Jak zrobic kapuste kiszona?

1. Data: 2002-08-24 12:51:09

Temat: Jak zrobic kapuste kiszona?
Od: "::: Solana :::" <s...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

Z opowiadan mojej Mamy wynika, ze wymaga to wielu skomplikowanych zabiegow. Sama
nigdy nie kisilam kapusty, moze macie jakies sprawdzone przepisy?

dzieki!
magda

1. Data: 2002-08-24 14:31:28

Temat: Re: Jak zrobic kapuste kiszona?
Od: "Adiola" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "::: Solana :::" <s...@h...com> napisał w wiadomości
> Z opowiadan mojej Mamy wynika, ze wymaga to wielu skomplikowanych
zabiegow. Sama
> nigdy nie kisilam kapusty, moze macie jakies sprawdzone przepisy?

Usunac z kapusty zwiedle liscie, kapuste umyc, poszatkowac, ugniatac w
kamionkowym naczyniu przesypujac sola, zabezpieczyc talerzykiem, przygniesc
czyms ciezkim ( kamien ), odstawic w chlodne i zaciemnione miejsce na kilka
dni. Mozesz dodac do niej ulubine ziola, kminek, starta marchewke. Gotowe
:-))), wiec zajadac ze smakiem. Ja czasem kisze jedna glowke, na potrzeby
biezace :-).

Pozdr.
Adiola

1. Data: 2002-08-24 14:32:42

Od: "yeti" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
zabiegow. Sama
> nigdy nie kisilam kapusty, moze macie jakies sprawdzone przepisy?

u mnie w domu robienie kiszonej kapusty zajmowało cały jeden dzien...
potrzebna jest poszatkowana kapusta u mnie około 12 główek. Poszatkowana
zajmowała około jednej wanienki. Poszatkowaną kapustę solisz wtedy zmniejsza
sie jej objętość.
Odpowiednia ilość marchewki około 3 do 4 kg - trzeba potrzeć u mnie
wychodziła jedna miska
tyle samo cebuli pokrojonej w krążki
kminek
u mnie kisiło sie na dwa sposoby
1. mieszało sie wszystko razem, czekało ze dwie godziny aż kapusta puści
soki i do wiaderka, wyłożonego kapuścianymi liśćmi. Wiaderko kwadratowe
było, pojemności około 10l. Wkładając kapuste do wiaderka trzeba było ją
bardzo dobrze ugniatać - tak ze puszczała sok. jak już było pełne to znowu
warstwa liści kapusty i deseczka a na deseczce litrowy słoik z wodą,
przykryć szczelnie kawałkiem najlepiej lnianego materiału i do piwnicy. Tak
zakiszoną kapuche jedliśmy prawie cała zime.
2. Można też układać we wiaderku wszystko warstwami posolona kapusta,
troche marchewki, cebula i kminek i następna warstwa.
Pozdrawiam Yeti

1. Data: 2002-08-24 14:55:12

Od: "Anna" <q...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

można do takiej kiszonej kapusty włożyć całe jabłka - są super!
Anna

1. Data: 2002-08-24 15:04:05

Od: b...@d...com.pl (Herbatka) szukaj wiadomości tego autora

> można do takiej kiszonej kapusty włożyć całe jabłka - są super!
> Anna

mozna tez, jak Wegrzy, dolozyc cale straki (bez gniazd nasiennych) ostrej
papryki - tez jest super :-)
Herbatka efemeryczna

1. Data: 2002-08-24 19:36:00

Od: "::: Solana :::" <s...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

"yeti" <l...@p...onet.pl> skrev i meddelandet

> u mnie w domu robienie kiszonej kapusty zajmowało cały jeden dzien...
> potrzebna jest poszatkowana kapusta u mnie około 12 główek.

Dzieki! Przepis juz zapisalam. Nie mam niestety na razie takiego naczynia.

Zaczne najpierw eksperymentowac z mniejsza iloscia.

Czy kapusta podczas kiszenia i przechowywania musi byc w jakiejs temperaturze?

magda

1. Data: 2002-08-24 19:39:01

Od: "::: Solana :::" <s...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

"Adiola" <a...@w...pl> skrev i meddelandet news:ak85a2$ggm$1@pingwin.acn.pl...
> odstawic w chlodne i zaciemnione miejsce na kilka dni.

Lodowka moze byc?

> Mozesz dodac do niej ulubine ziola, kminek, starta marchewke. Gotowe
> :-))), wiec zajadac ze smakiem. Ja czasem kisze jedna glowke, na potrzeby
> biezace :-).

No wlasnie, zaczne chyba od glowki......

A co to znaczy "poszatkowac"? Jakiej grubosci paski maja to byc? Mozna wrzucic
do maszyny tnacej na plasterki?

Dzieki serdecznie,
magda

1. Data: 2002-08-24 23:24:19

Od: "yeti" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Zaczne najpierw eksperymentowac z mniejsza iloscia.
>
> Czy kapusta podczas kiszenia i przechowywania musi byc w jakiejs

widziałam gdzieś w sklepach takie kamionkowe baryłki też sie nadają do
kiszenia np. kapusty.
podczas kiszenia - temperatura otoczenia.
a do przechowywania - lodówka raczej nie... pywnica jak już, tam panuje dość
umiarkowana temperata.
pozdrownienia Yeti

1. Data: 2002-08-24 23:50:47

Od: l...@w...pdi.net (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 24 Aug 2002 21:36:00 +0200, "::: Solana :::"
<s...@h...com> wrote:

>Czy kapusta podczas kiszenia i przechowywania musi byc w jakiejs temperaturze?

Raczej w chlodzie - okolo 10-15 stopni, piwniczka jest dobrym
miejscem. Zbyt wysoka temperatura moze spowodowac zbyt intensywna
fermentacje mlekowa (i mamy zajzajer a nie kapyste) albo wrecz inne
rodzaje fermentacji - drozdze albo inne swinstwa moga zaczac pracowac.

I jeszcze jedna uwaga - trzeba na poczatku ustalic do czego ma byc ta
kapusta - inaczej sie robi kapuste na surowki a inaczej na bigos -
pierwsza z kapusty ciut mlodszej badz z samych srodkow glowki, jasnych
- druga z kapusty pozniejszei z wieksza iloscia lisci w kolorze
zielonym. Bigosowa do surowki ma za ciezki smak, surowkowa do bigosu
za malo konkretny. Ale to juz szczegoliki - na poczatek faktycznie na
jednej glowcew kamiennym garnku przecwiczyc sam proces kiszenia.

--
Darek

1. Data: 2002-08-25 06:21:00

Od: "Michal Janik" <g...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

Super. Wlasnie sie zastanawialem co by tu jeszcze przetworzyc...
A czy taka kapuste mozna jakos zapakowac w sloiki i przechowac do zimy, czy
raczej sie do tego nie nadaje?

Michal

Użytkownik "Adiola" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> :-))), wiec zajadac ze smakiem. Ja czasem kisze jedna glowke, na potrzeby

Gęś- co z nia zrobic?
przefiltrowanie oleju
co z bakłażanów?
Smakowitość 2002 i insze różności [ogłoszenie reklamowe bezpłatne] MniamMniam.pl
brokuly a robaczki:-))