytowanego przez Ciebie przepisu? Bo przyznam, że nie rozumiem,
skąd warunek o pogorszeniu stanu zdrowia.
Zauważ, że pytający miał już przyznaną rentę, a chodzi mu o kontynuację
wypłacania świadczenia, więc zakładamy, że warunek daty powstania
niezdolności do pracy jest spełniony. Istotne w tym przypadku jest
jedynie, czy niezdolność do pracy ustąpiła, czy trwa nadal.
I o tym orzekają biegli (o tym, czy osoba jest niezdolna do pracy,
w jakim stopniu i kiedy ta niezdolność powstała), a nie o prawie
do renty. Przynajmniej moim zdaniem.

Pozdrawiam,
Gerard

6. Data: 2006-10-13 10:20:11

Od: "LECH DUBROWSKI" <3...@3...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> - inny system orzekania o niepełnosprawności,

Byl kiedys taki projekt w Sejmie, zgodnie z ktorym ZUS mial orzekac tylko o
stopniu niezdolności do pracy i z tego tytulu wyplacac - renty inwalidzkie
(rehabilitacyjne) i z tytulu niezdolnosci do pracy. W pozostalymi
przypadkami mial zajac sie PFRON.

Leszek

7. Data: 2006-10-15 20:57:25

Od: Zbigniew Żygadło <z...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 13 Oct 2006 09:21:11 +0200, Jacek Kruszniewski
<j...@p...kropka.pl> wrote:

> [...]
>stan zdrowia ulega pogorszeniu. Jeżeli pracujesz, i biegli nie napiszą,
>że nastąpiło dalsze pogorszenie stanu zdrowia, to są nie ma prawa

Dopytam się.

Jeżeli biegli uznają, ze nie nastąpiło ani pogorszenie, ani poprawa
(jest status quo), to sąd musi odrzucić roszczenie??

Pozdrawiam
Zbigniew Żygadło

"Legolas jest idealnie śliskim elfem bez masy w stanie spoczynku..."

8. Data: 2006-10-16 20:43:31

Od: Jacek Kruszniewski <j...@p...kropka.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2006-10-15 22:57, użytkowniczka/użytkownik Zbigniew Żygadło
napisała/napisał (niepotrzebne skreślić):

> Dopytam się.
>
> Jeżeli biegli uznają, ze nie nastąpiło ani pogorszenie, ani poprawa
> (jest status quo), to sąd musi odrzucić roszczenie??

Wiesz, sąd niż nie musi, to też zależy od interpretacji wyników badań i
rokowań.

Z pozdrowieniami

Jacek Kruszniewski

9. Data: 2006-10-16 22:15:20

Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Zbigniew Żygadło napisał(a):
> Jeżeli biegli uznają, ze nie nastąpiło ani pogorszenie, ani poprawa
> (jest status quo), to sąd musi odrzucić roszczenie??

Biegli oprócz oceny stanu zdrowia w swojej opinii
napiszą, jaka wg nich jest twoja zdolność do pracy
(zdolny do pracy, częściowo niezdolny, całkowicie
niezdolny, całkowicie niezdolny do pracy i samodzielnej
egzystencji).
Zazwyczaj sądowi to wystarcza i może orzec na tej
podstawie. Przy czym możesz zgłosić swoje zastrzeżenia
(np. jeśli opinia biegłych jest niespójna i niekonsekwentna),
a wówczas, jeśli sąd uzna te zastrzeżenia za uzasadnione,
to może domagać się od biegłych uzupełnienia opinii lub
po prostu wyznaczyć innych biegłych.
Może się okazać, że biegli nie dostrzegą żadnej poprawy
stanu zdrowia, a nawet pogorszenie, a i tak postanowią
zredukować Ci grupę. To niestety wady naszego systemu
orzecznictwa i sądownictwa.

Pozdrawiam,
Gerard

10. Data: 2006-10-17 14:01:23

Od: BogusławaP <d...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Zbigniew Żygadło" <z...@h...pl> napisał w wiadomości
> Witam wszystkich

> W dyskusji przeczytałem taki tekst:

.(...)

> [...]

> badających mnie w 2003r w celu ustalenia czy stan się poprawił, oraz
> stwierdzenie sądu, że nie pracuję z wyboru, ale z konieczności....

-----------------------
Trudno podpowiadac cokolwiek jezeli nie zna sie dokladnie calej sprawy....
Wiec tak ogolnie, ja sadze, iz trzeba wypozyczyc kartoteke dokumentujaca
opis dalszego przebiegu choroby od lekarza specjalisty, czy rodzinnego na
sprawe,dokumentujaca, ze jestes pod stala kontrola lekarza.(wyniki badan,
opis lekarza co do pogorszonego stanu zdrowia, jakie leki pobierasz...itd).

Po komisji ZUS trzeba było zwrocic sie na pismie o wydanie ksero opinii...,
kwalifikacji lekarza i opisu choroby, i sprawdzic, czy ta jest zgodna z
faktem... Trzeba dolaczyc wszystkie dokumenty nawet wczesniejsze o stanie
choroby, przekonujace na Twoja korzysc w przyznaniu renty...
Obecnie nie ma jednoznacznego przepisu nakazujacego na przyznanie renty
orzecznikowi, bowiem stosowana jest powszechnie praktyka w niepoprawnosci
w przyznawaniu renty... Sadze, ze tutaj paragrafy duzo nie zdzialaja, a
jedynie mocne argumenty w postaci dokumentow o chorobie... obserwujac,
czytajac, rozne patologie co do ZUS-u opisane w mediach.

Jeszcze zacytuje urywek na jednej ze stron ponizej podanych...

(...) "Prędzej czy później, rząd wróci też do pomysłu likwidacji lub
ograniczenia możliwości dorabiania do renty. Wpływ na tę decyzję z pewnością
będzie miało członkostwo Polski w UE z uwagi na fakt, że w krajach Unii
renciści nie mogą dorabiać. U nas większość rencistów mogących pracować boi
się podjąć pracę, bo pracując, dają sygnał ZUS, że są do niej zdolni. Wolą
więc trzymać się pewnej, choć niewielkiej renty, niż wybierać niepewną, choć
lepiej płatną pracę."

Opierajac sie na powyzszym cytacie mozna sadzic co do obecnej
aktywizacji...
roznie ja interpretowac i na rozne sposoby, wlacznie z odebraniem renty...

Ponizej do poczytania strony:

http://www.niepelnosprawni.info/ledge/x/16670

http://www.niepelnosprawni.info/ledge/x/9629

http://www.niepelnosprawni.info/ledge/x/15120

http://www.niepelnosprawni.info/ledge/x/11992

Bogusława

poszukiwany grafik
Proszę o pomoc, adres Kliniiki, specjalisty autorytet w dyskopatii.
KOnferencje
Moje urządzenia, samoróbki.
rece opadaja....