Re: Jak zdobyć władzę nad populacją.

Newsgroups: pl.sci.psychologia
Date: Tue, 24 Mar 2020 16:36:58 -0700 (PDT)
<5e7940ab$0$17344$65785112@news.neostrada.pl>
<5...@g...com>
<5e79bd92$0$558$65785112@news.neostrada.pl>
<b...@g...com>
<r5dgep$4km$3@dont-email.me>
<3...@g...com>
<r5dv4a$p5o$1@dont-email.me>
Subject: Re: Jak zdobyć władzę nad populacją.
From: "Jakub A. Krzewicki" <p...@g...com>

W dniu wtorek, 24 marca 2020 22:46:51 UTC+1 użytkownik gazebo napisał:
> [...]
SAPKOWSKIEGO"

przed drukarstwem bogaci chłopi w Zachodniej Europce płacili kopistom, żeby wpisywali
co lepsze kawałki trubadurów do książeczek z najpośledniejszego pergaminu.

Ale zanim spytałeś o Sienkiewicza, trzeba byłoby się przebić przez średniowieczną
Złotą Legendę, przez takie ponadczasowe renesansowe bestselery jak np. Aleksandreida,
Meluzyna, Magielona, następnie przez Christiana Vulpiusa (Rinaldo Rinaldini) i
Eugeniusza Sue (Tajemnice Paryża), a w Polsce przez jakiegoś Karola Miarkę, Józefa
Lompę, Aleksandra von Oppeln-Bronikowskiego etc. ramoty. Kto studiował historię
takiej literatury "drugiego kalibru", ten wie o co chodzi...

> zawsze milo cie czytac :] poddaje sie
>
> --
> gazebo

Ja tylko mówię, co kursowało pod strzechami plebejskimi w XIX w.
Takie np. powieści gotyckie były czytadłami łże-elity, ale na rynek ludowy (poza
Anglią i U.S. gdzie kursowały "penny dreadfuls", nie wiem, jak we Francji) nie
przebiły się chyba do czasu napisania przez Bram Stokera "Draculi" a może i nawet do
jego pierwszej ekranizacji.

Po prostu dla ludu przed epoką uprzemysłowienia takie upiory i duchy to były sprawy
tak trywialne, nieprzyjemne, a nawet wstydliwe, że dopiero robotnik miejski oderwany
od znajomości "ciemnej strony" natury i środowiska "wsiowego" widział w nich jakąś
niebywałą i ekscytującą sensację. Do tego czasu "spirytyzm" był wyłącznie
pańsko-burżuazyjną fanaberią. Bardzo fajnie wykorzystuje ten motyw Pilipiuk
konstruując postać Jakuba Wędrowycza - wiejskiego egzorcysty który widzi duchy i inne
dziwa natury tak bardzo właśnie "po staremu". Tak jak gdyby Wiedźmin Sapka mógł żyć w
naszych czasach.